Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Dana50, 2009-10-09
Fantastyczny konspekt. Będę się na nim wzorowała tworząc inne konspekty. Dzięki
Konspekt lekcji biologii
przeprowadzonej w klasie III gimnazjum
dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Temat: Budowa i funkcje układ pokarmowego człowieka.
Cele operacyjne:
Wiadomości – uczeń:
Wymienia narządy wchodzące w skład układu pokarmowego.
Wyjaśnia procesy zachodzące w jamie ustnej, żołądku jelicie cienkim i grubym.
Dokonuje podziału pokarmów ze względu na pełnione funkcje: budulcowe, energetyczne, regulujące.
Wymienia sposoby zapobiegania chorobom zakaźnym układu pokarmowego (salmonelle, żółtaczka, dur brzuszny).
Wyjaśnia pojęcia: ,,enzymy trawienne”.
Umiejętności- uczeń
Charakteryzuje proces trawienia pokarmów.
Omawia zasady zdrowego żywienia (higiena spożywania i przygotowania posiłków).
Potrafi wskazać produkty stanowiące tzw. ,, zdrową żywność”
Omawia choroby, które są wynikiem niewłaściwego odżywiania ( cukrzyca typu II, anoreksja, bulimia).
Wskazuje, jaką rolę pełnią witaminy w organizmie człowieka i czym grozi ich niedobór.
Układa i analizuje jadłospis dzienny dla ucznia klasy III gimnazjum.
Wie, jakie badania lekarskie powinien wykonać kandydat do zawodu kucharza, piekarza, sprzedawcy.
c. Postawy- uczeń
Jest przekonany o konieczności właściwego doboru składników odżywczych w codziennej diecie.
Dąży do przestrzegania zasad higieny spożywania posiłków w celu zachowania zdrowia.
Metody:
badawcza
słowna (objaśniająca, poglądowa),
praca z podręcznikiem i kartą pracy.
Strategia:
Operacyjna
Forma pracy:
indywidualna
grupowa
Środki dydaktyczne: karta pracy, podręcznik, plansze poglądowe (budowa układu pokarmowego, piramida zdrowego odżywiania, podział produktów spożywczych na budulcowe, energetyczne, regulujące) model anatomiczny – człowieka; ,, Piramida zdrowego odżywiania się”, produkty spożywcze: konserwa, jogurt, jabłko, zupa ,, błyskawiczna”;
Przebieg zajęć:
FAZA WSTĘPNA
1. Sprawy organizacyjne:
sprawdzenie obecności i zapis tematu lekcji
sprawdzenie pracy domowej
kontrola wiadomości:
Proszę wymienić choroby układu pokarmowego?
Jakie znasz pasożyty przewodu pokarmowego?
Jaką chorobę układu pokarmowego nazywamy chorobą ,,brudnych rąk”?
Jak można zapobiegać chorobom zakaźnym układu pokarmowego?
2. Nawiązanie do tematu:
Uczniowie rozwiązują rebus i zapisują hasło przewodnie lekcji
,, Prawidłowe odżywianie jest podstawowym warunkiem zdrowia”
FAZA REALIZAYJNA
Praca w oparciu o karty pracy:
Omówienie budowy i funkcji, jaką pełni układ pokarmowy człowieka.
wskazywanie i nazywanie poszczególnych narządów;
określanie funkcji, jaką pełnią narządy wchodzące w skład układu pokarmowego.
wyjaśnienie znaczenia procesu trawienia- rozkład pokarmu ,,mechaniczny”(rozdrabnianie pokarmu, miażdżenie przez zęby) i trawienie
,, enzymatyczne” (narządy wspomagające pracę układu pokarmowego: ślinianki,
wątroba i trzustka).
Zwrócenie uwagi na chorobę, jaką jest cukrzyca: przyczyny, przebieg i leczenie (znaczenie diety).
Produkty spożywcze jako źródło energii
Podział produktów spożywczych na produkty, które są:
źródłem energii (energetyczne)
budują ciało człowieka (budulcowe)
są niezbędne do prawidłowego przebiegu procesów życiowych (regulujące)
Omówienie zasad prawidłowego odżywiania się w oparciu o ,, Piramidę zdrowego odżywania się” .
Higiena przygotowania i spożywania posiłków (wskazówki higieniczne; spożywanie żywności świeżej- ćwiczenia w praktycznym odczytywaniu daty ...