Dodaj publikację
Autor
Szymon Solak
Data publikacji
2009-11-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
23

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacje są przeznaczone dla nauczycieli wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum.
 Pobierz (doc, 76,5 KB)

Podgląd treści

Szymon Solak

Konspekty z wiedzy o społeczeństwie

do działu „Prawa i wolności człowieka”

dla klasy III gimnazjum

do podręcznika i zeszytu ćwiczeń
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie,
Warszawa 2000.

SZYMON SOLAK Data 12.09.2005

Konspekt lekcji wiedzy o społeczeństwie dla klas III A i III B gimnazjum

Temat: Prawa człowieka – podział i charakterystyka.

Cel ogólny: Uświadomienie uczniom praw jakie przysługują człowiekowi
Cel kluczowy: Rozwiązywanie twórcze problemów
Uczeń umie: -wyjaśnić pojęcie prawa człowieka
-podzielić prawa człowieka na trzy główne kategorie (wolności i prawa osobiste oraz polityczne, prawa ekonomiczne i socjalne, prawa z zakresu ekologii oraz do korzystania z dorobku współczesnej cywilizacji)
-bliżej scharakteryzować co składa się na każdą z tych kategorii
-potrafi omówić co znaczy, że prawa człowieka są niepodzielne
i wzajemnie zależne

Środki dydaktyczne: podręcznik I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie,
Warszawa 2000.
Metody: rozmowa nauczająca, wykład

Tok lekcji

5’ Czynności organizacyjne. Sprawdzenie listy obecności.

35’ Lekcja właściwa.

Podanie tematu lekcji. Podyktowanie zagadnień klasie.

1) Pojęcie praw człowieka.
2) Podział praw człowieka
a) wolności i prawa osobiste oraz polityczne,
b) prawa ekonomiczne i socjalne,
c) prawa z zakresu ekologii oraz do korzystania z dorobku współczesnej cywilizacji

Omówienie przez nauczyciela podyktowanych zagadnień

- Przypomnij sobie z lekcji historii, w jakich sytuacjach były łamane prawa człowieka
- czy we współczesnym świecie prawa człowieka są w pełni realizowane? Co sądzisz na ten temat?
- z których praw korzystasz Ty i Twoja rodzina

10’ Rekapitulacja pierwotna
- wyjaśnij pojęcie prawa człowieka
- na jakie trzy główne kategorie możemy podzielić prawa człowieka
- co składa się na wolności i prawa osobiste oraz polityczne,
- co należy do praw ekonomicznych i socjalnych
- jak możemy podzielić prawa z zakresu ekologii oraz do korzystania z dorobku współczesnej cywilizacji
- proszę omówić co znaczy, że prawa człowieka są niepodzielne i wzajemnie zależne

5’ Podanie zadania domowego

Przestudiuj tekst rozdziału drugiego („Wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela”) Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Zastanów się czy są one w pełni realizowane.

SZYMON SOLAK Data 19.09.2005

Konspekt lekcji wiedzy o społeczeństwie dla klas III A i III B gimnazjum

Temat: Dokumenty oraz instytucje stojące na straży praw człowieka.

Cel ogólny: Uświadomienie uczniom praw jakie przysługują człowiekowi
Cel kluczowy: Rozwiązywanie twórcze problemów
Uczeń umie: - wymienić podstawowe dokumenty, całościowo określające prawa i wolności człowieka
- wskazać międzynarodowe instytucje stojące na straży praw człowieka
- uczeń rozumie pojęcia: ratyfikacja, amnestia
Środki dydaktyczne: podręcznik I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie,
Warszawa 2000.
Metody: rozmowa ...