Dodaj publikację
Autor
Jolanta Popek
Data publikacji
2009-10-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
29

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

„W pieskim świecie też obowiązują zasady!”. Temat kompleksowy dla dzieci 5-6 letnich.
 Pobierz (doc, 123,0 KB)

Podgląd treści


„Pies – nasz przyjaciel czy wróg?”
Temat kompleksowy dla dzieci 5-6 letnich
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- określa emocje po wysłuchaniu utworów literackich;
- potrafi wskazać dobre i złe zachowania człowieka wobec zwierząt;
- rozumie znaczenie słów „ pies przyjacielem człowieka”;
- aktywnie uczestniczy w zaplanowanych zabawach, działaniach twórczych;
- staje się otwarte na potrzeby innych;
- rozumie potrzebę niesienia pomocy humanitarnej;
- potrafi zachować ostrożność w stosunku do psów;
-wie jak reagować w przypadku ataku psa;
- kształci umiejętności konstruowania twórczych działań i  opowiadań.

* Wysłuchanie opowiadania pt. ,,Prezent”- D.E. Sobiesiak
/ZAŁĄCZNIK NR 1/
* Rozwiązanie szyfrogramu /1-1:pająk, 2-1:rak, 3-1:znak, 4-4:domy,5-3: jajko, 6-4:koza, 7-1: ciastko, 8-1: igła, 9-1: ekran, 10-1: narty. Hasło – przyjaciel
* Lista atrybutów przyjaźni:
• Kogo nazwiemy przyjacielem?
• Cechy dobrego przyjaciela
• Kto może być przyjacielem człowieka?
* Rozsypanka wyrazowa- układanie zdania i wklejanie go na kartę:
„Pies może być przyjacielem człowieka”.
* Domalowywanie farbami z wykorzystaniem odcisków gąbkowych, paluszkowych i dłoni /pod przyklejonym zdaniem/, swojego wymarzonego psiego przyjaciela.
* „Wystawa psów”; zaproszenie do oglądania psiej galerii /zgromadzonych albumów, fotografii, ilustracji/. Próby nadawania poszczególnym rasom nazw-dopasowywanie podpisów.
* „Psie ciekawostki”:         /ZAŁĄCZNIK/
* ,,Tajemnicze psy”- taniec przy muzyce. Nauczycielka za pomocą czarodziejskiej różdżki zamienia dzieci w różne rasy psów, zapraszając do tańca i przypominając o tym, że każda ma inny temperament:
,,Abrakadabra, hokuspokus,
Obracam się na pięcie, pałeczką robię zaklęcie.
Niech się cały świat zmienia,
Niechaj czarownik dzieci w psy zamienia”.
* ,,Muzyczny dialog”- zabawa w parach. Para dzieci rysuje na wspólnej kartce na temat ,,nasz przyjaciel”- …rysują na zmianę kontrastowymi pisakami/ np. jedno dziecko zielonym, drugie czerwonym…/ kolejność rysowania wyznaczają zmieniające się fragmenty muzyki. Po zakończeniu prac/ nauczyciel może przerwać kiedy uzna za stosowne/ dzieci opowiadają o swoim wspólnym rysunku.
*,,O czym mogą rozmawiać psy”- dzieci w grupkach wybierają z kącika teatralnego przygotowane kukiełki psów i wymyślają rozmowy pomiędzy nimi. Prezentowanie rozmów przed całą grupą.
*,,Mój piesek”- lepienie z masy solnej;  zwrócenie uwagi na konieczność posiadania  identyfikatora z kontaktem do właściciela, który każde zwierzę powinno mieć zawieszone na obroży.
*,,Wystawa psów”- wykorzystanie figurek z plasteliny; każdy właściciel swojego plastelinowego psa przedstawia go z jak najlepszej strony komisji  która zadecyduje o przyznaniu miejsca w konkursie. W skład komisji wchodzą wybrane w drodze losowania dzieci oraz nauczyciel.
* Zabawa ,,Szukaj”- dziecko z zawiązanymi oczami  kierując się węchem musi odnaleźć ukryty przedmiot o silnym, przyjemnym zapachu np. flakonik perfum, pokrojona pomarańcza. Zwycięzcy otrzymują drobne nagrody.
* ,,Kto jest właścicielem tego psa”- utrwalenie poznanych liter. Na tablicy umieszczone są sylwety psów. Obok każdej sylwety znajduje się rozsypanka ...