Dodaj publikację
Autor
Izabela Małka
Data publikacji
2009-10-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
599

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program szkolnego koła plastycznego dla klas IV-VI.
 Pobierz (doc, 382,0 KB)

Komentarze

enyana, 2009-10-13

Zamiast, pustej tabelki, listy obecności uczniów (chyba nie wiedzą, ze ich imiona i nazwiska figurują w tym programie), można byłoby podać szczegółowy plan pracy (pomysły, techniki, tematy prac plastycznych)

Podgląd treści

PROGRAM SZKOLNEGO KOŁA PLASTYCZNEGO
DLA KLAS IV-VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ W DEBRZNIE

Realizowany w roku szkolnym 2008/2009

Opracowała: mgr Izabela Małka

WPROWADZENIE.

Program jest kontynuacją edukacji plastycznej wśród uczniów w formie zajęć pozalekcyjnych. Daje możliwość rozwijania uzdolnień plastycznych, przygotowuje do świadomego i aktywnego uczestnictwa w kulturze. Chciałabym, aby radość tworzenia obudziła w nich małych artystów.

CELE EDUKACYJNE

- Kształtowanie postaw twórczych
- Rozwijanie kreatywności
- Starania o doskonałość efektów
- Poznanie podstawowego zasobu pojęć i terminów w obrębie sztuki.
- Wyposażenie uczniów w podstawowe umiejętności w zakresie warsztatu plastycznego, co umożliwi im aktywny udział w kulturze.
- Rozbudzenie motywacji zajmowania się sztuką.
- Poznanie otaczającego ucznia krajobrazu kulturowego, co sprzyja kształceniu poczucia wartości i znaczenia najbliższego dziedzictwa kulturowego oraz odpowiedzialności za jego trwanie.
- Uwrażliwienie na estetykę najbliższego otoczenia, zdolność do oceny i kształtowania własnego wyglądu oraz otaczających ucznia przedmiotów.

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

- zajęcia oparte na swobodnym wyrażaniu kreską i plamą przeżyć i uczuć,
- zajęcia wprowadzające nowe techniki plastyczne,
- zajęcia poświęcone percepcji dzieł plastycznych,
- szkice interpretacyjne przedmiotów, postaci ludzkich i zwierzęcych, architektury w plenerze,
- wycieczki,
- uczestnictwo w konkursach plastycznych,
- zajęcia poświęcone oglądaniu reprodukcji albumów,
- przygotowywanie dekoracji okolicznościowych, scenografii i rekwizytów,
- spotkania z ludźmi wykonującymi ginące zawody artystyczne

TREŚCI PROGRAMOWE

I. Środki wyrazu plastycznego
- podstawowe wiadomości o barwie
- światłocień
- rodzaje plam barwnych: miękka, ostra i otoczona konturem
- kompozycja plastyczna w malarstwie
- natura jako źródło tematów i form
- formy użytkowe w najbliższym otoczeniu: przedmioty codziennego użytku meble, drobiazgi, zabawki

II. Działania plastyczne w różnych materiałach, technikach i formach

- Rysunek z natury i z wyobraźni z wykorzystaniem możliwości wyrazowych kreski.
- Barwne ptaki kwiaty, owady ryby jako temat swobodnego przedstawiania piękna dostrzeganego w przyrodzie.
- uzyskiwanie barw pochodnych od barw podstawowych
- zastosowanie światłocienia i gamy barwnej
- wykonanie prac malarskich (pędzlem)
- Ćwiczenia fakturalne - uzyskiwanie różnego rodzaju powierzchni przez zastosowanie różnych narzędzi i gotowych struktur (tkanina, papier, nasiona, drewno)
- Projekt znaku plastycznego oraz nazwy naszego kółka plastycznego
- Ćwiczenia rzeźbiarskie - uzyskiwanie różnego rodzaju brył geometrycznych
- Ćwiczenia kompozycyjne na płaszczyźnie

SPODZIEWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

- aktywne uczestnictwo w zajęciach
- poszukiwanie różnorodnych rozwiązań plastycznych
- wzbogacanie własnego warsztatu plastycznego
- kreatywność i ekspresja twórcza uczniów
- eksponowanie własnych prac i prac wykonywanych przez inne osoby

LITERATURA
U. Barff – Złota księga pomysłów. Każde dziecko to potrafi.
I Kiskalt – Masa solna.
Z. Aytűre-Scheele – Orgiami. Sztuka składania papieru.
Publikacje popularnonaukowe z zakresu sztuki, wśród nich encyklopedie i leksykony ( biblioteka szkolna ).
Programy telewizyjne poświęcone sztuce.
Popek S. – Metodyka zajęć plastycznych.
Jose M. Parramon – Jak powstaje kolor.

Terminy i tematyka zajęć:

|L.p. |data |Tematy zajęć |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |

Obecności uczniów ...