Dodaj publikację
Autor
Jolanta Popek
Data publikacji
2009-09-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
276

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

    Konspekt do zajęć „Co z tą ziemią?” -zabawy badawcze. Grupa dzieci 6-letnich.
 Pobierz (doc, 42,5 KB)

Podgląd treści


Konspekt do zajęć „ Co z tą ziemią?” -zabawy badawcze.
Grupa dzieci 6-letnich.
Prowadząca Popek Jolanta
Cele.
Dziecko:
- Wysłucha opowieści nauczycielki.
- Podaje właściwe rozwiązanie zagadki słowno-obrazkowej.
- Wpisuje, hasło za pomocą rozsypanki literowej.
- Odczytuje hasło główne, podpisy globalne.
- Rozumie przyczyny kolejności powstałych warstw gleby.
- Potrafi nazwać kilka rodzajów gleby.
- Określa właściwości badanej gleby.
- Tworzy „obraz ziemi”.
- Uczestniczy w zabawie relaksacyjnej, bawiąc się w parze.
- Sadzi własną cebulkę kwiatową.
Stosowane formy i metody działań :
           -  metody aktywizujące ( burza mózgów, mapa pojęć, sytuacyjna,
          -    krzyżówka,
           -  metody oparte na obserwacji ( pokaz);
           -  metody oparte na słowie ( pogadanka, dyskusja, opis ),
           -  metody oparte na praktycznym działaniu ( badanie, eksperymentowanie, pomiar).
|Lp. |Etap |Forma realizacji |
|1. |Legenda o powstaniu Ziemi. |Opowieść nauczycielki, na podstawie legendy pt. „O Podhalu”- „Legendy polskie. Od |
| | |Tatr do Bałtyku”. Prezentacja ilustracji do opowieści. |
|2. |Rebus. |Rozwiązanie rebusu na podstawie ilustracji. |
| | |Podanie hasła głównego „gleba”. |
|3. |Objaśnienia pojęcia gleba. Prezentacja |Odczytywanie podpisów globalnych, odnoszących się do gatunków gleby-odniesienie do |
| |ilustracji. |ilustracji |
|4. |„Podglądanie” ziemi ogrodowej. |Oglądanie, porównywanie, opisywanie; przyniesionej dzień wcześniej ziemi zebranej z |
| | |różnych części ogrodu. |
|5. |„Masaż rolnika” |Zabawa ruchowo-relaksacyjna w parach, z wykorzystaniem elementów metody W. |
| | |Scherborne. |
|6. |„Skrzynia skarbów”. |Wyjmowanie ze skrzyni, następnie wysypywanie ze zgromadzonych worków różnych rodzajów|
| | |gleby, przetworzonej przez człowieka. |
|7. |Zabawy badawcze z ziemią. |- Oglądanie kolejnych rodzajów ziemi „gołym okiem”, przez lupę (ziemi ogrodowej, |
| | |ziemi modyfikowanej). |
| | |-Wąchanie-porównywanie zapachów. |
| | |-Przesypywanie przez palce-próby określenia co zawiera dana ziemia. |
| | |- Wsypywanie części ziemi do pojemników-zalewanie jej wodą-odstawienie do ustania. |
| | |- Porównywanie zajmowanej objętości (suchej) ziemi, w zależności od kształtu |
| | |pojemnika. |
| | |- Przesypywanie ziemi przez różnego rodzaju sitka. Określanie co zatrzymało się na |
| | |sitku i dlaczego? Od czego to może zależeć? |
| | |-Tworzenie kalejdoskopu różnych gatunków ziemui. |
| | |- Ważenie ziemi, z wykorzystaniem różnych rodzajów wag. |
| | |- Zabawy dowolne z ziemią. |
|8. |Działalność plastyczna: |Przykładanie taśmy bezbarwnej do ziemi w celu pobrania ziemi, a następnie naklejanie |
| |„Ziemny obraz”. |pasków taśmy z ziemią na plakat. |
|9. |Sadzonki. |Każde dziecko wybiera sobie doniczkę, miarkę, cebulkę- a następnie wykonuje czynności|
| | |w celu zasadzenia swojej sadzonki. Chętne dzieci ozdabiają doniczki. |
|10. |Sprawdzian. |- Sprawdzenie rezultatu zalanej wodą ziemi-wnioski. |
|11. |Czynności porządkowe. |Wszyscy wspólnie porządkuję „plac zabaw”. |