Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„SZAFA PEŁNA MARZEŃ”
PROJEKT
EDUKACYJNO - WYCHOWAWCZY
opracowany przez Iwonę Bernat
Cel projektu
„Szafa pełna marzeń” to projekt, który ma na celu, przede wszystkim, budowanie przyjaznej atmosfery, pełnej wzajemnego szacunku, tolerancji i akceptacji, niezależnie od wieku czy zajmowanego stanowiska. Każdy z nas przecież czuje się szczęśliwszy, gdy otaczają go ludzie życzliwi. Działania w ramach projektu stwarzają możliwości podejmowania własnej inicjatywy twórczej, która jest źródłem pozytywnych emocji i doznań, jakże istotnych w życiu każdego człowieka – zwłaszcza młodego. Pozwalają na kontakt i współpracę z osobami starszymi, co jest bardzo istotne w budowaniu pozytywnych relacji między nimi.
Wiele pozytywnych zmian można było zauważyć wśród naszych uczniów po przeprowadzeniu w zeszłym roku projektu pod hasłem: „Mój wymarzony świat”, opartego na założeniach wychowania w duchu wartości. Dzieci wspólnie z nauczycielami i rodzicami namalowały największy w historii naszej szkoły obraz. Każdy umieścił na nim swój kawałek wymarzonego świata. Niemalże samoistnie powstał świat bez przemocy, radosny i kolorowy…
Wartością i sukcesem projektu był nie tylko obraz sam w sobie, lecz radość wspólnego tworzenia – zaangażowanie, współpraca, troska o siebie nawzajem, odpowiedzialność za wspólne dzieło oraz satysfakcja z tego, że zrobiło się razem coś wyjątkowego. Nasz obraz zaprezentowany był w Warszawie na podsumowaniu programu „Szkoła z klasą”, co sprawiło dzieciom ogromną radość i utwierdziło w przekonaniu, że warto brać udział w takich akcjach, i że ktoś dostrzega i ceni ich wysiłek.
Podczas realizacji projektu, a także po jego zakończeniu nasi uczniowie chętniej podejmowali się różnych zadań, współpracowali ze sobą, starsi uczniowie zaczęli opiekować się młodszymi, odnosili się do siebie z większym szacunkiem.
Jestem przekonana, że tego typu projekty są bardzo wartościowe i wnoszą dużo dobrego w kształtowanie pozytywnej postawy młodego człowieka. Dostarczają wiele radości i sprawiają, że szkoła staje się dla nich miejscem, w którym chętnie przebywają.
Wiem, że i tym razem uda się osiągnąć pozytywne efekty, które wzmocnią w dzieciach przekonanie, że wspólne działanie jednoczy, daje poczucie bezpieczeństwa, szacunku oraz przynależności do społeczności szkolnej. W naszej placówce, jest to tym bardziej cenne, ponieważ wśród uczniów dużą grupę stanowią dzieci z rodzin dysfunkcyjnych. Dla nich szczególnie, istotne jest, aby były akceptowane w swoim środowisku, co wzmocni ich poczucie własnej wartości i przekonanie, że są tak samo jak wszyscy, ważne i wyjątkowe. Poprzez takie projekty chcemy pokazać wszystkim, że każdy uczeń w naszej szkole jest szczególny.
Zaangażowanie w projekt rodziców, nauczycieli, pracowników szkoły, mieszkańców naszego miasta pozytywnie wpłynie na budowanie klimatu dialogu i porozumienia między tymi grupami. Jest to bardzo istotne ...