Dodaj publikację
Autor
jolanta belka
Data publikacji
2009-10-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
126

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycja opracowania działania z zakresu POSZERZENIE ZAKRESU DZIAŁAŃ SZKOŁY, W SZCZEGÓLNOŚCI DOTYCZĄCYCH ZADAŃ DYDAKTYCZNYCH, WYCHOWAWCZYCH LUB OPIEKUŃCZYCH (§ 8 ust.2 pkt 4c) dla potrzeb dokumentacji do awansu na nauczyciela dyplomowanego.
 Pobierz (doc, 309,0 KB)

Podgląd treści


Rejonowy Konkurs Recytatorski dla uczniów klas IV – VI szkół podstawowych z rejonu Psiego Pola.
W roku szkolnym 2002/2003 rozpoczynając pracę jako nauczyciel języka polskiego i historii w Szkole Podstawowej nr 40 usłyszałam od zatrudnionej tu polonistki o jej marzeniu. Otóż mając wśród uczniów uzdolnionych recytatorów, nie mogła zapewnić im możliwości prezentacji talentów. Żadna bowiem ze szkół Psiego Pola od pewnego czasu nie kwapiła się do przejęcia po SP nr 50 obowiązków organizowania eliminacji rejonowych do konkursu recytatorskiego. Ponieważ organizacja i przeprowadzenie takiej imprezy to poważne zadanie logistyczne, ale i finansowe, więc poloniści woleli najwyraźniej skupić się na bieżącej pracy, której i tak im przecież nie brak. Przez rok omawiałyśmy problem, analizowałyśmy, na ile nasza małoliczna szkoła jest w stanie podołać temu zamierzeniu. Kiedy jednak dołączyła do nas jeszcze artystycznie uzdolniona nauczycielka katechezy, stwierdziłyśmy, że „nec Herkules contra plures”, przy czym plures – to my! Dokonałyśmy podziału zadań, których przy tego typu imprezach nie jest mało:

✓ Zapoznanie się z regulaminem konkursu powiatowego i opracowanie adekwatnego regulaminu zmagań rejonowych,

✓ rozesłanie go do szkół,

✓ skompletowanie obiektywnego, kompetentnego jury oceniającego recytację i poezję śpiewaną,

✓ zmobilizowanie i przeszkolenie do pomocy w przeprowadzeniu konkursu uczniów z Samorządu Szkolnego,

✓ dotarcie z apelem o wsparcie do sponsorów, rodziców ( dyplomy, poczęstunek dla uczestników i gości oraz członków jury),

✓ opracowanie wzorów dyplomów, zaproszeń i podziękowań dla nauczycieli oraz ubłaganie zaprzyjaźnionego poligrafa, by je nam wydrukował,

✓ przygotowanie nagród dla wszystkich uczestników zmagań,

✓ opracowanie i przygotowanie list uczestników (wraz z utworami, autorami, nazwiskiem nauczyciela itp.) dla członków jury,

✓ dokonanie niezbędnych zakupów,

✓ przygotowanie reprezentantów naszej szkoły, czyli przeprowadzenie eliminacji szkolnych,

✓ opracowanie i wykonanie dekoracji szkoły i sali.

✓ zadbanie o sprzęt muzyczny i jeszcze kilka szczegółów…

Przeprowadziłam już sześciokrotnie zmagania poetyckie dla uczniów szkół podstawowych Psiego Pola. Grono zapaleńców rozpoczynających te działania w naszej szkole potasował los. W ostatnich latach ciężar przeprowadzenia imprezy spadł głównie na moje barki. Zmieniły się jednak warunki, w jakich działamy. Zaangażowała się bardzo Rada Szkoły fundująca nagrody książkowe. Impreza wrosła w szkolny kalendarz i pejzaż. Nie wyobrażamy sobie, że marcowy Dzień Poezji mógłby się u nas nie odbyć. Nawiązały się znajomości, przyjaźnie wśród nauczycieli i uczniów. Spotykając ekipy ze szkół Psiego Pola podczas różnego typu konkursów humanistycznych młodzież pozdrawia się, integruje. Internetowa strona szkoły udostępnia dokumentację fotograficzną tych godzin, podczas których „drzwi od Europy zamykamy hałasów”, sycimy uszy poezją, krzepimy dusze nadzieją, że nie cała młodzież polska chce zostać informatykami. Nieraz w sali gruchnie śmiech, nieraz wzruszenie tamuje dech ...