Dodaj publikację
Autor
Aneta Konefał
Data publikacji
2009-10-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
164

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przykładowy plan pracy z rodzicami dzieci 5 letnich, przykłady zabaw intergracyjnych z rodzicami.
 Pobierz (doc, 95,5 KB)

Podgląd treści


Przedszkole Publiczne nr3
w Kolbuszowej

Program współpracy

z rodzicami
dzieci pięcioletnich
w roku szkolnym 2009/2010

[pic]

Kolbuszowa 2009

Wstęp

  Praca w przedszkolu jest specyficzną pracą pedagogiczną, gdyż swoim zasięgiem obejmuje nie tylko pracę z dziećmi, ale również z rodzicami. Dobra współpraca z rodzicami stanowi duże prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu dziecka i pomocy wtedy kiedy dziecko wymaga pomocy. Nauczyciel widzi w rodzicach równorzędnych partnerów we współdziałaniu w osiągnięciu dobrych wyników w procesie wychowawczym. Dzisiaj rodzice są bardziej świadomi oddziaływań pedagogicznych, są żywo zainteresowani rozwojem własnych dzieci, przychylnie skłaniają się do oddziaływań pedagogicznych w razie trudności wychowawczych. Świadomość ta polega głównie na tym, że coraz więcej rodziców dostrzega znaczenie pierwszych doświadczeń dziecka w przedszkolu dla ich dalszego prawidłowego rozwoju- są coraz bardziej przekonani o celowości instytucjonalnego wychowania i kształcenia. Współpraca pomiędzy nauczycielką, a rodzicami jest zatem niezbędna i stwarza optymalne warunki do rozwoju dziecka, gdyż umożliwia organizowanie takich sytuacji wychowawczych, z których wynosi ono ważne dla siebie doświadczenia oraz nowe umiejętności i formy działania, poprzez, które rozwija się. Rodzina, przedszkole, są miejscem, w którym człowiek zdobywa pierwszą i najpełniejszą wiedzę potrzebną w dalszym życiu. To właśnie w przedszkolu dzieci uczą się czy się jak zachować się w grupie, w stosunku do rówieśników dzieci młodszych i w stosunku do dorosłych. Poznają normy, reguły, uczy się przestrzegania umów zawartych i wcześniej uzgodnionych w grupie, uczą się przeżywać zarówno sukcesy jak i porażki. Przedszkole jest też najlepszym miejscem aby przeżywać i rozwiązywać pierwsze konflikty. W celu osiągnięcia tych celów należy ujednolicić i konsekwentnie postępować wobec dziecka. Przede wszystkim rodziców i nauczycieli, ale nie tylko również, dalszej rodziny tzn. dziadków, cioć i wujków, którzy bardzo często uczestniczą w życiu rodziny dziecka. Przedszkole i rodzina to dwa podstawowe środowiska wychowawcze, dlatego też powinno istnieć między nimi świadome i celowo zorganizowane i ścisłe współdziałanie. Współpraca rodziców i nauczycieli jest wspólnym działaniem dla osiągnięcia dobra poszczególnych dzieci w procesie nauczania i wychowania.
W roku szkolnym 2009/2010 rodzice podejmą decyzję o dalszej drodze edukacyjnej ich dzieci. Wnioski z obserwacji prowadzonej przez nauczyciela mogą ułatwić podjęcie tej jakże ważnej decyzji. Współpraca z rodzicami powinna więc być szczególnie zintensyfikowana.

I. CELE PROGRAMU
CEL OGÓLNY :
❖ wdrażanie rodziców do współpracy z przedszkolem
❖ współudział w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci
❖ pomoc dzieciom mającym trudności wychowawcze, przeciwdziałanie zachowaniom nieakceptowanym społecznie
CELE SZCZEGÓŁOWE :
❖ zaangażowanie rodziców w życie grupy i przedszkola
❖ wspomaganie harmonijnego rozwoju dziecka
❖ ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych przedszkola i rodziny
❖ nawiązanie dobrego ...