Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Bartoń
Data publikacji
2009-10-05
Średnia ocena
5,00
Pobrań
1257

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcje ułożone sa dla uczniów klasy 4. W trakcie zajęć dzieci kształtują umiejętności czytania ze zrozumienim, redagowania własnego tekstu.
 Pobierz (doc, 46,5 KB)

Komentarze

iwo.jaworska, 2011-12-06

mało przydatne, brak kart pracy, notatek

iluka, 2012-07-26, ocena:

nO, takie sobie...

Podgląd treści


Cykl lekcji do lektury C. Collodi Pinokio

klasa 4

1.

Temat: Jak wykonać drewnianego pajaca? – ćwiczenia w redagowaniu instrukcji.

Cele:

✓ wyszukiwać informacje w tekście;

✓ czytać ze zrozumieniem tekst literacki;

✓ posługiwać się czasownikami dokonanymi niedokonanymi;

✓ redagować instrukcję.

Umiejętności - uczeń:

✓ poznaje sposób obrazowania;

✓ tworzy tekst użytkowy;

✓ czyta ze zrozumieniem;

✓ poprawnie stosuje formy czasowników dokonanych i niedokonanych.

Tok lekcji:

1. Uczniowie szukają fragmentów tekstu, dotyczących wyglądu Pinokia i sposobu jego wykonania przez majstra Wisienkę (rozdziały 3 i 8).

2. Odczytanie fragmentów i wybranie z nich informacji – składniki z podziałem na części pajaca i części ubrania; co robił majster kolejno (tu uwzględniamy słownictwo wskazujące następstwo w czasie: następnie, dalej, po, potem…).

3. Wskazywanie czasowników nazywających czynności konieczne do wykonania pajaca (bezokolicznik – powtórzenie i utrwalenie pojęcia).

4. Powtórzenie pojęcia instrukcja i zasad jej redagowania.

5. Ustne próby tworzenia instrukcji, jak wykonać pajaca z drewna.

6. Pisemna redakcja tekstu.

7. Odczytywanie zapisanych notatek i ich korekta.

8. Wykonanie rysunku pajaca zgodnego z zebranymi informacjami.

2.

Temat: Prawda w słowach świerszcza wypowiedziana.

Cele:

✓ czytać ze zrozumieniem tekst literacki;

✓ interpretować tekst;

✓ wnioskować;

✓ budować własną opinię;

✓ redagować notatkę.

Umiejętności - uczeń:

✓ szuka sens uniwersalny w utworze literackim;

✓ próbuje odczytywać refleksyjnie;

✓ odkrywa i rozumie metaforyczne wypowiedzi bohatera;

✓ odczytuje sens moralny;

✓ tworzy własny tekst.

Tok lekcji:

1. Określenie pojęcia prawda (skojarzenia uczniów, próba definicji, odniesienie pojęcia do tekstu lektury).

2. Rozdanie fragmentu tekstu – rozmowa Pinokia ze świerszczem i odczytanie głośne tekstu.

3. Wydzielenie fragmentów mówionych przez świerszcza i tych, które wypowiada Pinokio (mądrości świerszcza i reakcja Pinokia). Omówienie słów bohaterów i ocena ich postawy (analiza i wnioskowanie). Jednocześnie uczniowie wskazują i nazywają emocje, jakie towarzyszą bohaterom w trakcie rozmowy.

4. Ocena uczynku Pinokia – zabicie świerszcza.

5. Jak i gdzie w naszym życiu mogą sprawdzić się słowa świerszcza? – rozmowa z uczniami.

6. Zredagowanie własnej notatki – co dały mi słowa świerszcza? (czas – 10 minut)

7. Odczytanie głośne notatek (wskazanie błędów). Korekta tekstów w domu (sprawdzenie i ocena).

3.

Temat: Pinokio zaprasza gości – ćwiczenia redakcyjne.

Cele:

✓ czytać ze zrozumieniem tekst;

✓ wyszukiwać informacje;

✓ wyjaśniać sens przenośny wyrażeń frazeologicznych;

✓ redagować zaproszenie;

✓ poprawnie zapisywać tekst( data, formy grzecznościowe, nazwy własne);

✓ poznać mechanizm perswazji.

Umiejętności - uczeń:

✓ czyta ze zrozumieniem;

✓ redaguje tekst użytkowy;

✓ rozumie sens wyrażeń frazeologicznych;

✓ poznaje elementy typowe dla języka mediów – perswazja.

Tok lekcji:

1 Rozdanie uczniom informacji połączonej z fragmentami tekstu:

Pinokio zapraszał przyjaciół na śniadanie u wróżki. Niektórzy z nich ,,dali się z początku trochę prosić, ale kiedy dowiedzieli się, że bułeczki do kawy będą posmarowane ...