Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SPOTKANIE MUZYCZNE DLA DZIECI PRZEDSZKOLNYCH
SCENARIUSZ ZAJĘĆ (15.10.2008r.)
Temat zajęć: „Poznajemy instrumenty muzyczne”
Organizacja i przygotowanie: Joanna Sławińska‐Kurdziel (nauczyciel PSM I i II st. w Opolu) przy udziale
wychowawczyni grupy przedszkolnej
Prezentacja utworów na
tematycznej: Joanna Sławińska‐Kurdziel (nauczyciel PSM I i II st. w Opolu)
instrumentach, nagranie oraz montaż filmu, przygotowanie gazetki
Forma pracy: zajęcia grupowe
Grupa: dzieci 4‐letnie
Metody: oparta na słowie, działania praktyczne, pokaz
Cele:
‐ rozbudzenie u dzieci świadomości muzycznej
‐ wzbudzenie zainteresowania muzyką poważną
‐ wzbudzenie zainteresowania instrumentami muzycznymi
‐ „żywy” kontakt z instrumentem
‐ zapoznanie dzieci z dziecięcą literaturą muzyczną
‐ uatrakcyjnienie zajęć przedszkolnych
‐ zachęcenie do podjęcia nauki w PSM I st. (promocja szkoły)
Środki dydaktyczne: instrumenty muzyczne (skrzypce, akordeon, gitara, flet prosty, keyboard), gazetka
tematyczna, modele instrumentów do prezentacji, płyta DVD ‐ pokaz sposobu gry na instrumentach ‐
uczniowie PSM w Opolu, nagrania muzyki poważnej
Literatura:
• zbiory nutowe:
W. Kulpowicz – „Szkoła na akordeon”
J. Garztecka, S. Jarzębski – „Utwory sławnych kompozytorów na skrzypce i fortepian”
J. Powroźniak – „Szkoła gry na gitarze”
Przebieg zajęć:
1) Przywitanie dzieci
2) Wprowadzenie do zajęć – zabawy ruchowe przy muzyce poważnej
3) Prezentacja gazetki oraz modeli instrumentów – dyskusja
4) Prezentacja kolejnych instrumentów – wskazanie na ich różnorodność:
• skrzypce:
‐ krótki opis budowy (smyczek, struny)
‐ kilka słów o użyciu kalafonii
‐ sposób gry na instrumencie (postawa, ruch smyczka, wydobycie kilku dźwięków)
‐ krótka prezentacja gry na skrzypcach:
P. Czajkowski – „Zabawa w koniki” (fragment utworu ze zboru „Utwory sławnych kompozytorów”)
• akordeon:
‐ krótki opis budowy (klawiatura, guziki, miech)
‐ sposób gry na instrumencie (postawa, sposób trzymania, praca miechem, wydobycie kilku dźwięków)
‐ krótka prezentacja gry na akordeonie:
W. Kulpowicz – „Walczyk”
• gitara:
‐ krótki opis budowy (struny, progi, śrubki)
‐ sposób gry na instrumencie (postawa, sposób trzymania, wydobycie kilku dźwięków)
‐ krótka prezentacja gry na gitarze:
„Jedzie pociąg” – melodia popularna (ze zbioru „Szkoła gry na gitarze”)
•
flet prosty:
‐ krótki opis budowy (ustnik, otwory)
‐ sposób gry na instrumencie (sposób trzymania, wydobycie kilku dźwięków)
‐ krótka prezentacja gry na flecie:
„Wlazł kotek na płotek” – melodia popularna
• keyboard:
‐ krótki opis budowy (klawiatura, funkcje)
‐ sposób gry na instrumencie (wydobycie kilku dźwięków, prezentacja możliwości – naśladowanie gry
innych instrumentów)
5) Zabawa ‐ konkurs „Zgadnij, który to instrument?” – nauczyciel gra melodię na keyboardzie (naśladując
różne instrumenty), dzieci odgadują, który poznany na zajęciach instrument usłyszały
6) Sprawdzenie własnych umiejętności i możliwości – próba samodzielnego wydobycia dźwięków przez
dzieci na wybranych instrumentach (przy pomocy nauczyciela)
7) Prezentacja krótkiego filmu DVD pt. „Poznajemy instrumenty muzyczne” z udziałem uczniów PSM I i II
st. w Opolu – podsumowanie zajęć
8) Zakończenie zajęć ...