Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Gosza63o3, 2010-05-12
Zawartość merytoryczna nie zgodna z tematem. Wyjaśnione są tylko pojęcia osiągnięć szkolnych. Brak reszty tematu.
UWARUNKOWANIA OSIAGNIĘĆ SZKOLNYCH
UCZNIÓW KLAS POCZĄTKOWYCH
Pojęcie i struktura osiągnięć szkolnych
W literaturze pedagogicznej termin „osiągnięcia szkolne” nie jest
określony jednoznacznie. MoŜna wyróŜnić kilka odrębnych stanowisk.
Szeroką, współczesną definicję niepowodzeń szkolnych znajdziemy
w „Encyklopedii Pedagogicznej”. Zgodnie z nią „o osiągnięciach mówimy
w pedagogice wtedy, gdy ktoś opanował nowe dla niego czynności, umie
zachować się w określonej sytuacji celowo i skutecznie. Nauczył się tego
własnym wysiłkiem, korzystając z odpowiednich środków i ewentualnej pomocy
innych osób. Osiągnięcia szkolne stanowią wynik celowego działania szkoły.
Z reguły są przewidziane programy kształcenia. Programy te zawierają opis
osiągnięć oraz opis dróg prowadzących do ich uzyskania.”1
Trzy grupy określeń osiągnięć szkolnych wyróŜnia K. Kuligowska:2
1. „Osiągnięcia szkolne” utoŜsamiane z „osiągnięciami w opanowaniu przez
uczniów wymagań programu nauczania. To bardzo wąskie określenie
występowało w publikacjach przed czterdziestoma laty. UtoŜsamiają one
wyniki nauczania z wynikami pracy szkoły. Kładą nacisk, aby
sprawdzanie wyników nauczania nie sprowadziło się
tylko do
1 Encyklopedia Pedagogiczna –Fundacja Innowacja, Warszawa 1993, s. 498,
2 K. Kuligowska – Doskonalenie lekcji, WSiP, Warszawa 1984, s. 28,
sprawdzania
zapamiętanych
przez
uczniów wiadomości,
lecz
uwzględniało posługiwanie się nimi w rozwiązywaniu zadań.1
2. „Osiągnięcia
szkolne”
jako pozytywne zmiany w kierunkowej
i instrumentalnej stronie osobowości ucznia, które zachodzą w wyniku
treści i procesu kształcenia. Przedstawicielami tego stanowiska byli
K. Lech i W. Okoń, który pisze „osiągnięcia szkolne to wyniki procesu
dydaktycznego, które uczniowie zawdzięczają szkole, a więc stopień
opanowania przez uczniów wiedzy i sprawności, rozwinięcia zdolności,
zainteresowań i motywacji, ukształtowania przekonań i postaw.”2
3. „Osiągnięcia szkolne” jako jedno z najszerszych określeń. Obejmuje ono
zarówno zmiany zachodzące w uczniu na skutek kształcenia, jak
i specjalnie organizowanych przez szkołę form pracy wychowawczej.
RóŜnice między dwoma ostatnimi stanowiskami dotyczą dróg, które do
nich prowadzą, a nie samej treści osiągnięć szkolnych.
Dziecko uczęszcza do szkoły nie tylko po to, by poznać nieznane, ale
waŜne jest by w wyniku zdobywania wiedzy zmieniała się i rozwijała jego
osobowość. K. Kuligowska przez pojęcie osiągnięcia szkolne rozumie
„korzystne zmiany zarówno w sferze instrumentalnej ucznia (w zasobach
informacji, w sprawnościach intelektualnych, umiejętności korzystania z tych
informacji w działaniu), jak i w sferze kierunkowej ( w motywacji do działania,
w aspiracjach, uczuciach oraz postawach).3
1 A. Lewicki – Psychologiczna analiza czynników wyznaczających wyniki nauczania, „Psychologia
Wychowawcza” 1962, nr 2,
2 W. Okoń – Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo „śak”, Warszawa 2001, s. 277,
3 K. Kuligowska – Doskonalenie lekcji, WSiP, Warszawa 1984, s. 29 - 30,
Ze względu na takie rozróŜnienia pojęcia osiągnięć ...