Dodaj publikację
Autor
Marlena Romecka
Data publikacji
2009-11-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
57

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie pierwszej lub drugiej gimnazjum, zapoznanie z pieśnią Horacego i przesłaniem starożytnego poety, konfrontacja z utworem J. Kochanowskiego.
 Pobierz (doc, 39,5 KB)

Podgląd treści


TEMAT: Kiedy poeta staje się nieśmiertelny?

CELE GŁÓWNE:
• uczeń czyta teksty ze zrozumieniem,

CELE OPERACYJNE:

• wymienia postaci, które jego zdaniem zyskały nieśmiertelną sławę i na trwałe zapisały się w pamięci ludzkości- uzasadnia swój wybór,
• własnymi sowami przekazuje sens utworów,
• rozpoznaje w nich środki poetyckie;
• rozumie dosłowny i przenośny sens sentencji „non omnis moriar”,
• wyjaśnia rolę motywu „exegi monumentum” w przeczytanych na lekcji wierszach,
• w utworze Horacego wskazuje cechy ody.

METODY I TECHNIKI: praca z tekstem, elementy heurezy, ćwiczenia dramowe.

FORMY PRACY: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podręcznik do kształcenia kulturowego, s. 47-49,
karta pracy przygotowana przez nauczyciela.

PRZEBIEG LEKCJI:

Wprowadzenie:
1. Uczniowie odpowiadają pisemnie na pytanie:
Która z wielkich postaci historycznych- i jakim dziełem- zdobyła sobie
nieśmiertelność w pamięci ludzkości?
Odpowiedzi zapisują w zeszytach lub na specjalnie przygotowanych karteczkach, które później przykleją do tablicy.
2. Odczytanie odpowiedzi. Wśród propozycji są nazwiska odkrywców, poetów, artystów, wynalazców, polityków, działaczy społecznych itp.
3. Wybrani uczniowie proponują, jak mógłby wyglądać pomnik (atrybuty) jednego z ww. „nieśmiertelnych”- ćwiczenie dramowe.

Rozwiniecie:
1. Wzorowe odczytanie „Pieśni III” Horacego przez nauczyciela.
2. Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące tematu wiersza, podmiotu lirycznego, adresata, nastroju oraz języka jakim pisze Horacy.
3. Uczniowie odpowiadają pisemnie na pytanie:
W jaki sposób poeta pojmuje nieśmiertelność?
4. Odczytanie uczniom fraszki J. Kochanowskiego „Ku Muzom”- krótkie omówienie treści wiersza.
5. Podział klasy na grupy i wypełnienie kart pracy przez uczniów. (załącznik 1.)

Ewaluacja:
1. Prezentacja wyników pracy grupowej.
2. Nauczyciel podkreśla, że u obu poetów można dostrzec ten sam system wartości: wiarę w możliwości twórcze człowieka; zachwyt i szacunek dla dzieł będących efektem talentu; przeświadczenie, że człowiek może dziełem swojego umysłu zapisać się trwale w pamięci ludzkości.
3. Przypomnienie (wiadomości z ostatnich lekcji) co to jest archaizm. Wskazanie w tekście J. Kochanowskiego archaizmów.
4. Zadanie domowe:
Jakie XX- wieczne dzieła, dokonania lub odkrycia zyskały sobie moim zdaniem „nieśmiertelną pamięć”? (praca pisemna)

Załącznik 1.

KARTA PRACY HORACY „PIEŚŃ III”

1. Uzupełnij notatkę:

Podmiotem lirycznym w pieśni Horacego „Exegi monumentum aere perennius” jest...............................................................................................................................................................................................................................................................
Adresat to .................................................................................................................
Poezja jest dla swego stwórcy .................................................................................
....................................................................................................................................................................................................................................................................
Horacy porównuje wielkość swoich dzieł do: ...........................................................
..................................................................................................................................
Pomnik, o którym mówi podmiot liryczny ma charakter ...........................................

2. ODA- w starożytności chóralna pieśń pochwalna, dziś utwór liryczny
o podniosłym charakterze, sławiący postać, wydarzenie.
3. Udowodnij, że „Pieśń III” Horacego jest odą. ( od 2 do 3 zdań)
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

4. Uzupełnij tabelkę:

|Co łączy odę Horacego z fraszką Kochanowskiego? |Co różni odę Horacego od fraszki Kochanowskiego? |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |

5. Dlaczego wyrazy: Akwilon, Kapitol, Aufidus, Daunus ...