Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PLAN DYDAKTYCZNY Z LITERATURY DO KLASY V
DO PROGRAMU NAUCZANIA „MIĘDZY NAMI” DKW-4014-37/01
| | | L. godz.| | | |
|Lp. |Temat lekcji | |Materiał |Cele nauczania |Ścieżka |
| | |
|Cele realizowane w zakresie praw człowieka | |
| | |
|Rola języka polskiego, jako składnika dziedzictwa kulturowego w procesie kształcenia sprawności mówienia, słuchania, czytania, pisania na materiale dydaktycznym dla klasy V. | |
|Dzieła literackie oraz teksty kultury literackiej (pisane i audiowizualne), jako źródło rozumienia człowieka i poznawania świata | |
|Budowanie tożsamości narodowej i regionalnej w oparciu o wybitne dzieła literatury polskiej w tym regionalnej | |
|Poznawanie tradycji i kultury europejskiej oraz związku Polski z korzeniami europejskimi | |
|Edukacja czytelnicza uwzględniająca różnorodny dorobek literacki, ukierunkowana na zdobywanie wiedzy przez ucznia od czasów przeszłych do współczesności | |
|Doskonalenie technik komunikacyjnych (czytania, pisania, słuchania, mówienia) w celu odbioru i percepcji tekstów kultury | |
|Zdobywanie różnorodnych doświadczeń kulturowych, umiejętności wykorzystania ich oraz wskazanie na łączące je związki | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| |
|DZIAŁ: DZIWNY TEN ŚWIAT |
|1 |W 5 klasie czeka nas wiele |1 |Spotkanie z podręcznikiem |- notka bibliograficzna | |
| |niespodzianek | |Wybór lektur dla klasy V |- kształcenie uwagi i dokładności | |
| | | | |w przepisywaniu | |
|2 |Wspomnienia z wakacji |1 |List do kolegi z wakacji |- opowiadanie ustne i pisemne | |
| | | | |- budowa opowiadania (trójdzielność) | |
| | | | |- budowa listu - akapity | |
|3 |Uczymy się korzystać z |1 |Podręcznik |- bogacenie słownictwa |Edukacja czytelnicza i |
| |encyklopedii i słowników | |Słownik ortograficzny |- czytanie ze zrozumieniem |medialna |
| | | |Słownik języka polskiego |- nauka korzystania ze słowników | |
| | | |Encyklopedia Powszechna |- rodzaje słowników | |
|4 |Poznajemy nowelę Henryka Sienkiewicza „Janko |2 |Henryk Sienkiewicz „Janko Muzykant’ |- głośne czytanie ze zrozumieniem | |
| |Muzykant” | | |- kontrola techniki czytania | |
| | | | | | |
| |Losy małego grajka |1 | |- ćwiczenia w opowiadaniu | |
| | | | |- redagowanie planu wydarzeń (plan ramowy) | |
| | | | |- przekształcanie planu w plan szczegółowy | |
| | | | |- zdanie i równoważnik zdania | |
| | | | | | |
| |Janko Muzykant – opis postaci |1 | |- prawa dziecka do zdobywania wiedzy | |
| | | | |- ćwiczenia słownikowe – gromadzenie materiału | |
| | | | |do opisu | |
| | | | |- praca z tekstem – wyszukiwanie fragmentów | |
| | | | |- nowela – jako gatunek literacki | |
|5 |Poznajemy świat greckich | 1 |Program nauczania s. 35 |- rozumienie pojęcia mitu | |
| |bogów. Skąd wzięły się mity? | |W. Rzehak - „Mitologia Greków i Rzymian” |- dostrzeganie związku mitów z baśniami | |
| | | |s. 211 |- wymienianie najważniejszych bogów | |
| | | | |- przypisywanie bogom dziedziny ich działalności | |
|6 |Powstanie świata |1 |Program nauczania s. 38 |- poznawanie świata poprzez najstarsze utwory | |
| |i stworzenie człowieka na | |W. Rzehak – „Mitologia Greków i Rzymian” s. 219 |typu mity | |
| |podstawie mitów greckich | |Słownik wyrazów obcych |- poznawanie wybranych mitów oraz fragmentów | |
| |i Biblii | | |z Biblii | |
| | | | |- umiejętność pracy ze słownikiem wyrazów | |
| | | | |obcych | |
| | | | |- dostrzeganie podobieństw i różnic | |
| | | | |w przedstawieniu obrazu świata | |
|7 |Z wizytą u Posejdona |1 |Podręcznik s. 51-55 |- wskazywanie i nazywanie środków |Edukacja czytelnicza i |
| | | |J. Parandowski – „Królestwo morza” |artystycznych |medialna |
| | | | |- budowanie wypowiedzi ...