Dodaj publikację
Autor
Izabela Małka
Data publikacji
2009-10-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
80

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Edukacja regionalna jest niezmiernie ważnym elementem systemu oświatowego. Na trwałe wpisała się w płaszczyznę kształtowania młodego pokolenia, w celu przygotowania go do podjęcia dorosłych zadań w środowisku lokalnym i regionalnym.
 Pobierz (doc, 31,0 KB)

Podgląd treści

„ DEBRZNO– MOJA MAŁA OJCZYZNA”

Opracowała: mgr Izabela Małka

WSTĘP

Edukacja regionalna jest niezmiernie ważnym elementem systemu oświatowego. Na trwałe wpisała się w płaszczyznę kształtowania młodego pokolenia, w celu przygotowania go do podjęcia dorosłych zadań w środowisku lokalnym i regionalnym. Dzięki niej ulega wzmocnieniu: poczucie tożsamości, przynależności kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej. Patriotyzmu trzeba i można uczyć, kształtując go w młodych ludziach poprzez rozbudzenie miłości do małych ojczyzn, poprzez edukację regionalną można przekazywać szereg celów kształtujących konkretną wiedzę z zakresu historii, języka, plastyki, muzyki – tego, co zawarte jest w owym dziedzictwie kulturowym. Edukacja regionalna jest ważna w celu poznania własnej tożsamości, kształtowania postaw tolerancyjnych.
Dla określenia własnej tożsamości potrzebna jest wiedza o własnych korzeniach, o tym skąd się wywodzi jednostka w sensie społecznym historycznym i kulturowym.
Szkoła w dużej mierze powinna pomóc odpowiedzieć młodemu człowiekowi na dwa pytania: „Kim jest?”, „Jak żyć?”. Ten krąg oddziaływań wychowawczych można świetnie realizować za pośrednictwem edukacji regionalnej.
Przedstawiony program autorski będzie realizowany w poszczególnych miesiącach nauki. Obejmować będzie dwugodzinne spotkania w miesiącu od października 2009 do lutego 2010. w których będą uczestniczyli chętni uczniowie kl..V
Zadaniem nauczyciela jest między innymi uświadomienie dziecku, że jego naturalne środowisko: rodzina, społeczność lokalna, ojczyzna są wielką wartością dającą poczucie bezpieczeństwa, naturalnej przynależności.
Realizacja założonych treści programowych wymaga od uczniów różnorodnej aktywności.
Aby rozwinąć pozaszkolną aktywność edukacyjną należy umożliwić dzieciom bezpośredni kontakt z mieszkańcami, ludźmi zasłużonymi. Można realizować to przedsięwzięcie poprzez spotkania z ciekawymi ludźmi. Uczniowie powinni poznawać kulturę regionalną poprzez wycieczki. Przygotowując ucznia do twórczego stosunku do kultury i do aktywności na rzecz własnego środowiska należy wpajać zasady samorządności lokalnej i regionalnej. Małe ojczyzny uczą żyć w ojczyznach wielkich. Kto nie broni i nie rozwija tego, co bliskie – trudno uwierzyć, żeby był zdolny do wielkich uczuć w stosunku do tego, co wielkie i największe w życiu i na świecie.
Realizowane zgodnie z przedstawionym programem autorskim zajęcia prowadzą do wzbogacania siebie, rozwijania w dziecku szacunków dla rodziców, przywiązania do regionu, małej ojczyzny i emocjonalnego stosunku do kultury.

CEL OGÓLNY:

Kształtowanie tożsamości dziecka poprzez rozwijanie jego wiedzy na temat regionu, w którym mieszka.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Uczeń powinien:

- poznać najbliższe środowisko
- rozwinąć wiedzę o kulturze własnego regionu,
- nabyć umiejętność kontaktowania się ze środowiskiem lokalnym,
- brać czynny udział w imprezach kulturalnych,
- dostrzec wartości rodzinne związane z tradycjami i zwyczajami własnej rodziny,
- zapoznać się z twórczością artystów ludowych

FORMY PRACY Z UCZNIAMI

1. Praca w małych grupach jednolita i zróżnicowana – uczniowie opracowują różne ...