Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
nnn, 2009-09-17, ocena:
Bardzo dobra lekcja... czytelna i bogata. Na pewno pomysł wykorzystam. Dziękuję.
Konspekt lekcji języka polskiego w klasie I gimnazjum
Temat: „Odgrywać rolę” czy „odgrywać znaczenie”, czyli o poprawnym użyciu związków frazeologicznych
Treści programowe: słownictwo i słowotwórstwo – związki frazeologiczne
Cele lekcji:
1. Cel ogólny – konkretyzacja pojęcia związku frazeologicznego.
2. Cele operacyjne
Uczeń pamięta
• definicję związku frazeologicznego
• dwie nazwy tego samego pojęcia – związek frazeologiczny i frazeologizm
Uczeń rozumie
• konieczność właściwego zastosowania związków frazeologicznych
Uczeń potrafi
• wyjaśniać znaczenie poznanych związków
• rozpoznawać błędnie użyte związki frazeologiczne
• poprawić błąd i właściwie użyć poznanego związku frazeologicznego
• posługiwać się słownikiem frazeologicznym
Metody pracy: analiza, metoda podająca, praca z tekstem
Formy pracy: praca zbiorowa, praca w grupach, praca indywidualna
Pomoce dydaktyczne: krzyżówka, teksty do ćwiczeń, słowniki frazeologiczne
Tok lekcji
1. Rozwiązywanie krzyżówek.
| | |1. |
|przemoczeni do szpiku kości |przemoczeni do suchej nitki |przemarznięci do |
| | |szpiku kości |
|wyrzucić na wiatr pieniądze |rzucać na wiatr |wyrzucić pieniądze |
|stuknąć się w pierś |stuknąć się w czoło |uderzyć się w pierś |
|płatać niespodzianki |płatać figle | |
|odnieść poparzenia |odnieść obrażenia | |
|nie odnosić rezultatu |uzyskać rezultat |nie ponosić kary |
|wyrządzić stratę |wyrządzić krzywdę |ponieść stratę |
|zażegnać problemy |zażegnać kłopoty | |
|dać nogi za pas |brać nogi za pas |dać dyla |
|pełnić stanowisko |pełnić funkcję |zajmować stanowisko |
|pełnić pieczę |sprawować pieczę | |
|rościć nadzieję |rościć pretensje |mieć nadzieję |
|wywrzeć na coś następstwa |wywrzeć nacisk | |
|wyrządzić komuś przyjemność |wyrządzić krzywdę |zrobić przyjemność |
|pieczone gołąbki nie spadają z nieba |manna z nieba |pieczone gołąbki same nie wpadają do |
|borykać się z czymś za bary | |gąbki |
|stoczyć mecz |brać się z czymś za bary |borykać się z czymś |
|zajmować funkcję |stoczyć walkę |rozegrać mecz |
|obejmować inicjatywę |zajmować stanowisko |pełnić funkcję |
|w każdym bądź razie |obejmować pieczę |przejmować inicjatywę |
|podjąć kroki |w każdym razie |bądź co bądź |
|ponieść obrażenia |podjąć działanie | |
|ponieść zasługi |odnieść obrażenia | |
| |ponieść karę | |
2. W trakcie pracy należy wyjaśnić, iż błąd ten pochodzi ze skrzyżowania dwóch związków. Potocznie taki błąd nazywamy krzyżówką. (Jako ciekawostkę nauczyciel wymienia poprawną nazwę – kontaminacja)
Praca domowa: Sprawdzenie stopnia opanowania umiejętności poprawnego użycia związków poznanych frazeologicznych.
Ćwiczenie (ksero)
W wykropkowane miejsca wstaw poznane na lekcji związki frazeologiczne.
1. Maratończycy ukończyli bieg ........................................... . (ZMOCZYĆ DESZCZEM)
2. Czy sądzicie, że................................................................ . (PRZEZNACZYĆ ZA DUŻO PIENIĘDZY)
3. Powinien uderzyć się ...................... i zabrać się do pracy. (ZROBIĆ RACHUNEK SUMIENIA)
4. Drużyna ................. dziś nieprzyjemne niespodzianki. (ROBIĆ)
5. W pożarze .......................... trzy osoby. (UCIERPIAŁY)
6. Zabiegi mediacyjne .................................... . (BRAK EFEKTÓW)
7. Swoim postępowaniem ................................. , której się już nie da nadrobić. (ZROBIĆ COS ZŁEGO)
8. Takie problemy mogą być ...................... , gdy istnieje rada internatu. (BRAK PROBLEMÓW)
9. Na ...