Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Iwona Zielińska
SP w Gorzowie Wlkp.
POMOC W PRZEKROCZANIU PROGU EDUKACYJNEGO
( problemy adaptacyjne dzieci w klasie czwartej)
Nikomu zajmującemu się problemami nauczania i wychowania dzieci młodszych nie trzeba udowadniać , ze start do w następny próg edukacyjny jest dla nich sytuacją stresującą i trudną. Zarówno emocjonalnie i rozwojowo.
Czwartoklasista po okresie oceny opisowej , będąc nie tylko podmiotem działań metodycznych , ale również opiekuńczych musi zmierzyć się ze szkołą poważną – wymagającą i oceniającą.
Przekraczając ten ważny próg edukacyjny nasze dzieci muszą pokonać wiele przeszkód i jak wiele przyzwyczajeń zmienić. Najpierw poznanie nowego wychowawcy , ważna zmiana to pracownie przedmiotowe. Na każdej lekcji inna sala. To trudność dla młodego ucznia klas starszych, musi pamiętać numer sali, piętro , nazwę przedmiotu. Nowe przedmioty wymagają różnych technik uczenia, uczeń ma wiele zadań domowych- pisemnych i ustnych. Bardzo ważne jest uświadomienie dziecku, jaka potrzebna jest w starszych klasach systematyczność w uczeniu się – wiedzy do opanowania jest dużo , a czasu na naukę tyle samo. Czwartoklasista musi też sprostać różnym wymaganiom swoich nauczycieli, nauczyć się czerpać wiedzę nie tylko z podręcznika, często będzie musiał sięgać do tekstów źródłowych.
Często można zaobserwować u dzieci ,, kryzys czwartej klasy”. Przyczyn tego kryzysu może być wiele. Jedną właśnie z takich przyczyn może być przejście od nauczania początkowego do zupełnie innego systemu nauki. U dzieci zmniejsza się poczucie bezpieczeństwa wywołane nową sytuacją. W nauczaniu było więcej miejsca na rozwój procesów poznawczych. Istotne dla powstawania ,,kryzysu klasy czwartej” są również uwarunkowania rozwojowe. Dzieci około ósmego do dziesiątego roku życia walczą o akceptację w grupie rówieśniczej, dostosowywując się do ustalonych przez innych wzorców. W związku z tym można ogólnie stwierdzić wzrost zachowań konformistycznych. W pewnych obszarach są one potrzebne- dziecko musi na przykład zaspokoić rozwojowa potrzebę przynależności do grupy. W większości przypadków konformizm szkolny przyczynia się jednak do obniżenia poziomu zachowań twórczych dzieci. Praktyka edukacyjna pokazuje jednak ,że można temu przeciwdziałać. Jedną z najskuteczniejszych metod jest prowadzenie lekcji oraz dodatkowych ćwiczeń lub zajęć zgodnie z zasadami psychodydaktyki kreatywności.
Do najczęstszych przyczyn niepowodzeń szkolnych należą:
nieumiejętność uczenia się ,
brak systematyczności,
nieumiejętność organizowania sobie czasu,
brak motywacji do nauki,
niewłaściwe towarzystwo,
brak zainteresowania rodziców,
stres ,
dysleksja rozwojowa, czyli trudność w czytaniu i pisaniu. Wyróżnia się trzy postaci dysleksji:
-Dysleksja czyli trudności w czytaniu i pisaniu, dziecko patrzy i nie widzi;
-Dysortografia trudności w pisaniu w aspekcie ortograficznym;
-Dysgrafia dotyczy nieczytelnego pisma.
W jaki sposób nauczyciel może pomóc dziecku w adaptacji dziecka w klasie czwartej?
Musi uświadomić sobie różnice dzielące nauczanie ...