Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
gach, 2009-09-23
wspaniale, że jest taki cykl lekcji
iluka, 2012-07-26, ocena:
ŻE TEŻ JA TEGO WCZEŚNIEJ NIE ZNALAZŁAM! MIAŁAM PARU PASJONATÓW ERAGONA...
Cykl lekcji na podstawie lektury:
Christopher Paolini ,,Eragon” (wyd.1,Wydawnictwo MAG, Warszawa 2005)
(Wszystkie fragmenty, do których się odwołuję pochodzą z powyższej publikacji.)
1
Temat: Kamień, który wywołał emocje…
Cele:
✓ nazywać i opisywać emocje;
✓ określać emocje na podstawie zachowania, słów bohaterów – wnioskować;
✓ opisywać;
✓ czytać ze zrozumieniem fragment tekstu literackiego.
Działania:
1. Lekcję zaczynamy od luźnej rozmowy na temat: co czujesz, kiedy otrzymujesz dziwny, nietypowy prezent. Uczniowie mają określić, nazwać swoje emocje.
2. W drugiej części rozmowy przechodzimy już do konkretnego prezentu: dostajecie kamień. Co w tej sytuacji myślicie i czujecie? W tym momencie uczniowie mają za zadanie jak najbardziej precyzyjnie określić swoje emocje, zachowania, myśli.
3. Po wstępnej rozmowie dzielimy klasę na 5 grup. Każda z nich dostaje odrodny fragment tekstu lektury.
✓ 1 grupa – s. 15-16 (fragm. od słów ,, Eragon długą chwilę czekał w napięciu (…)” do końca rozdziału);
✓ 2 grupa – s. 20-21 (fragm. od słów ,,Eragon posłał mu gniewne spojrzenie(…) do słów ,,Idź, bo cię do tego zmuszę!”);
✓ 3 grupa – s. 31-33 (fragm. od słów ,,Merlock uniósł brwi (…)” do słów ,,Merlock posłał mu zdumione spojrzenie.”);
✓ 4 grupa – s. 42 (fragm.. od słów ,,Wieczorem po powrocie(…)” do słów ,,(…) i odstawił kamień na półkę.”);
✓ 5 grupa – s. 43-44 (fragm.. od słów ,,Kamień od początku stanowił wyłącznie powód frustracji i gniewu(…)” do końca rozdziału).
Uczniowie przystępują w grupach do czytania przydzielonych fragmentów. Każda grupa ma odrębne zadania do wykonania:
✓ 1 grupa: wskaż co robi Eragon (mogą tu padać następujące określenia: trącił kamień strzałą, odskoczył ...) ;
wskaż jakie emocje mu towarzyszą (np. fascynacja, strach ...);
co myśli Eragon (np. skąd wziął się kamień?, czy to jest przypadek?, czy może był mu przeznaczony?);
jaki jest przedmiot znaleziony przez Eragona? (np. barwy ciemnego błękitu, ma nieskazitelną powierzchnię ...)
✓ 2 grupa: wskaż co robi i jak się zachowuje Sloan (np. jest zainteresowany, ogląda, dotyka, pyta o miejsce znalezienia przedmiotu ...);
jakie emocje towarzyszą Slaonowi (np. poirytowanie, wściekłość ...);
co myśli Sloan (np. zastanawia się nad ceną przedmiotu, zastanawia się jak oszukać Eragona ...);
jaki jest przedmiot przyniesiono przez Eragona (np. lśni w blasku płomieni, ma białe żyłki na powierzchni, jest gładki…);
✓ 3 grupa: co myśli Merlock (np. nie umie oszacować ceny, nie chce ryzować, sądzi, że za jakiś czas znajdzie kupca na kamień ...);
co czuje Merlock (np. zaskoczenie, zainteresowanie, rozdrażnienie, boleje nad sytuacją, zdumienie…);
co robi Merlock (np. nie zdradza się z odczuciami, prowadzi Eragona i Garowa w ustronne miejsce, waży i mierzy kamień, stuka w niego drewnianym młotkiem ...);
jaki jest przedmiot ...