Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI BIOLOGII
Klasa: 2 gimnazjum specjalne
Dział programowy: zoologia - mięczaki
Nauczyciel : mgr Danuta Grembowska
TEMAT: POZNAJEMY MIĘCZAKI – ŚWIAT ŚLIMAKÓW.
Zakres treści:
• Środowisko życia ślimaka winniczka, budowa zewnętrzna, czynności życiowe, rozwój;
• Przegląd najczęściej spotykanych ślimaków rodzimych;
• Przegląd ślimaków podlegających ochronie;
Cele lekcji:
Wiadomości – uczeń:
• nazywa części ciała ślimaka winniczka
• wyjaśnia znaczenie muszli ślimaka winniczka oraz śluzu
• podaje przykłady ślimaków lądowych i wodnych
• podaje przykłady ślimaków chronionych
• podaje znaczenie mięczaków: cele konsumpcyjne, przynęta dla ryb, nawóz, ozdoby
Umiejętności - uczeń:
• opisuje wygląd ślimaka na przykładzie ślimaka winniczka
• przeprowadza obserwacje
• opisuje czynności życiowe ślimaka winniczka
• rozpoznaje pospolite gatunki ślimaków lądowych i wodnych
• samodzielnie zdobywa wiedzę z różnych źródeł
Metody i formy pracy:
• praca z podręcznikiem i programem Power point,
• burza mózgów,
• obserwacja – pokaz multimedialny Power point
• praca indywidualna , zespołowa
Środki dydaktyczne:
• Podręcznik do biologii
• Autorska prezentacja multimedialna Power point – „Poznajemy mięczaki – świat ślimaków”
• Okazy muszli ślimaków
• Karty pracy
Przebieg lekcji:
I. Faza wstępna:
1. Czynności organizacyjne.
2. Wyjaśnienie zasad pracy na lekcji oraz kryteriów oceniania
3. Podanie celu lekcji.
4. Podanie tematu lekcji.
II. Faza realizacji:
1. Burza mózgów – nauczyciel prosi uczniów o skojarzenia, porzekadła oraz przysłowia dotyczące mięczaków oraz ślimaków.
2. Pogadanka na temat różnorodności gatunkowej ślimaków i ich środowiska życia.
3. Podział uczniów na 2-osobowe zespoły i rozdanie uczniom kart pracy.
4. Obejrzenie prezentacji Power point „Poznajemy mięczaki – świat ślimaków”
5. Obejrzenie okazów muszli mięczaków – próby ich nazwania.
***************************************************************************
KARTA PRACY - wzór
1.Budowa zewnętrzna ślimaka winniczka. Wykonaj rysunek i opisz go.
2.Na podstawie informacji zawartych w podręczniku i w obejrzanej prezentacji uzupełnij zdania.
Ślimak winniczek odżywia się pokarmem................................................. np. .........................................................................................................................
Ślimak winniczek oddycha.............................................................................
Ślimak winniczek posiada narządy rozrodcze............................................. i ......................................... Jest więc ..............................................................
3.Wymień 5 gatunków ślimaków i napisz w jakim środowisku żyją – wodnym czy lądowym.
Np. ŚLIMAK WINNICZEK – ŚRODOWISKO LĄDOWE
1……………………………………………………………………………………
2……………………………………………………………………………………
3……………………………………………………………………………………
4……………………………………………………………………………………
5………………………………………………………………………………….....
***************************************************************************
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych ćwiczeń i dokonuje oceny aktywności.
Uczniowie wklejają karty pracy do zeszytu.
III. Faza podsumowująca:
1. Uczniowie wraz z nauczycielem dokonują krótkiego podsumowania zajęć
2. Nauczyciel dokonuje ewaluacji lekcji, rozdaje mini ankietę.
3. Ocena aktywnych uczniów.
4. Zakończenie zajęć.
MINI ANKIETA - wzór
Uczniowie odpowiadają na zadane pytania:
• Co najbardziej podobało Ci się na dzisiejszej lekcji………………………………….
• Co zmieniłbyś w dzisiejszej lekcji:……………………………………………………
• Dokończ zdanie:
Na dzisiejszej lekcji nie podobało mi się ......................................................................
KARTA PRACY
1. Budowa zewnętrzna ślimaka winniczka. Wykonaj rysunek i opisz go.
2. Na podstawie informacji zawartych w podręczniku i w obejrzanej prezentacji uzupełnij zdania.
Ślimak winniczek odżywia się pokarmem................................................. np. ...................................................................................................................................................
Ślimak winniczek oddycha ...