Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Cykl lekcji wychowawczych.
Oprac. Katarzyna Bartoń
1.
Temat: Wydarzenia, które wywołują emocje…
Cele:
✓ wyzwalać odwagę i otwartość w mówieniu o sobie;
✓ budować zażyłość w grupie;
✓ precyzyjnie nazywać emocje.
Umiejętności: mówić o własnych uczuciach, emocjach; potrafić łączyć konkretne wydarzenia z odczuwanymi emocjami.
Działania:
1. Uczniowie otrzymują kartki z fragmentami zdań:
Chwile, kiedy byłam/ byłem najbardziej zakłopotana/ zakłopotany… (przerażony/ przerażona, szczęśliwa/ szczęśliwy, smutna/ smutny, uradowana/ uradowany).
Teraz muszą przypomnieć sobie takie sytuacje. Notują, co zapamiętali i jak się wtedy czuli, co robili, jak się zachowywali.
Chętni uczniowie prezentują swoje zdarzenia (całość zajmuje około 15 - 20 minut).
2. W parach uczniowie sporządzają sprawozdanie z fikcyjnych najbardziej przerażających i krępujących zdarzeń. Po wykonaniu następuje prezentacja.
3. Można również spojrzeć na specyficzne chwile z życia postaci literackich, filmowych… – w zależności o zainteresowań i oczytania dzieci.
*W działaniach tych chodzi o precyzyjne nazwanie emocji i zdarzeń, które je wywołały. Uczniowie mniej otwarci być może nie wezmą aktywnego udziału przy realizacji pierwszego zadania, jest jednak szansa, że łatwiej im będzie mówić o uczuciach przez pryzmat postaci wymyślonej (zadanie2) lub bohatera książki, filmu…. Możliwe również, że poprzez przykłady wybrane przez nieśmiałe dziecko pośrednio dowiemy się o nim samym czegoś więcej. Pod żadnym pozorem jednak nie wolno zmuszać uczniów do wyznań, po których czuliby się niezręcznie.
2.
Temat: Kim jestem?
Cele:
✓ pobudzać wyobraźnię;
✓ wskazywać swoje mocne strony;
✓ stopniowo kształtować poczucie tożsamości i osobistej wartości.
Umiejętności: samookreślać się, otwarcie mówić o sobie.
Działania:
1. 5 – 10 minut w ciszy uczniowie zamykają oczy lub skierowują wzrok na jakąś jednostajną płaszczyznę (tablica, ściana). Teraz mają zastanowić się nad tym, kiedy coś im się udało i byli z siebie zadowoleni. Przypominają sobie również pozytywne opinie, jakie o sobie słyszeli od innych osób. Chętni uczniowie mogą opowiedzieć o swoich silnych stronach i podać przykładowe sytuacje, o których myśleli, jednak nie wolno wymuszać tego na pozostałych dzieciach.
2. Zadajemy teraz pytanie: ,,kim jestem?”. Odpowiedź może mieć formę zdań, listy, np. Ja to mój dom, sport, ulubiony deser… . Odczytują odpowiedzi, ale ich nie analizujemy. Informujemy uczniów, że wskazanie rzeczy, które człowiek ma, nie wyczerpuje kwestii.
3. Pytamy o przekonania i wartości wyznawane przez uczniów. Można posłużyć się przykładem : Ja – to nauka, pomoc innym, szacunek dla bliskich, wiara …; Uzupełniają wcześniej zaczętą już listę.
4. Układanie akrostychów na podstawie sporządzonej przez uczniów listy, np.
P – oczucie humoru zawsze i wszędzie
A – aktywny nie tylko na matematyce
W – oli dobro od zła, ciepło od zimna
E – entuzjasta sportu i ...