Dodaj publikację
Autor
Marlena Romecka
Data publikacji
2009-11-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
1188

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zestaw ćwiczeń na lekcję o czasowniku, urozmaicona trudność zadań, przystępna forma, przejrzyste przykłady. Miłej pracy!
 Pobierz (doc, 32,5 KB)

Podgląd treści


1. Wypisz czasowniki w formie nieosobowej:

➢ ”Więcej wysiłku kosztuje udawać, że się wie, niż się dowiedzieć.”

➢ W Europie przez ponad 200 lat hodowano pomidory jako rośliny ozdobne.

➢ A mnie pytano dziś z historii i przytrafiła mi się jedynka!

2. Zapisz trzy bezokoliczniki od których utworzono podane formy osobowe czasowników:

➢ poszedłem, szedłem, idzie, poszła, idę, pochodzę, pójdzie, szła

3.Podane zdania przekształć w zdania o konstrukcji biernej:

➢ Naukowcy oceniają wiek Ziemi na cztery miliardy lat.
➢ Pierwszy wyścig motocyklowy zorganizowali Anglicy.

4. Podane zdania przekształć w zdania o konstrukcji czynnej:

➢ Australia została odkryta w 1768 roku przez Jamesa Cooka.
➢ Monety były używane przez Greków już około 2600 lat temu.

5. Przepisz zdania, które zawierają czasowniki nieprzechodnie:

➢ Zespół Rolling Stones powstał w 1962 roku.
➢ W 1975 roku Marek Jackowski założył grupę Maanam.
➢ Beatelsi swój ostatni koncert zagrali w Londynie w 1969 roku.
➢ Kasia Nosowska występuje z zespołem Hey od 1992 roku.

6. W celu uniknięcia dwuznaczności przekształć podane wypowiedzenia w zdania o konstrukcji biernej. Podmiotami mają być podkreślone wyrazy:

➢ Szklanki stłukły dzieci.
➢ Wkrótce staw pokryje lód.
➢ Motocykl wyprzedził samochód.
➢ Piłkarki z Ukrainy pokonały zawodniczki z Czech.

7. Napisz odpowiednie formy podanych czasowników:

➢ wejść- 2.os. l. poj., cz. przeszły, r.m.
➢ wyrosnąć- 3.os. l.poj., cz.przeszły, r.m.
➢ umieć- 1.os. l.poj., cz. teraź.
➢ rozumieć- 1.os. l.poj., cz. teraź.

8. Przepisz zdania z poprawną forma czasownika:
➢ Powoli się przekonywuję / przekonuję do jego pomysłu.
➢ Dlaczego karasz / karzesz tak surowo swych uczniów?
➢ Za mocno kopłeś / kopnąłeś piłkę.
➢ Daj spokój, oni nic nie rozumieją / rozumią!
➢ Przykro mi, że poszedłeś / poszłeś beze mnie.
➢ Uważajcie, deptacie / depczecie trawnik!
➢ Chciałbym wziąć / wziąść urlop.
➢ Ale zmokłem / zmoknąłem!
➢ Postaram się wymyśleć / wymyślić coś innego.
➢ One strzygą / strzyżą się u najlepszego fryzjera.