Dodaj publikację
Autor
Ewelina Błasik-Zakrzewska
Data publikacji
2009-11-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
68

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Analiza trudności w nauce pisania i ortografii u dzieci w młodszym wieku szkolnym.
 Pobierz (pdf, 53,4 KB)

Podgląd treści

Trudności w nauce pisania i ortografii


Wiadome jest, Ŝe niepowodzenia szkolne nie pojawiają się nagle. Mogą pojawić

się na róŜnych poziomach edukacji szkolnej. Powodują one, Ŝe dziecko nie jest

w stanie w przewidzianym czasie przyswoić sobie określonej wiedzy.

W tym znaczeniu stanowią one za równo przyczynę, jak i początek niepowodzeń

szkolnych.1

Trudności dotyczące umiejętności pisania nazywane są następująco:

 dysgrafia – określa trudności w zakresie techniki pisania,

 dysortografia – określa trudności w opanowaniu poprawnej pisowni.2

Termin „dysgrafia” – oznacza niski poziom graficzny pisma, a więc brzydkie,

tzw. niekaligraficzne pismo.

„Dysortografia” pochodzi od wyrazu „orthos” (z grec.) – prawidłowy

i „grapho”

(z grec.) – piszę, rysuję; a więc „dysortografia” to trudność

z opanowaniem poprawnej pisowni. Chodzi tu nie tylko o błędy ortograficzne, ale

takŜe o wszelkiego rodzaju odstępstwa od prawidłowej normy zapisu.3

Trudnościami w nauce czytania i pisania zajmowało się bardzo wielu

specjalistów. Brak jest jednak jednomyślności co do terminologii samych trudności.

RozbieŜność ta widoczna jest takŜe przy określeniu przyczyn zjawiska. Najczęściej

wymieniają przyczyny:

a) natury biologicznej:


1 I. Czajkowska, K. Herda – Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1994, s.8,
2 M. Bogdanowicz – O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu – odpowiedzi na pytania
rodziców i nauczycieli, Lubin 1994, Wydawnictwo LINEA, s. 26,
3 TamŜe, s. 25,

⇒ czynniki genetyczne patogenne,

⇒ dziedziczenie cech,

⇒ czynniki zewnątrzpochodne patogenne, które oddziaływują na

płód, na dziecko w trakcie porodu, oraz po jego urodzeniu;

b) natury środowiskowej:

⇒ zaburzona struktura rodziny,

⇒ niewłaściwe cechy psychiczne rodziców,

⇒ wadliwe oddziaływanie rodziców na dziecko,

⇒ powtarzające się błędy wychowawcze;

c) pedagogiczne:

⇒ niewłaściwa organizacja procesu edukacji.4

M. Bogdanowicz przedstawiła przyczyny tych trudności w formie graficznej (rysunek

nr 2 ).

Przyczyny trudności w czytaniu i pisaniu

opóźniony rozwój umysłowy prawidłowy rozwój umysłowy

(globalne uszkodzenie makrostruktury

i zaburzenie centralnego układu nerwowego dysleksja, dysortografia pseudodysleksja

dysgrafia (fragmentaryczne (zaniedbanie

mikrouszkodzenia funkcji środowiskowe)

i mikrouszkodzenia struktury

centralnego układu nerwowego)
Rys. nr 2

Przyczyny trudności w nauce


4 M. Kwaśniewska – Graficzna i ortograficzna poprawność pisma uczniów edukacji wczesnoszkolnej, WSP,
Kielce 2000, s. 39,

J. Fenczyn stwierdził, Ŝe: „Trudności w opanowaniu przez dzieci podstaw języka

pisanego mogą być uwarunkowane przez szereg czynników, takich jak: opóźnienia

procesu

rozwoju

intelektualnego, zaniedbania środowiskowe wyraŜające się

najczęściej brakiem wyćwiczenia określonych funkcji, róŜnicami indywidualnymi, czy

teŜ róŜnicami społeczno – kulturowymi i wychowawczymi środowiska rodzinnego.

Mogą mieć one takŜe źródło w błędach dydaktycznych popełnionych wobec dzieci

przez nauczycieli w początkach nauki.”5

Stwierdził takŜe, Ŝe przyczyna zaburzeń dyslektyczno – dysgraficznych tkwi

w organicznym mikrouszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego.6

M ...