Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM TERAPEUTYCZNY DLA UCZNIA KLASY I MAJĄCEGO
TRUDNOŚCI W NAUCE W ZAKRESIE CZYTANIA I PISANIA
Opracowała: mgr Mirosława Chmiel
WSTĘP
O trudnościach w nauce możemy mówić wówczas, kiedy dziecko nie jest w stanie przyswoić określonej wiedzy i umiejętności w czasie przewidzianym programem nauczania.
Jest to pewien stan psychiczny dziecka, w którym odbija się sytuacja zewnętrzna lub wewnętrzna zatrzymująca go w realizacji danego zadania.
Źródłem niepowodzeń i trudności szkolnych mogą być uwarunkowania środowiskowe, dydaktyczno - wychowawcze lub tkwiące w samym uczniu. Pojawiają się one na różnym poziomie edukacji. Bardzo ważne jest, aby jak najwcześniej je rozpoznać, ustalić przyczyny i rozpocząć proces reedukacji.
Opracowany przeze mnie program terapeutyczny dotyczy ucznia klasy I, u którego w wieku 6 lat zaobserwowano trudności w nauce. Dziecko zostało przebadane w Publicznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej celem stwierdzenia deficytów rozwojowych oraz ustalenia odpowiednich form pomocy.
STANOWISKO PORADNI
Uczeń wymaga:
1. dostosowania wymagań edukacyjnych do jego indywidualnych potrzeb,
2. udzielenia pomocy w formie specjalistycznych zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i logopedycznych,
3. wspierania jego mocnych stron.
ZALECANE FORMY PRACY PRZEZ PORADNIĘ
4. dodatkowa pomoc w formie zajęć specjalistycznych korekcyjno - kompensacyjnych w ramach, których należy prowadzić: ćwiczenia słuchu fonematycznego, ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej, ćwiczenia percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo - słuchowej i grafomanualnej
5. konieczna terapia logopedyczna
UZASADNIENIE ZALECANYCH FORM POMCY
Zalecane formy pomocy powinny usprawnić funkcje słuchowe i wzrokowe przyczyniające się do lepszego funkcjonowania dziecka w nauce czytania i pisania.
'' Co dziś dziecko potrafi zrobić z kimś,
jutro może zrobić samo."
L.Wygotski
ZAŁOŻENIA WSTĘPNE
Kierując się opinią psychologa i pedagoga PPPP oraz zaleceniami opracowałam własny program terapeutyczny, którego głównym zamierzeniem będzie korygowanie braków rozwojowych dziecka oraz przezwyciężanie trudności, jakie dziecko napotyka w nauce czytania i pisania.
CELE OGÓLNE PROGRAMU
1.Stymulacja rozwoju motorycznego przez :
6. usprawnianie ogólnej koordynacji ruchów,
7. ćwiczenie sprawności manualnej i grafomanualnej.
2.Stymulacja percepcji wzrokowej przez:
8. ćwiczenie spostrzegawczości,
9. ćwiczenie pamięci wzrokowej.
3.Stymulacja percepcji słuchowej przez:
10. ćwiczenie wrażliwości słuchowej,
11. ćwiczenia rytmiczne,
12. ćwiczenie słuchu fonetycznego i fonematycznego.
4.Rozwijanie psychomotoryki - współpraca analizatora wzrokowego, słuchowego i ruchowego.
5.Motywowanie ucznia do efektywnej współpracy z nauczycielem, ukazywanie mu jego mocnych stron oraz postępów.
6.Korygowanie wady wymowy zgodnie ze wskazówkami logopedy.
CELE SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE MOTORYKI
Uczeń:
13. usprawnił ruchy palców dłoni i przedramienia- jego ruchy są płynne, precyzyjne i celowe,
14. orientuje się w kierunkach związanych z własnym ciałem,
15. znacznie polepszyła się jego sprawność grafomanualna.
CELE SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
Uczeń ...