Dodaj publikację
Autor
Jolanta Popek
Data publikacji
2009-09-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
164

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

LISTOPAD Miesięczny plan pracy opiekuńczo - wychowawczo - dydaktycznej w grupie IV/ 6-latków.
 Pobierz (doc, 78,0 KB)

Podgląd treści


LISTOPAD

Miesięczny plan pracy opiekuńczo – wychowawczo - dydaktycznej
w grupie IV/ 6-latków
Popek Jolanta

Od buraka do lizaka – skąd sie bierze cukier?
Dziecko
• poznaje cykl produkcyjny powstawania cukru oraz wkład ludzi biorących udział w produkcji;
• zna własności fizyczne cukru (smak, barwę) oraz postacie, pod jakimi występuje cukier;
• potrafi dostrzegać i wyodrębniać cechy opisywanego produktu;
• współpracuje z innymi, w celu osiągnięcia wyznaczonego celu;

➢ Rozwiązanie zagadki:
Ma gruby brzuszek i ogonek mały
W cukier go cukrownia zmieni doskonały
(burak cukrowy)
➢ Prezentacja różnego rodzaju buraków (czerwony, pastewny, cukrowy) –
próba odnalezienia buraka cukrowego;
- oglądanie, wyróżnianie części buraka;
- określanie kształtu i barwy korzenia i liści;
- rozmowa na temat wykorzystania buraków: czerwonego jako rośliny
jadalnej dla ludzi, pastewnego- jako pasze dla zwierząt, cukrowego do
produkcji cukru.
➢ Słuchanie wiersza pt:
OD BURAKA DO LIZAKA
Cukrowa wata, cukrowa wata,
Kręcona w bębnie kupuje tata.
Ja lubię watę, lubi te! osa
Cukrowe nitki cieńsze od włosa.
Lecz nie wie osa, ja nie wiem te!,
Skąd wziął sie cukier. A czy ty wiesz?
Rośnie na polu burak cukrowy,
Długo dojrzewa, a! jest gotowy.
Trzeba buraki z ziemi wyrwane
Zwieść do fabryki cukrownia zwanej.
Tam sie je myje, kroi, szykuje
I cos jak kompot przygotowuje.
Na samym końcu z tego kompotu
Jest wreszcie cukier. Tyle kłopotu
Ma mnóstwo ludzi z takim burakiem,
Byś mógł sie cieszyć jednym lizakiem.

Autor nieznany ;Czasopismo „Ja” nr 8/89

➢ Rozmowa na temat treści wiersza:
- z czego zrobiona jest wata cukrowa?
- gdzie przerabia sie buraki cukrowe na cukier?
- jak robi sie cukier?
- do czego potrzebny jest cukier?
➢ Pokaz nasion buraka cukrowego – określenie kształtu, przesypywanie przez palce, wąchanie, oglądanie przez szkło powiększające.
➢ Zabawa pantomimiczna: Kiełkujące nasionko.
➢ Układanie obrazków historyjki: „Jak burak przemienił sie w tęcze” –
rozwijanie mowy, kształtowanie logicznego myślenia.
➢ Przyporządkowywanie podpisów – pole, burak cukrowy, fabryka, lizak,
cukiernia -do obrazków historyjki.
➢ Pokaz różnych rodzajów cukru; kryształ drobno- i gruboziarnisty, kostka,
puder.
➢ Degustacja cukru – określanie jego właściwości.
➢ Praca z podręcznikiem – rozpoznawanie kształtu buraka, spośród kształtu innych warzyw; kolorowanie buraka czerwonego z zachowaniem właściwej barwy „Wesoła szkoła” cz.1
➢ Prace plastyczne „Lukrowe lizaki”- malowanie farbami plakatowymi na podkładzie z lukru.
➢ Prace graficzne z wykorzystaniem pisaków „Od buraka do lizaka”.

Zła pogoda
Dziecko:
• Słucha opowiadań ze zrozumieniem
• Zna oznaki późnojesiennej pogody
• Interesuje się zjawiskami z zakresu przyrody nieożywionej
• Rozumie i zapamiętuje polecenia
• Umie wykonać formę przestrzenną (parasol)
• Potrafi tworzyć kompozycje płaskie
• Wie, jak należy ubierać się późną jesieni
• Przestrzega zwyczaju zgodnego współdziałania podczas zabawy i nie przeszkadza innym w ich działaniach ...