Dodaj publikację
Autor
Dorota Laskowska
Data publikacji
2009-09-21
Średnia ocena
5,00
Pobrań
86

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Pierwsze lata szkoły podstawowej są dla dziecka bardzo trudnym okresem. Stawia się mu duże wymagania, oczekuje samodzielności, podporządkowania się regułom życia szkolnego, uczestnictwa w życiu klasy. To, w jakim stopniu uczeń zdoła przystosować się do nowej sytuacji i aktywnie bez napięć działać, może mieć wpływ na kształt jego osobowości, sposoby radzenia sobie z trudnościami w dalszym życiu. Powodzenie w nauce już na samym początku rzutuje w dużym stopniu na przebieg całej kariery szkolnej.
 Pobierz (doc, 53,0 KB)

Podgląd treści


Temat referatu: „Dysleksja jako zespół trudności w czytaniu i pisaniu”

Termin realizacji: 15.03.2005
Prowadzący: Dorota Laskowska
Cele:
• Wyjaśnienie pojęcia „dysleksji”,
• Poznanie różnych koncepcji określających pierwotne przyczyny trudności w czytaniu i pisaniu,
• Analiza trudności związanych z zaburzeniami analizatora wzrokowego, słuchowego kinestetyczno-ruchowego oraz zaburzeniami mowy.
Pierwsze lata szkoły podstawowej są dla dziecka bardzo trudnym okresem. Stawia się mu duże wymagania, oczekuje samodzielności, podporządkowania się regułom życia szkolnego, uczestnictwa w życiu klasy. To, w jakim stopniu uczeń zdoła przystosować się do nowej sytuacji i aktywnie bez napięć działać, może mieć wpływ na kształt jego osobowości, sposoby radzenia sobie z trudnościami w dalszym życiu. Powodzenie w nauce już na samym początku rzutuje w dużym stopniu na przebieg całej kariery szkolnej. Wiele dzieci rozpoczynających edukację ma deficyty rozwojowe lub nie osiągnęło dojrzałości szkolnej. Coraz więcej jest dzieci, u których występują specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania, które określa się terminem „ dysleksja rozwojowa”. Termin ten obejmuje kilka rodzajów zaburzeń:
• Dysleksja- trudności w czytaniu (zaburzenia zarówno tempa i techniki czytania, jak i stopnia rozumienia treści)
• Dysortografia- trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (dziecko popełnia błędy ortograficzne mimo dobrej znajomości zasad pisowni)
• Dysgrafia- niski poziom graficzny pisma
• Dyskalkulia- problemy w matematyce (niski poziom rozumowania operacyjnego, kłopoty z pojęciami abstrakcyjnymi np. z pojęciem liczby, wielkości, proporcji)
Zaburzenia te mogą występować oddzielnie lub współistnieją ze sobą. Nie wszystkie dzieci - mimo dobrej sprawności intelektualnej, a niekiedy inteligencji powyżej ich wieku, a także różnych zainteresowań i zdolności mogą nauczyć się czytać za pomocą powszechnie stosowanych metod. Jeżeli u dzieci nie stwierdza się wady wzroku i słuchu, ale zauważa się pewne opóźnienia rozwojowe w zakresie funkcji percepcyjno - motorycznych ( zwłaszcza wzrokowej, słuchowej, ruchowej), mówimy, że mają specyficzne trudności w czytaniu (dysleksję).
Wyróżnia się cztery zasadnicze koncepcje określające pierwotne przyczyny trudności w czytaniu i pisaniu :
- koncepcja „ psychodysleksji”: pierwotna przyczyna trudności w czytaniu i pisaniu- w zaburzeniach sfery emocjonalnej, spowodowanych konfliktami i urazami psychicznymi;
- koncepcja genetyczna: pierwotna przyczyna - w dziedziczeniu zaburzeń czytania i pisania;
- koncepcja organiczna: pierwotna przyczyna - w organicznym uszkodzeniu struktur centralnego układu nerwowego;
- koncepcja opóźnionego rozwoju: pierwotna przyczyna - w niedojrzałości centralnego układu nerwowego.
Etiologia dysleksji jest zagadnieniem kontrowersyjnym i żadna z przytoczonych koncepcji nie zawiera dostatecznie przekonujących dowodów, aby można przyjąć jednoznacznie zawarte w niej wyjaśnienia . Dlatego też większość badaczy przyjmuje stanowisko polietiologicznego uwarunkowania dysleksji, opowiadając się jednak za uznaniem jako dominującej koncepcji opóźnienia rozwojowego centralnego układu nerwowego. Według tej koncepcji, zaburzenia w czytaniu i pisaniu wynikają z opóźnienia rozwoju poszczególnych ...