Dodaj publikację
Autor
Marlena Romecka
Data publikacji
2009-11-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
95

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wisława Szymborska o swoim natchnieniu pisze: "Natchnienie każdemu przydarzyć się może". Lekcja z wykorzystaniem fragm. odczytu noblowskiego i wiersza Gałczyńskiego. Podr. "Rozwinąć skrzydła" klasa pierwsza, wyd. Nowa Era.
 Pobierz (doc, 39,0 KB)

Podgląd treści


LEKCJA OBSERWOWANA 15 września 2004r.
PROWADZĄCA MARLENA ROMECKA

Klasa I gimnazjum Czas realizacji- 2 godz.

TEMAT: Źródła natchnienia.

CELE LEKCJI:

GŁÓWNY: Wzbogacenie wiedzy o polskiej noblistce- W. Szymborskiej;

OPERACYJNE:
▪ Uczeń analizuje i interpretuje tekst;
▪ wypowiada się na temat natchnienia;
▪ rozwija myśli dotyczące natchnienia i wyciąga wnioski z rozmowy;
▪ łączy pojęcie natchnienia z twórczą postawą człowieka;
▪ wyszukuje informacji w tekście.

METODY I TECHNIKI: heureza, mapa mentalna, praca z tekstem, asocjogram.

FORMY PRACY: indywidualna, zbiorowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: W. Szymborska, odczyt noblowski ( podręcznik do Kształcenia kulturowego cz. I ), K.I. Gałczyński „Dlaczego ogórek nie śpiewa?”, słownik języka polskiego.

PRZEBIEG LEKCJI:

Część wstępna:
1. Nauczyciel odczytuje wiersz K.I. Gałczyńskiego „Dlaczego ogórek nie śpiewa?”

2. Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie zawarte w tytule wiersza. Ich odpowiedzi zostają zapisane w formie mapy mentalnej tak długo, dopóki nie padną słowa: „Nie ma natchnienia!”

Zaangażowanie:
3. Przypomnienie treści przeczytanego w domu odczytu noblowskiego Wisławy Szymborskiej.

4. Uczniowie wypisują w zeszycie swoje skojarzenia z wyrazem „natchnienie” , np. pomysł, impuls, potrzeba tworzenia, zamysł, olśnienie, inspiracja, myśl itp.

Część właściwa:
5. Uczniowie otrzymują zadanie- wyszukują w tekście fragmenty, które przybliżają, dokładniej określają omawiane na lekcji pojęcie natchnienia.

6. Na podstawie pracy uczniów tworzymy na tablicy asocjogram, który będzie formą notatki w ich zeszytach. (Załącznik nr 2)

7. Uczniowie zestawiają poglądy noblistki ze swoimi wcześniejszymi skojarzeniami na temat natchnienia- zapisanie wniosków w zeszytach:
▪ Człowiek musi sobie stawiać pytania i przyznawać się do niewiedzy;
▪ Niewiedza jest podstawą do: tworzenia, pracy, rozwoju własnych zainteresowań;
▪ Poetka słusznie twierdzi, że natchnienie jest zarezerwowane dla każdego;
▪ Nasze poglądy są zbieżne, jedynie forma- w jakiej wiedzę na ten temat przekazuje W. Szymborska- odróżnia się swą lekkością skojarzeń i poetyckością.

8. Uczniowie przy pomocy słowników wyjaśniają pojęcia: przywilej i nobilitacja, a następnie tworzą zdania z tymi wyrazami.

Ewaluacja:
9. Uczniowie wykonują metodą mapy mentalnej na dużym kartonie pracę, która zawiśnie na gazetce klasowej i będzie dla nich źródłem natchnienia.
( Załącznik 3)

10. Zadanie domowe: ćw. 1. s. 10. podr. KK cz. I. ( Przygotować informacje o A. Noblu i Noblistach Polskich- patronach naszej szkoły)

Załącznik nr 1.
K.I. Gałczyński

„Dlaczego ogórek nie śpiewa”

Pytanie to, w tytule
postawione tak śmiało,
choćby z największym bólem
rozwiązać by należało.

Jeśli ogórek nie śpiewa,
i to o żadnej porze,
to widać z woli nieba
prawdopodobnie nie może.

Lecz jeśli pragnie? Gorąco!
Jak dotąd nikt. Jak skowronek.
Jeżeli w słoju nocą
Łzy przelewa zielone?

Mijają lata, zimy,
raz słoneczko, raz chmurka;
a ...