Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Moduł: WIECZNIE ZIELONY ŚWIAT.
DRZEWA I KRZEWY IGLASTE W NASZYM OTOCZENIU
Cele ogólne zajęć
❖ Zafascynowanie uczniów światem roślin
❖ Doskonalenie umiejętności skutecznego komunikowania się
Cele operacyjne
Uczeń:
❖ Potrafi rozpoznać kilka gatunków drzew i krzewów iglastych pospolicie występujących w Polsce
❖ Potrafi wymienić przynajmniej dwa gatunki roślin iglastych chronionych
❖ Potrafi czytać instrukcję ze zrozumieniem
❖ Umie wykorzystać różne źródła informacji i wie jak wybrać dane najistotniejsze
❖ Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji dokonywać prostych porównań
❖ Doskonali umiejętność współpracy w grupie
Środki dydaktyczne:
Naturalne okazy drzew i krzewów iglastych: sosna, świerk, modrzew, jałowiec, cis, rzutnik, slajdy, karty pracy dla uczniów, podręcznik, arkusze ksero z danymi na temat poszczególnych roślin iglastych (lub literatura), płachty rebusowe, arkusze papieru, pisaki, nożyczki
Metody pracy:
❖ Praktyczna- obserwacje, porównania
❖ Słowna- pogadanka.
Czas
Jedna lekcja 45-minutowa
Forma pracy
Praca w grupach (grupy kilkuosobowe)
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1.Uczniowie podzieleni na kilkuosobowe zespoły siadają przy stolikach, na których znajduje się pięć okazów (gałązek) roślin iglastych, oraz pięć ponumerowanych opisów anonimowych roślin (zał. nr 1). Zadaniem grupy jest dopasowanie poszczególnych okazów do opisów na podstawie obserwacji, badania organoleptycznego, przekroju, ułożenia igieł. Do obserwacji i badań uczniowie mogą używać nożyczek.
Komentarz dla nauczyciela: Do gałązek można też dołączyć szyszki. W takim wypadku należy sporządzić dodatkowy załącznik z krótkim opisem okazów.
2.Po odnalezieniu par uczniowie sprawdzają słuszność swoich wyborów z opisem i fotografią w podręczniku.
3. Zgodnie z numerem grupy, uczniowie mają za zadanie opisać w sposób bardziej szczegółowy przypadającą im roślinę nagonasienną:
□ I Grupa : Cis pospolity
□ II Grupa : Jałowiec pospolity
□ III Grupa : Świerk pospolity
□ IV Grupa : Jodła pospolita
□ V Grupa : Sosna zwyczajna
z wykorzystaniem źródeł informacji podanych przez nauczyciela.
Komentarz dla nauczyciela: Uczniowie powinni wybrać z podanych im materiałów informacje najistotniejsze i spisać je w krótkiej formie. Jeżeli szkoła posiada bogaty księgozbiór dendrologiczny, zamiast kartek ksero z informacjami o wybranym drzewie na stolikach mogą znaleźć się albumy, leksykony przewodniki, co w znacznym stopniu uatrakcyjni zajęcia.
4. Przedstawiciele poszczególnych grup prezentują dane spisane na arkuszach papieru, a następnie przytwierdzają je do tablicy.
Komentarz dla nauczyciela: Podczas prezentacji danych nauczyciel proponuje przyjrzeć się powstałemu plakatowi, zwracając uwagę na cechy różniące poszczególne gatunki.
5. Nauczyciel pokazuje na przeźroczach drzewa i krzewy iglaste (występujące rzadko w Polsce i nie występujące w Polsce ) zwracając uwagę na rośliny chronione.
6. Uczniowie otrzymują karty pracy (zał. nr 2) z informacją, że wypełnienie ich będzie pracą domową i jednocześnie notatką z lekcji.
Komentarz dla nauczyciela: Polecamy wypełnienie tabelki na podstawie podręcznika, informacji z lekcji ...