Dodaj publikację
Autor
Józefa Wiśniowska
Data publikacji
2009-09-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
147

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycja zawiera wskazówki dotyczące teoretycznych podstaw konstruowania programów nauczania, jak również porady praktyczne. Omówiono w niej etapy konstruowania programu i zasady jego opiniowania.
 Pobierz (doc, 89,5 KB)

Podgląd treści


KONSTRUOWANIE SZKOLNYCH PROGRAMÓW NAUCZANIA – ETAPY TWORZENIA I OPINIOWANIE WŁASNEGO PROGRAMU NAUCZANIA

WSTĘP

Program to pojęcie, które najlepiej charakteryzuje jego łaciński odpowiednik curriculum, tzn. „tor wyścigu rydwanów”. Curriculum , czyli program, zakłada więc: cel, drogę do celu i środek realizacji celu.
Choć podstawowe znaczenie wyrazu „program” zachowało się także w odniesieniu do programów nauczania, to jednak ulega ono modyfikacjom zależnie od koncepcji pedagogicznych.
Istnieje wiele rozmaitych definicji programu nauczania. Jest to rezultat wielości podejść i koncepcji pedagogicznych.
Według Słownika języka polskiego program nauczania to wykład pewnych założeń o wytycznych działania mającego te założenia realizować[1].
W. Okoń definiuje program nauczania jako przedstawienie celów, treści oraz metod nauczania i uczenia się danego przedmiotu, niekiedy również wyników, które powinny być osiągnięte przez uczniów. W nowoczesnym ujęciu program nauczania jest programem czynności uczniów i założonych wyników tych czynności[2].
Według Cz. Kupisiewicza program nauczania ustala, jakie wiadomości, umiejętności i nawyki o trwałych walorach poznawczych i wychowawczych oraz w jakiej kolejności uczniowie mają sobie przyswoić.
Natomiast dla K. Kraszewskiego program odpowiada na pytanie – po co uczyć?, czego uczyć?, jak uczyć?. Program nauczania obejmuje zatem cele, materiał nauczania, proces dydaktyczny (czynności uczniów i nauczyciela) oraz ewaluację programu.
Z kolei H. Komorowska [3]pisze, że najczęściej program nauczania ujmowany bywa jako:lista haseł programowych, lista celów czy zamierzonych osiągnięć, a także jako lista planowanych doświadczeń ucznia.
Współcześnie – pisze Z. Szurig – program jest rozumiany jako układ czynności opanowywanych przez ucznia pod kierunkiem nauczycieli:
• zorientowanych na określone cele i odpowiadające im zadania,
• mających charakter ramowego planu,
• stale ulegających modernizacji[4].
Nie ma zgody co do jednej, powszechnie obowiązującej, precyzyjnej definicji a poglądy dotyczące istoty programu zmieniają się w zależności od przyjętego stanowiska ideowego i metodologicznego
W praktyce jednak programy zawsze zawierają przynajmniej trzy elementy: cele, materiał nauczania oraz wskazania realizacyjne, rzadziej opis wskaźników osiągania celów.
Na użytek tej pracy program nauczania będę określała według S. Dylaka, który definiuje program jako ogół doświadczeń edukacyjnych zaplanowanych dla ucznia i nauczyciela, które mają doprowadzić ucznia do osiągnięcia określonych stanów bądź umożliwić mu doświadczenie określonych przeżyć poznawczych i emocjonalnych[5].

Zgodnie z założeniami reformy edukacji w odniesieniu do programów nauczania każdy nauczyciel powinien dysponować programem nauczania swojego przedmiotu uwzględniającym możliwości i potrzeby uczniów, przy czym nauczyciel ma tu wybór: może opracować własny, oryginalny program nauczania, albo wybrać i posłużyć się programem autorskim już istniejącym i zatwierdzonym przez władze oświatowe.
Warunki i tryb dopuszczenia do użytku szkolnego programów nauczania określa
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i ...