Dodaj publikację
Autor
Joanna Sławińska-Kurdziel
Data publikacji
2009-11-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
24

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat opisujący działalność pedagogiczną dwóch wielkich postaci Romantyzmu, Fryderyka Chopina i Franciszka Liszta na tle epoki (geneza i rozwój fortepianu, charakterystyka sztuki pianistycznej i rozwoju pedagogiki fortepianowej w I poł. XIX w. - styl „brillant”, „szkoły pianistyczne”, prace metodyczne ówczesnych pedagogów). Porównanie osiągnięć pianistycznych i pedagogicznych Chopina i Liszta, wpływ nowatorskich metod nauczania obu artystów na dalszy rozwój pianistyki europejskiej.
 Pobierz (pdf, 368,9 KB)

Podgląd treści

Nowatorstwo w działalności pedagogicznej Fryderyka Chopina i Franciszka Liszta na tle epoki 

 
Wielkie  postacie  romantyzmu  –  Fryderyk  Chopin  i  Franciszek  Liszt  –  to  wyjątkowe  osobowości  wyraźnie 
wybijające  się  spośród  innych  twórców  swojej  epoki  nie  tylko  pod  względem  pianistycznym  i  twórczym,  lecz 
również w dziedzinie pedagogiki. Obaj mistrzowie dokonali zwrotu w XIX‐wiecznej dydaktyce fortepianowej. Ich 
postępowe  metody  nauczania  wywarły  wielki  wpływ  na  dalszy  rozwój  pianistyki  europejskiej.  Mimo  różnic 
osobowościowych i twórczych, F. Chopina i F. Liszta łączyła wspólna cecha – podobne postrzeganie problemów 
pedagogicznych. Bogata literatura jaka powstała na temat kompozytorów dotyczy głównie ich życia i twórczości; 
marginesowo  traktuje  działalność  dydaktyczną.  Fakt  ów  skłonił  mnie  do  przemyśleń  i  omówienia  nowatorskiej 
działalności pedagogicznej obu artystów. Zanim jednak przystąpię do prezentacji zasad nauczania Chopina i Liszta 
przedstawię te, które stosowali inni współcześni im pedagodzy.  
 
1. Ogólna charakterystyka sztuki pianistycznej i rozwoju pedagogiki fortepianowej w I poł. XIX w. 
 

• Geneza i rozwój fortepianu 

 
Wynalazcą fortepianu był Bartolomeo Cristofori, włoski konstruktor klawesynów. Jego pierwszy, dwudźwigniowy 
instrument  „gravicembalo  col  piano  e  forte”  powstały  w  latach  1709‐1711,  okazał  się  dość  prymitywny. 
Odkrywcą,  który  wpłynął  na  dalszy  rozwój  fortepianu  był  Jean  Marius,  francuski  budowniczy  instrumentów 
muzycznych. Niezależnie od Cristoforiego skonstruował instrument strunowy z mechaniką młoteczkową o nazwie 
„clavecin  à  maillets  et  à  soutereaux”  (klawesyn  z  młoteczkami  i  skoczkami).  Był  to  jeden  z  prototypów 
współczesnego fortepianu, nie zachował się. Nowatorstwo Mariusa stało się punktem wyjścia dla Johanna Steina, 
wybitnego  niemieckiego  budowniczego  organów 
i  fortepianów,  konstruktora  mechanizmu  niemieckiego. 
Udoskonaleniem  dzieła  Steina  zajął  się  Wiedeńczyk  –  Johann  Andreas  Streicher.  Wprowadził  liczne  ulepszenia, 
m.in.  umieścił  mechanikę  powyżej  strun.  Od  tej  chwili  przyjęła  ona  nazwę  „wiedeńskiej”.  Z  powodu  wojny 
siedmioletniej  wielu  konstruktorów  niemieckich  wyemigrowało  do  Anglii,  gdzie  wykształcono  doskonalszą, 
trzydźwigniową  mechanikę  angielską.  Została  ona  później  udoskonalona  przez  G.  Silbermanna,  J.  Broadwooda  
i  R.  Stodarta.  Wiedeński  typ  instrumentu  znalazł  zastosowanie  w  krajach  niemieckojęzycznych  i  Europie 
Wschodniej,  angielski  natomiast  dominował  we  Francji  i  Anglii.  Różnorodność  mechaniki  fortepianowej  jaka 
pojawiła  się  w  tym  okresie,  pociągnęła  za  sobą  rozwój  różnych  stylów  gry.  Fortepian  wiedeński  pozwalał  na 
bardzo  bezpośredni  i  szybki  kontakt  z  klawiaturą.  Dźwięk  był  jasny  i  lekki,  ale  niezbyt  donośny  i  głęboki.  Tak 
oceniał go austriacki kompozytor i pianista pochodzenia węgierskiego Jan Nepomucen Hummel. Twierdził, że „na 
wiedeńskim  fortepianie  z  łatwością  można  grać  najbardziej  nawet  delikatnymi  rękami.  Zezwala  on  pianiście  na 
wszelkiego rodzaju niuanse, odpowiada natychmiastowo, ma krągłe, fletowe brzmienie (...) i nie jest zbyt twardy, 
oporny, by miało to niekorzystnie wpływać na płynność gry”. Fortepian typu angielskiego ...