Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program wychowawczy
Szkoły Podstawowej
im. Dywizjonu 301
w Leszkowicach
na rok szkolny 2009/2010
„Młodym pokazuj drogę i perspektywy na przyszłość…”
Fragment modlitwy Jana Pawła II
Opracowanie:
A. Żmuda
A. Sidor-Dzięcioł
E. Zdunek
Spis treści
Wstęp…………………………………………………………………………3
1. Priorytetowe cele wychowania i efekty wychowawcze
w poszczególnych klasach…………………………………………………………………4
2. Zadania wychowawcze………………………………………………………6
3. Propozycje imprez szkolnych, akcji, programów,
projektów i konkursów…………………………………………………………………..10
„Wychowanie to nieustannie toczony dialog nauczyciela z uczniem prowadzący ku horyzontowi dobra, prawdy i piękna”.
T. Gadacz
Wychowanie – jest uczeniem się szczególnego rodzaju – uczeniem się postaw, rozwijaniem wrażliwości, także odkrywaniem swoich zdolności, możliwości, mocnych stron i budowaniem na nich własnych tożsamości i siły. Jest też uczeniem się konstruktywnego radzenia sobie z własnymi brakami, trudnościami i negatywnymi emocjami. Jest więc budowaniem człowieczeństwa.
Program wychowawczy szkoły został opracowany przez zespół nauczycieli po wcześniejszym rozpoznaniu potrzeb uczniów i oczekiwań rodziców. Treści programu zgodne są ze statutem szkoły.
1. Priorytetowe cele wychowania i efekty wychowawcze w poszczególnych klasach.
|Klasa |Cel wychowania |Efekty działań wychowawczych |
|I |Uczeń potrafi funkcjonować w nowej |Uczeń: |
| |grupie i efektywnie w niej działać. |ma poczucie przynależności do klasy, |
| | |współdziała w grupie rówieśniczej i czuje się odpowiedzialny za efekty swojej pracy, |
| | |zna pełną nazwę patrona szkoły, |
| | |dostosowuje się do norm i przestrzega je. |
|II |Uczeń posiada nawyki dobrego |Uczeń: |
| |zachowania i efektywnej współpracy, |zna i stosuje zwroty grzecznościowe, |
| |komunikowania się z rówieśnikami oraz|postępuje według przyjętych zasad dobrego zachowania, |
| |dorosłymi. |szanuje siebie, młodszych, rówieśników i dorosłych, |
| | |zna w skrócie historię Dywizjonu 301, |
| | |zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować. |
|III |Uczeń wykazuje wiarę we własne |Uczeń: |
| |możliwości i potrafi zachować się w |zna swoje prawa i obowiązki, |
| |trudnych sytuacjach. |odróżnia dobro od zła i reaguje prawidłowo w sytuacjach konfliktowych, |
| | |dostrzega swoje mocne i słabe strony, |
| | |potrafi zaprezentować siebie w grupie rówieśników i szkolnej, |
| | |zna cechy osobowościowe lotników z Dywizjonu 301, |
| | |wie do kogo zwrócić się ze swoimi potrzebami i problemami. |
|IV |Uczeń rozumie siebie i dostrzega |Uczeń: |
| |prawidłowości rządzące światem |ma poczucie swoich korzeni – rodzina, środowisko, szkoła…, |
| |zewnętrznym. |ustala, jakie są jego potrzeby, obowiązki i jakie powinien podejmować decyzje, |
| | |jest świadomy swoich mocnych i słabych stron, |
| | |akceptuje samego siebie i swoje osobiste prawa, |
| | |doświadcza różnych uczuć i potrafi je nazwać, |
| | |potrafi nazwać własne zachowania, |
| | |zna krótki życiorys Z. Taczalskiego – lotnika z Leszkowic, |
| | |chce i wyraża potrzeby rozszerzenia swoich zainteresować. |
|V |Uczeń zna normy i zasady życia |Uczeń: |
| |społecznego i według nich postępuje |jest świadomy swojej ...