Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Bartoń
Data publikacji
2009-09-21
Średnia ocena
5,00
Pobrań
200

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to zbiór opracowanych przeze mnie lekcji na podstawie książki Eragon. W trakcie pracy z uczniami zorientowałam się, że bardzo lubią literaturę fantastyczną w zwiazku z tym przygotowałam zajęcia zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Każda lekcja wykorzystuje metody kształtujące twórcze myślenie dziecka. A jednocześnie w trakcie zajęć realziowane są zadania wpisane w podstawę programową, np. czytanie, pisanie, wyszukiwanie informacji i korzystanie z nich.
 Pobierz (doc, 75,5 KB)

Komentarze

gach, 2009-09-23

wspaniale, że jest taki cykl lekcji

iluka, 2012-07-26, ocena:

ŻE TEŻ JA TEGO WCZEŚNIEJ NIE ZNALAZŁAM! MIAŁAM PARU PASJONATÓW ERAGONA...

Podgląd treści

Cykl lekcji na podstawie lektury:

Christopher Paolini ,,Eragon” (wyd.1,Wydawnictwo MAG, Warszawa 2005)

(Wszystkie fragmenty, do których się odwołuję pochodzą z powyższej publikacji.)

1

Temat: Kamień, który wywołał emocje…

Cele:

✓ nazywać i opisywać emocje;

✓ określać emocje na podstawie zachowania, słów bohaterów – wnioskować;

✓ opisywać;

✓ czytać ze zrozumieniem fragment tekstu literackiego.

Działania:

1. Lekcję zaczynamy od luźnej rozmowy na temat: co czujesz, kiedy otrzymujesz dziwny, nietypowy prezent. Uczniowie mają określić, nazwać swoje emocje.

2. W drugiej części rozmowy przechodzimy już do konkretnego prezentu: dostajecie kamień. Co w tej sytuacji myślicie i czujecie? W tym momencie uczniowie mają za zadanie jak najbardziej precyzyjnie określić swoje emocje, zachowania, myśli.

3. Po wstępnej rozmowie dzielimy klasę na 5 grup. Każda z nich dostaje odrodny fragment tekstu lektury.

✓ 1 grupa – s. 15-16 (fragm. od słów ,, Eragon długą chwilę czekał w napięciu (…)” do końca rozdziału);

✓ 2 grupa – s. 20-21 (fragm. od słów ,,Eragon posłał mu gniewne spojrzenie(…) do słów ,,Idź, bo cię do tego zmuszę!”);

✓ 3 grupa – s. 31-33 (fragm. od słów ,,Merlock uniósł brwi (…)” do słów ,,Merlock posłał mu zdumione spojrzenie.”);

✓ 4 grupa – s. 42 (fragm.. od słów ,,Wieczorem po powrocie(…)” do słów ,,(…) i odstawił kamień na półkę.”);

✓ 5 grupa – s. 43-44 (fragm.. od słów ,,Kamień od początku stanowił wyłącznie powód frustracji i gniewu(…)” do końca rozdziału).

Uczniowie przystępują w grupach do czytania przydzielonych fragmentów. Każda grupa ma odrębne zadania do wykonania:

✓ 1 grupa: wskaż co robi Eragon (mogą tu padać następujące określenia: trącił kamień strzałą, odskoczył ...) ;

wskaż jakie emocje mu towarzyszą (np. fascynacja, strach ...);

co myśli Eragon (np. skąd wziął się kamień?, czy to jest przypadek?, czy może był mu przeznaczony?);

jaki jest przedmiot znaleziony przez Eragona? (np. barwy ciemnego błękitu, ma nieskazitelną powierzchnię ...)

✓ 2 grupa: wskaż co robi i jak się zachowuje Sloan (np. jest zainteresowany, ogląda, dotyka, pyta o miejsce znalezienia przedmiotu ...);

jakie emocje towarzyszą Slaonowi (np. poirytowanie, wściekłość ...);

co myśli Sloan (np. zastanawia się nad ceną przedmiotu, zastanawia się jak oszukać Eragona ...);

jaki jest przedmiot przyniesiono przez Eragona (np. lśni w blasku płomieni, ma białe żyłki na powierzchni, jest gładki…);

✓ 3 grupa: co myśli Merlock (np. nie umie oszacować ceny, nie chce ryzować, sądzi, że za jakiś czas znajdzie kupca na kamień ...);

co czuje Merlock (np. zaskoczenie, zainteresowanie, rozdrażnienie, boleje nad sytuacją, zdumienie…);

co robi Merlock (np. nie zdradza się z odczuciami, prowadzi Eragona i Garowa w ustronne miejsce, waży i mierzy kamień, stuka w niego drewnianym młotkiem ...);

jaki jest przedmiot ...