Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
LEKCJA OBSERWOWANA 15 września 2004r.
PROWADZĄCA MARLENA ROMECKA
Klasa I gimnazjum Czas realizacji- 2 godz.
TEMAT: Źródła natchnienia.
CELE LEKCJI:
GŁÓWNY: Wzbogacenie wiedzy o polskiej noblistce- W. Szymborskiej;
OPERACYJNE:
▪ Uczeń analizuje i interpretuje tekst;
▪ wypowiada się na temat natchnienia;
▪ rozwija myśli dotyczące natchnienia i wyciąga wnioski z rozmowy;
▪ łączy pojęcie natchnienia z twórczą postawą człowieka;
▪ wyszukuje informacji w tekście.
METODY I TECHNIKI: heureza, mapa mentalna, praca z tekstem, asocjogram.
FORMY PRACY: indywidualna, zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: W. Szymborska, odczyt noblowski ( podręcznik do Kształcenia kulturowego cz. I ), K.I. Gałczyński „Dlaczego ogórek nie śpiewa?”, słownik języka polskiego.
PRZEBIEG LEKCJI:
Część wstępna:
1. Nauczyciel odczytuje wiersz K.I. Gałczyńskiego „Dlaczego ogórek nie śpiewa?”
2. Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie zawarte w tytule wiersza. Ich odpowiedzi zostają zapisane w formie mapy mentalnej tak długo, dopóki nie padną słowa: „Nie ma natchnienia!”
Zaangażowanie:
3. Przypomnienie treści przeczytanego w domu odczytu noblowskiego Wisławy Szymborskiej.
4. Uczniowie wypisują w zeszycie swoje skojarzenia z wyrazem „natchnienie” , np. pomysł, impuls, potrzeba tworzenia, zamysł, olśnienie, inspiracja, myśl itp.
Część właściwa:
5. Uczniowie otrzymują zadanie- wyszukują w tekście fragmenty, które przybliżają, dokładniej określają omawiane na lekcji pojęcie natchnienia.
6. Na podstawie pracy uczniów tworzymy na tablicy asocjogram, który będzie formą notatki w ich zeszytach. (Załącznik nr 2)
7. Uczniowie zestawiają poglądy noblistki ze swoimi wcześniejszymi skojarzeniami na temat natchnienia- zapisanie wniosków w zeszytach:
▪ Człowiek musi sobie stawiać pytania i przyznawać się do niewiedzy;
▪ Niewiedza jest podstawą do: tworzenia, pracy, rozwoju własnych zainteresowań;
▪ Poetka słusznie twierdzi, że natchnienie jest zarezerwowane dla każdego;
▪ Nasze poglądy są zbieżne, jedynie forma- w jakiej wiedzę na ten temat przekazuje W. Szymborska- odróżnia się swą lekkością skojarzeń i poetyckością.
8. Uczniowie przy pomocy słowników wyjaśniają pojęcia: przywilej i nobilitacja, a następnie tworzą zdania z tymi wyrazami.
Ewaluacja:
9. Uczniowie wykonują metodą mapy mentalnej na dużym kartonie pracę, która zawiśnie na gazetce klasowej i będzie dla nich źródłem natchnienia.
( Załącznik 3)
10. Zadanie domowe: ćw. 1. s. 10. podr. KK cz. I. ( Przygotować informacje o A. Noblu i Noblistach Polskich- patronach naszej szkoły)
Załącznik nr 1.
K.I. Gałczyński
„Dlaczego ogórek nie śpiewa”
Pytanie to, w tytule
postawione tak śmiało,
choćby z największym bólem
rozwiązać by należało.
Jeśli ogórek nie śpiewa,
i to o żadnej porze,
to widać z woli nieba
prawdopodobnie nie może.
Lecz jeśli pragnie? Gorąco!
Jak dotąd nikt. Jak skowronek.
Jeżeli w słoju nocą
Łzy przelewa zielone?
Mijają lata, zimy,
raz słoneczko, raz chmurka;
a ...