Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
serwetka, 2009-10-20
Bardzo fajny scenariusz, gotowy do zastosowania. Taka zwykła porządna robocza lekcja. Nie jakaś tam wydmuchana pokazówka.
aga1999, 2009-10-21
Realny, do przeprowadzenia i zrealizowania przez uczniów. Przede wszystkim jednak bardzo dobrze komponuje sie z doświadczeniami dzieciakow w tym wieku.
mgr Dorota Stono
SP Radłów
Konspekt lekcji języka polskiego
w oparciu o lekturę „Księga dŜungli”
Temat: I w dŜungli obowiązują pewne zasady.
Czas realizacji: 45 min
Cele:
Uczeń:
- zna i rozumie pojęcie prawa,
- wie jakie prawa obowiązują go w szkole,
- zna prawa, które obowiązywały bohaterów lektury,
- umie pracować z tekstem lektury – wyszukuje odpowiednie cytaty,
- potrafi posługiwać się Słownikiem języka polskiego,
- wyraŜa i uzasadnia swoje zdanie na dany temat.
Metody:
dyskusja, praca z tekstem, burza mózgów, praca ze słownikiem
Środki dydaktyczne:
Tekst lektury „Księga dŜungli”, Słownik języka polskiego
Tok lekcji:
1. Zajęcia rozpoczynamy od ustalenia definicji „prawa”. Odpowiedzi uczniów zapisujemy w formie
schematu:
PRAWO
obowiązek przepis nakaz przywilej zasada
2. Powstały zapis konfrontujemy z definicją słownikową.
3. Rozmowa na temat praw, które obowiązywały bohaterów lektury. Propozycje uczniów
zapisujemy w formie notatki:
Zabrania się zwierzętom zjadać człowieka
Polować naleŜy tylko z potrzeby, nie wolno zabijać dla przyjemności
Wilki podlegają tylko rozkazom Naczelnika Gromady
Jedynie Gromada ma prawo wybierać przywódcę
Nie wolno zabijać nieowłosionego szczenięcia
Mowgliemu nie wolno zabijać i zjadać bydła zarówno starego jak i młodego
Zabrania się zjednywać z Plemieniem Małp
Kara jest ostateczna
Młode wilczęta muszą zapoznać się z Wiecem Gromadzkim
„Najpierw uderzaj, a potem głosu dobywaj”
O przyjęciu młodych do Gromady decydują jego członkowie
4. Jakie prawa mają uczniowie w szkole?
5. W jakim dokumencie są zapisane prawa ucznia?
6. W jakim celu formułuje się prawa? Czy istnienie prawa ułatwia, czy utrudnia
człowiekowi Ŝycie?
7. Podsumowanie lekcji
Zadanie
Sformułuj kilka praw ucznia, które twoim zdaniem powinny się znaleźć w statucie szkolnym.