Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
wiolasb, 2010-05-04, ocena:
Ciekawe scenariusze! Polecam!
Cykl lekcji do lektury - H. Sienkiewicz W pustyni i w puszczy
klasa 4, 5
1.
Temat: Określamy gatunek literacki lektury W pustyni i w puszczy H. Sienkiewicza.
Cele:
✓ poznać literackie konwencje i motywy charakteryzujące dany gatunek literacki (powieść podróżniczo- przygodowa);
✓ uwrażliwiać na stereotypy;
✓ wskazywać na synkretyzm gatunkowy;
✓ wyszukiwać informacje i porządkować je;
✓ czytać ze zrozumieniem.
Umiejętności – uczeń:
✓ odczytuje tekst jako całość;
✓ dostrzega zależność poszczególnych elementów utworu;
✓ próbuje formułować problemy;
✓ wyłania i porządkuje zagadnienia;
✓ wskazuje typowe dla gatunku wątki i motywy.
Tok lekcji:
1. Przypomnienie informacji na temat powieści (uczniowie wskazują na typowe cechy powieści – wielozdarzeniowość, wielowątkowość, wielu bohaterów (tu podział na pierwszoplanowych, drugoplanowych, epizodycznych), narracja, świat przedstawiony). Odnoszą podane cechy powieści do przeczytanej lektury. Określają świat przedstawiony lektury. Zanotowanie do zeszytu ustalonych podstawowych informacji o lekturze. (w klasie 4 należy wprowadzić pojęcie powieści)
2. Rozdanie uczniom karty gatunku literackiego (załącznik). Omówienie haseł zawartych na karcie (gatunek, tematy, motywy, postacie, rekwizyty, zdarzenia) – praca ze Słownikiem terminów literackich (wyszukiwanie i odczytywanie odpowiednich haseł, a następnie omówienie).
3. Szukanie informacji i przyporządkowywanie ich (zanotowanie) do poszczególnych grup na karcie gatunku (może to być praca indywidualna bądź tez w grupach 3- osobowych).
4. Odczytanie efektów pracy wraz z uargumentowaniem doboru. Uzupełnianie notatki pominiętymi informacjami.
5. Omówienie elementów typowych i tych, które mogą funkcjonować w innych odmianach powieści, a więc zaświadczają o synkretyzmie gatunkowym powieści. Poruszamy temat elementów stereotypowych dla powieści podróżniczo- przygodowej.
6. Wklejenie karty gatunku do zeszytu.
2.
Temat: Poznajemy lepiej Stasia Tarkowskiego – charakterystyka bohatera.
Cele:
✓ wyszukiwać informacje;
✓ czytać ze zrozumieniem tekst literacki;
✓ opisywać bohatera literackiego;
✓ nazywać cechy charakteru – charakteryzować bohatera;
✓ argumentować i wnioskować;
✓ porządkować i segregować informacje.
Umiejętności – uczeń:
✓ czyta ze zrozumieniem;
✓ charakteryzuje bohatera;
✓ ćwiczy umiejętność wnioskowania;
✓ określa znaczenie tekstu – analizuje.
Tok lekcji:
1. Uczniowie szukają informacji o głównym bohaterze (wygląd, cechy charakteru, szczególne zachowania, koligacje rodzinne) i zaznaczają poszczególne fragmenty.
2. Następnie otrzymują kartę schematu charakterystyki piramidowej. Porządkują teraz zebrane informacje i przypisują do danej kategorii (uzupełnienie pisemne karty pracy). W sensie praktycznym wydzielenie miejsca na opis poszczególnych cech ma skłonić uczniów do ważenia słów i wybierania tych pomysłów, które najlepiej opisują postać.
3. Odczytują głośno efekty pracy. W razie wątpliwości należy wyjaśnić dane przyporządkowanie, nazwaną cechę (odwołujemy się wtedy do fragmentu, na podstawie którego sformułowany został wniosek). Uczniowie w trakcie prezentowania materiału musza argumentować swoje decyzje i wybory. W razie braków wspólnie uzupełniamy daną kategorię. Każdy wpis musi być potwierdzony odpowiednim fragmentem tekstu.
4. Wklejenie karty pracy do zeszytu.
5 ...