Dodaj publikację
Autor
Iwona Zielińska
Data publikacji
2009-09-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
184

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Problemy adaptacyjne dzieci w klasie czwartej.
 Pobierz (docx, 21,0 KB)

Podgląd treści

Iwona Zielińska

SP w Gorzowie Wlkp.

POMOC W PRZEKROCZANIU PROGU EDUKACYJNEGO

( problemy adaptacyjne dzieci w klasie czwartej)

Nikomu zajmującemu się problemami nauczania i wychowania dzieci młodszych nie trzeba udowadniać , ze start do w następny próg edukacyjny jest dla nich sytuacją stresującą i trudną. Zarówno emocjonalnie i rozwojowo.

Czwartoklasista po okresie oceny opisowej , będąc nie tylko podmiotem działań metodycznych , ale również opiekuńczych musi zmierzyć się ze szkołą poważną – wymagającą i oceniającą.

Przekraczając ten ważny próg edukacyjny nasze dzieci muszą pokonać wiele przeszkód i jak wiele przyzwyczajeń zmienić. Najpierw poznanie nowego wychowawcy , ważna zmiana to pracownie przedmiotowe. Na każdej lekcji inna sala. To trudność dla młodego ucznia klas starszych, musi pamiętać numer sali, piętro , nazwę przedmiotu. Nowe przedmioty wymagają różnych technik uczenia, uczeń ma wiele zadań domowych- pisemnych i ustnych. Bardzo ważne jest uświadomienie dziecku, jaka potrzebna jest w starszych klasach systematyczność w uczeniu się – wiedzy do opanowania jest dużo , a czasu na naukę tyle samo. Czwartoklasista musi też sprostać różnym wymaganiom swoich nauczycieli, nauczyć się czerpać wiedzę nie tylko z podręcznika, często będzie musiał sięgać do tekstów źródłowych.

Często można zaobserwować u dzieci ,, kryzys czwartej klasy”. Przyczyn tego kryzysu może być wiele. Jedną właśnie z takich przyczyn może być przejście od nauczania początkowego do zupełnie innego systemu nauki. U dzieci zmniejsza się poczucie bezpieczeństwa wywołane nową sytuacją. W nauczaniu było więcej miejsca na rozwój procesów poznawczych. Istotne dla powstawania ,,kryzysu klasy czwartej” są również uwarunkowania rozwojowe. Dzieci około ósmego do dziesiątego roku życia walczą o akceptację w grupie rówieśniczej, dostosowywując się do ustalonych przez innych wzorców. W związku z tym można ogólnie stwierdzić wzrost zachowań konformistycznych. W pewnych obszarach są one potrzebne- dziecko musi na przykład zaspokoić rozwojowa potrzebę przynależności do grupy. W większości przypadków konformizm szkolny przyczynia się jednak do obniżenia poziomu zachowań twórczych dzieci. Praktyka edukacyjna pokazuje jednak ,że można temu przeciwdziałać. Jedną z najskuteczniejszych metod jest prowadzenie lekcji oraz dodatkowych ćwiczeń lub zajęć zgodnie z zasadami psychodydaktyki kreatywności.

Do najczęstszych przyczyn niepowodzeń szkolnych należą:

nieumiejętność uczenia się ,

brak systematyczności,

nieumiejętność organizowania sobie czasu,

brak motywacji do nauki,

niewłaściwe towarzystwo,

brak zainteresowania rodziców,

stres ,

dysleksja rozwojowa, czyli trudność w czytaniu i pisaniu. Wyróżnia się trzy postaci dysleksji:

-Dysleksja czyli trudności w czytaniu i pisaniu, dziecko patrzy i nie widzi;

-Dysortografia trudności w pisaniu w aspekcie ortograficznym;

-Dysgrafia dotyczy nieczytelnego pisma.

W jaki sposób nauczyciel może pomóc dziecku w adaptacji dziecka w klasie czwartej?

Musi uświadomić sobie różnice dzielące nauczanie ...