Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
iwo.jaworska, 2011-12-06
mało przydatne, brak kart pracy, notatek
iluka, 2012-07-26, ocena:
nO, takie sobie...
Cykl lekcji do lektury C. Collodi Pinokio
klasa 4
1.
Temat: Jak wykonać drewnianego pajaca? – ćwiczenia w redagowaniu instrukcji.
Cele:
✓ wyszukiwać informacje w tekście;
✓ czytać ze zrozumieniem tekst literacki;
✓ posługiwać się czasownikami dokonanymi niedokonanymi;
✓ redagować instrukcję.
Umiejętności - uczeń:
✓ poznaje sposób obrazowania;
✓ tworzy tekst użytkowy;
✓ czyta ze zrozumieniem;
✓ poprawnie stosuje formy czasowników dokonanych i niedokonanych.
Tok lekcji:
1. Uczniowie szukają fragmentów tekstu, dotyczących wyglądu Pinokia i sposobu jego wykonania przez majstra Wisienkę (rozdziały 3 i 8).
2. Odczytanie fragmentów i wybranie z nich informacji – składniki z podziałem na części pajaca i części ubrania; co robił majster kolejno (tu uwzględniamy słownictwo wskazujące następstwo w czasie: następnie, dalej, po, potem…).
3. Wskazywanie czasowników nazywających czynności konieczne do wykonania pajaca (bezokolicznik – powtórzenie i utrwalenie pojęcia).
4. Powtórzenie pojęcia instrukcja i zasad jej redagowania.
5. Ustne próby tworzenia instrukcji, jak wykonać pajaca z drewna.
6. Pisemna redakcja tekstu.
7. Odczytywanie zapisanych notatek i ich korekta.
8. Wykonanie rysunku pajaca zgodnego z zebranymi informacjami.
2.
Temat: Prawda w słowach świerszcza wypowiedziana.
Cele:
✓ czytać ze zrozumieniem tekst literacki;
✓ interpretować tekst;
✓ wnioskować;
✓ budować własną opinię;
✓ redagować notatkę.
Umiejętności - uczeń:
✓ szuka sens uniwersalny w utworze literackim;
✓ próbuje odczytywać refleksyjnie;
✓ odkrywa i rozumie metaforyczne wypowiedzi bohatera;
✓ odczytuje sens moralny;
✓ tworzy własny tekst.
Tok lekcji:
1. Określenie pojęcia prawda (skojarzenia uczniów, próba definicji, odniesienie pojęcia do tekstu lektury).
2. Rozdanie fragmentu tekstu – rozmowa Pinokia ze świerszczem i odczytanie głośne tekstu.
3. Wydzielenie fragmentów mówionych przez świerszcza i tych, które wypowiada Pinokio (mądrości świerszcza i reakcja Pinokia). Omówienie słów bohaterów i ocena ich postawy (analiza i wnioskowanie). Jednocześnie uczniowie wskazują i nazywają emocje, jakie towarzyszą bohaterom w trakcie rozmowy.
4. Ocena uczynku Pinokia – zabicie świerszcza.
5. Jak i gdzie w naszym życiu mogą sprawdzić się słowa świerszcza? – rozmowa z uczniami.
6. Zredagowanie własnej notatki – co dały mi słowa świerszcza? (czas – 10 minut)
7. Odczytanie głośne notatek (wskazanie błędów). Korekta tekstów w domu (sprawdzenie i ocena).
3.
Temat: Pinokio zaprasza gości – ćwiczenia redakcyjne.
Cele:
✓ czytać ze zrozumieniem tekst;
✓ wyszukiwać informacje;
✓ wyjaśniać sens przenośny wyrażeń frazeologicznych;
✓ redagować zaproszenie;
✓ poprawnie zapisywać tekst( data, formy grzecznościowe, nazwy własne);
✓ poznać mechanizm perswazji.
Umiejętności - uczeń:
✓ czyta ze zrozumieniem;
✓ redaguje tekst użytkowy;
✓ rozumie sens wyrażeń frazeologicznych;
✓ poznaje elementy typowe dla języka mediów – perswazja.
Tok lekcji:
1 Rozdanie uczniom informacji połączonej z fragmentami tekstu:
Pinokio zapraszał przyjaciół na śniadanie u wróżki. Niektórzy z nich ,,dali się z początku trochę prosić, ale kiedy dowiedzieli się, że bułeczki do kawy będą posmarowane ...