Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
RAPORT
Z PRÓBNEGO EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
[pic]
Opracowała:
Urszula Gromadzka
BIAŁA PISKA 2008
Spis treści
WSTĘP ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 3
Rozdział I. Koncepcja egzaminu gimnazjalnego z języka obcego nowożytnego ……………………………………………………………………………….... 4
Rozdział II. Informacja o standardowych arkuszach egzaminacyjnych i wynikach egzaminu …………………………………………………………………... 5
II. 1. Opis arkusza …………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 5
II.2. Podstawowe dane i wskaźniki statystyczne ………………………………………………………………………………………….…………………….... 5
II.3. Szczegółowe wyniki próbnego egzaminu w obszarach umiejętności poszczególnych klas ………………………………………………………………... 6
II.4. Łatwość zadań ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 9
Wnioski ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 10
WSTĘP
21 października 2008 roku po raz pierwszy przeprowadzony został pilotażowy próbny egzamin sprawdzający wiadomości i umiejętności gimnazjalistów klas trzecich z języka obcego nowożytnego.
Niniejszy raport zawiera analizę wyników uczniów klasy III e i III g rozwiązujących zadania w arkuszu standardowym z języka niemieckiego.
Raport nie zawiera szczegółowego omówienia zadań i przykładowych rozwiązań uczniowskich. Badanie poziomu uczniowskich umiejętności staje się koniecznością ze względu na to, że w szkołach funkcjonują różne systemy oceniania i realizowane są rozmaite programy nauczania. Wyniki egzaminacyjne informują między innymi o tym, jak sprawdzają się w praktyce wybrane programy. Wyniki te poddane analizie przez Radę Pedagogiczną pozwalają wprowadzić właściwe zmiany w szkolnym systemie dydaktycznym. Niezwykle ważną funkcją egzaminu gimnazjalnego jest też zbadanie uczniowskich predyspozycji.
Dobrze by zatem było, aby wszyscy zainteresowani zdawali sobie sprawę z doniosłego znaczenia egzaminu. Istotne jest także to, aby interpretować wyniki egzaminacyjne z uwzględnieniem wszelkich uwarunkowań, poczynając od warunków lokalowych danej szkoły czy możliwości poznawczych i intelektualnych ucznia, a na poziomie życia rodziny ucznia kończąc.
Rozdział I. KONCEPCJA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO
Arkusze próbnego egzaminu gimnazjalnego skonstruowano w oparciu o standardy wymagań opisanych w rozporządzeniu MEN z dnia 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Dz. U. Nr 51, poz. 458, z późn. zm.).
Standardy wymagań egzaminacyjnych dla języka obcego nowożytnego zostały zebrane w trzy grupy:
I. Odbiór tekstu słuchanego
1. Uczeń określa główną myśl tekstu.
2. Uczeń określa kontekst sytuacyjny.
3. Uczeń stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje; wyszukuje lub selekcjonuje informacje.
II. Odbiór tekstu czytanego
1. Uczeń określa główną myśl tekstu.
2. Uczeń określa główną myśl poszczególnych części tekstu.
3. Uczeń stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje; wyszukuje lub selekcjonuje informacje.
4. Uczeń określa intencje autora tekstu.
5. Uczeń określa kontekst sytuacyjny.
6. Uczeń rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu.
III. Reagowanie językowe
1. Uczeń właściwie reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, w szczególności w celu uzyskania, udzielenia, przekazania lub odmowy udzielenia informacji, rozpoczęcia, podtrzymania i zakończenia rozmowy.
2. Uczeń rozpoznaje i poprawnie ...