Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Trudności w nauce pisania i ortografii
Wiadome jest, Ŝe niepowodzenia szkolne nie pojawiają się nagle. Mogą pojawić
się na róŜnych poziomach edukacji szkolnej. Powodują one, Ŝe dziecko nie jest
w stanie w przewidzianym czasie przyswoić sobie określonej wiedzy.
W tym znaczeniu stanowią one za równo przyczynę, jak i początek niepowodzeń
szkolnych.1
Trudności dotyczące umiejętności pisania nazywane są następująco:
dysgrafia – określa trudności w zakresie techniki pisania,
dysortografia – określa trudności w opanowaniu poprawnej pisowni.2
Termin „dysgrafia” – oznacza niski poziom graficzny pisma, a więc brzydkie,
tzw. niekaligraficzne pismo.
„Dysortografia” pochodzi od wyrazu „orthos” (z grec.) – prawidłowy
i „grapho”
(z grec.) – piszę, rysuję; a więc „dysortografia” to trudność
z opanowaniem poprawnej pisowni. Chodzi tu nie tylko o błędy ortograficzne, ale
takŜe o wszelkiego rodzaju odstępstwa od prawidłowej normy zapisu.3
Trudnościami w nauce czytania i pisania zajmowało się bardzo wielu
specjalistów. Brak jest jednak jednomyślności co do terminologii samych trudności.
RozbieŜność ta widoczna jest takŜe przy określeniu przyczyn zjawiska. Najczęściej
wymieniają przyczyny:
a) natury biologicznej:
1 I. Czajkowska, K. Herda – Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1994, s.8,
2 M. Bogdanowicz – O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu – odpowiedzi na pytania
rodziców i nauczycieli, Lubin 1994, Wydawnictwo LINEA, s. 26,
3 TamŜe, s. 25,
⇒ czynniki genetyczne patogenne,
⇒ dziedziczenie cech,
⇒ czynniki zewnątrzpochodne patogenne, które oddziaływują na
płód, na dziecko w trakcie porodu, oraz po jego urodzeniu;
b) natury środowiskowej:
⇒ zaburzona struktura rodziny,
⇒ niewłaściwe cechy psychiczne rodziców,
⇒ wadliwe oddziaływanie rodziców na dziecko,
⇒ powtarzające się błędy wychowawcze;
c) pedagogiczne:
⇒ niewłaściwa organizacja procesu edukacji.4
M. Bogdanowicz przedstawiła przyczyny tych trudności w formie graficznej (rysunek
nr 2 ).
Przyczyny trudności w czytaniu i pisaniu
opóźniony rozwój umysłowy prawidłowy rozwój umysłowy
(globalne uszkodzenie makrostruktury
i zaburzenie centralnego układu nerwowego dysleksja, dysortografia pseudodysleksja
dysgrafia (fragmentaryczne (zaniedbanie
mikrouszkodzenia funkcji środowiskowe)
i mikrouszkodzenia struktury
centralnego układu nerwowego)
Rys. nr 2
Przyczyny trudności w nauce
4 M. Kwaśniewska – Graficzna i ortograficzna poprawność pisma uczniów edukacji wczesnoszkolnej, WSP,
Kielce 2000, s. 39,
J. Fenczyn stwierdził, Ŝe: „Trudności w opanowaniu przez dzieci podstaw języka
pisanego mogą być uwarunkowane przez szereg czynników, takich jak: opóźnienia
procesu
rozwoju
intelektualnego, zaniedbania środowiskowe wyraŜające się
najczęściej brakiem wyćwiczenia określonych funkcji, róŜnicami indywidualnymi, czy
teŜ róŜnicami społeczno – kulturowymi i wychowawczymi środowiska rodzinnego.
Mogą mieć one takŜe źródło w błędach dydaktycznych popełnionych wobec dzieci
przez nauczycieli w początkach nauki.”5
Stwierdził takŜe, Ŝe przyczyna zaburzeń dyslektyczno – dysgraficznych tkwi
w organicznym mikrouszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego.6
M ...