Dodaj publikację
Autor
Mirka Chmiel
Data publikacji
2009-10-19
Średnia ocena
5,00
Pobrań
768

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to indywidualny program dla ucznia klasy I, ale równie dobrze może być stosowany dla grupy uczniów. Dotyczy wyłącznie nauki czytania i pisania.
 Pobierz (doc, 73,0 KB)

Podgląd treści

PROGRAM TERAPEUTYCZNY DLA UCZNIA KLASY I MAJĄCEGO
TRUDNOŚCI W NAUCE W ZAKRESIE CZYTANIA I PISANIA

Opracowała: mgr Mirosława Chmiel

WSTĘP

O trudnościach w nauce możemy mówić wówczas, kiedy dziecko nie jest w stanie przyswoić określonej wiedzy i umiejętności w czasie przewidzianym programem nauczania.
Jest to pewien stan psychiczny dziecka, w którym odbija się sytuacja zewnętrzna lub wewnętrzna zatrzymująca go w realizacji danego zadania.
Źródłem niepowodzeń i trudności szkolnych mogą być uwarunkowania środowiskowe, dydaktyczno - wychowawcze lub tkwiące w samym uczniu. Pojawiają się one na różnym poziomie edukacji. Bardzo ważne jest, aby jak najwcześniej je rozpoznać, ustalić przyczyny i rozpocząć proces reedukacji.
Opracowany przeze mnie program terapeutyczny dotyczy ucznia klasy I, u którego w wieku 6 lat zaobserwowano trudności w nauce. Dziecko zostało przebadane w Publicznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej celem stwierdzenia deficytów rozwojowych oraz ustalenia odpowiednich form pomocy.

STANOWISKO PORADNI

Uczeń wymaga:
1. dostosowania wymagań edukacyjnych do jego indywidualnych potrzeb,
2. udzielenia pomocy w formie specjalistycznych zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i logopedycznych,
3. wspierania jego mocnych stron.

ZALECANE FORMY PRACY PRZEZ PORADNIĘ
4. dodatkowa pomoc w formie zajęć specjalistycznych korekcyjno - kompensacyjnych w ramach, których należy prowadzić: ćwiczenia słuchu fonematycznego, ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej, ćwiczenia percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo - słuchowej i grafomanualnej
5. konieczna terapia logopedyczna

UZASADNIENIE ZALECANYCH FORM POMCY
Zalecane formy pomocy powinny usprawnić funkcje słuchowe i wzrokowe przyczyniające się do lepszego funkcjonowania dziecka w nauce czytania i pisania.

'' Co dziś dziecko potrafi zrobić z kimś,
jutro może zrobić samo."

L.Wygotski

ZAŁOŻENIA WSTĘPNE

Kierując się opinią psychologa i pedagoga PPPP oraz zaleceniami opracowałam własny program terapeutyczny, którego głównym zamierzeniem będzie korygowanie braków rozwojowych dziecka oraz przezwyciężanie trudności, jakie dziecko napotyka w nauce czytania i pisania.

CELE OGÓLNE PROGRAMU

1.Stymulacja rozwoju motorycznego przez :
6. usprawnianie ogólnej koordynacji ruchów,
7. ćwiczenie sprawności manualnej i grafomanualnej.
2.Stymulacja percepcji wzrokowej przez:
8. ćwiczenie spostrzegawczości,
9. ćwiczenie pamięci wzrokowej.
3.Stymulacja percepcji słuchowej przez:
10. ćwiczenie wrażliwości słuchowej,
11. ćwiczenia rytmiczne,
12. ćwiczenie słuchu fonetycznego i fonematycznego.
4.Rozwijanie psychomotoryki - współpraca analizatora wzrokowego, słuchowego i ruchowego.
5.Motywowanie ucznia do efektywnej współpracy z nauczycielem, ukazywanie mu jego mocnych stron oraz postępów.
6.Korygowanie wady wymowy zgodnie ze wskazówkami logopedy.

CELE SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE MOTORYKI

Uczeń:
13. usprawnił ruchy palców dłoni i przedramienia- jego ruchy są płynne, precyzyjne i celowe,
14. orientuje się w kierunkach związanych z własnym ciałem,
15. znacznie polepszyła się jego sprawność grafomanualna.

CELE SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

Uczeń ...