Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
M@rek, 2010-07-17
"Autorka" nie podaje źródeł, z których pobrała poszczególne próby i wprowadza w błąd pisząc o sprawności fizycznej ucznia (posługuje się tylko 4 próbami z Indeksu Sprawności Fizycznej Zuchory, a sprawność oblicza się na podstawie wszystkich prób!)
karia, 2010-08-05, ocena:
Ocena postawy przez ucznia podoba mi sie-może wpłynie to na autokorektę(profilaktyka chorób kręgosłupa) Natomiast pomiar dotyczy 4 zdolności motorycznych, więc nie ma mowy o ogólnej sprawności (nie sumuje się poszczególnych wyników prób, których jest mało)Próba szybkości przypomina tą z ISF Zuchory,gdyż brak podziału na dziewczęta i chłopców w jej ocenie, próba skoczności też ma nieczytelną ocenę..mamy pomiar stóp(czyli 4,5...8)a w tabeli cyfry ("do 128,129 – 147,itd" Jak uczeń ma to odczytać? Natomiast pozostałe próby nie pochodzą z INDEXU.
Opracowała:
Małgorzata Więch
To czy Twój rozwój fizyczny będzie prawidłowy zależy między innymi od Ciebie, od aktywnego udziału w ćwiczeniach, zabawach i grach na zajęciach wychowania fizycznego oraz w czasie wolnym po lekcjach. Najłatwiej swój rozwój fizyczny ocenisz na podstawie pomiarów:
- wysokości ciała
- ciężaru ciała
Pomiary przeprowadzaj w sposób następujący:
POMIAR WYSOKOŚCI CIAŁA
Ustaw się tyłem do skali pomiaru wysokości, stojąc prosto i boso. Następnie jedna z koleżanek dokona odczytu Twojej wysokości.
Wynik zapisz do tabeli nr 1.
POMIAR CIĘŻARU CIAŁA
Dokonaj przy użyciu wagi lekarskiej, wynik z dokładnością do 0,5 kg wpisz do tabeli nr 1.
TABELA nr 1
Ocena rozwoju fizycznego
| |POMIARY | |
|KLASA | |UWAGI |
| |WYSOKOŚĆ |CIĘŻAR | |
|I | | | |
|II | | | |
|III | | | |
Uzyskane przez Ciebie wyniki pomiarów wysokości i ciężaru ciała porównaj z niżej przedstawionymi wskaźnikami normatywnymi rozwoju fizycznego odpowiedniego do wieku (tabela nr 2). Z porównania tego dowiesz się czy Twój rozwój jest przyśpieszony, opóźniony, czy mieści się w normie.
TABELA nr 2
Wskaźniki normatywne rozwoju fizycznego
|Waga |Wzrost |Wiek (lat, miesięcy) |
|45,0 |156 |13,0 |
|46,8 |157,3 |13,3 |
|48,5 |159 |13,6 |
|50,3 |160,9 |13,9 |
|51,9 |163,1 |14,0 |
|53,5 |165 |14,3 |
|55,1 |166,6 |14,6 |
|56,6 |168,7 |14,9 |
|58,1 |169,8 |15,0 |
|59,6 |171,2 |15,3 |
|60,8 |172,6 |15,6 |
|64,9 |173,8 |15,9 |
Na podstawie uzyskanych pomiarów możesz ocenić również Swoją budowę ciała.
Ocenę dokonuje się w oparciu o wartość tzw. wskaźnika Rohera, wyrażającego się wzorem:
Wskaźnik Rohera = masa ciała (g)/(wysokość ciała)3 (cm) . 100
Należy wyniki pomiarów wysokości i ciężaru ciała (tym razem w gramach) podstawić do wzoru i porównać z wartościami znajdującymi się w tabeli nr 3, które określą Twoją budowę ciała.
TABELA nr 3
Ocena budowy ciała
|BUDOWA |WARTOŚĆ WSKAŹNIKA ROHERA |
|SMUKŁA |[pic] - 1,37 |
|ŚREDNIA |1,38 – 1,58 |
|MASYWNA |1,59 - [pic] |
Musisz pamiętać, że prawidłowa postawa ciała jest bardzo ważna, ponieważ wpływa korzystnie nie tylko na ładny wygląd Twojej sylwetki, ale również na dobre funkcjonowanie organizmu. Systematyczne uprawianie ćwiczeń fizycznych sprzyja zachowaniu prawidłowej postawy ciała lub skorygowaniu wadliwej.
Przy ocenie postawy Twojego ciała poproś o pomoc któregoś z rodziców lub koleżankę.
Stań w postawie habitualnej, czyli swobodnej (nie na „baczność) bokiem do oceniającego. Wzrok skieruj przed siebie, nogi w stawach kolanowych musisz mieć proste, złącz pięty. Ocenę dokonuje się w oparciu o kartę oceny ...