Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
okularnik, 2009-11-22
Artykuł o dużych zaletach merytorycznych i co ważne krótki i konkretny. Proponuję autorce zredagować jego dalszą cześć dotyczącą terapii takich zaburzeń. Pozdrawiam BL
Alicja Lejmel
Dubeninki
Sytuacja psychologiczno- pedagogiczna dziecka z zaburzonymi funkcjami percepcyjno- motorycznymi
Zaburzona percepcja wzrokowa
Percepcja wzrokowa jest to zdolność do różnicowania kształtów, ich zapamiętywania i odtwarzania ze wzoru i z pamięci. Ten rodzaj percepcji uczestniczy we wszystkich działaniach człowieka, dlatego tak istotny jest odpowiedni poziom jej rozwoju. Umożliwia on wówczas dziecku naukę czytania , pisania, stosowania odpowiednich zasad ortograficznych, rozwiązywania zadań matematycznych.
Objawy ogólne
Dzieci z zaburzoną percepcją wzrokową mają trudności w dostrzeganiu różnic i podobieństw między przedmiotami, obrazami i układami przestrzennymi. Mają kłopoty z odtwarzaniem według kolejności, wyodrębnianiu części ze złożonych całości oraz scalaniu poszczególnych części w całość. Mają trudności rozumienia i wnioskowania na materiale obrazkowym. Ubogo wypowiadają się na temat obrazka.
Pisanie i czytanie
• mylą litery podobne: p-b, g-d, b-n, o-a, e-c, m- n, t- ł,
• mylą litery podobne pod względem wielkości: L- Ł, C- G,
• opuszczają litery, piszą tylko części napisu, pomijają drobne elementy graficzne,
• z trudnością mieszczą się w liniach,
• niski poziom graficzny pisma (litery wybiegają poza linie, nierówne, rozchwiane),
• mają trudności we wzrokowym zapamiętaniu wyrazu,
• popełniają więcej błędów ortograficznych ( w jednym zdaniu różne błędy w tym samym wyrazie),
• odwracają kolejność liter w wyrazach np. pan –nap, wór- rów,
• często piszą w niewłaściwych liniach,
• wolno czytają, zbyt długo koncentrują się przy rozpoznawaniu kształtu liter lub wyrazów do siebie podobnych, np. kot- kto, noc – nos,
• niechętnie czytają głośno, szybko się męczą,
• wydłużają literowanie i sylabizowanie,
• odpoznają napisy po cechach przypadkowych (obrazki, układ strony), często czytają na pamięć, zgadują,
• ,,gubią się” w tekście przez opuszczanie lub powtarzanie całego tekstu,
• mają trudności ze zrozumieniem czytanego tekstu ze względu na koncentrowanie się na się na technicznej stronie czytania.
Rysowanie
• mają trudności w rysowaniu i odwzorowywaniu kształtów geometrycznych zwłaszcza z pamięci i według wzoru,
• napotykają na trudności w prawidłowym rozplanowywaniu,
• rysunki są ubogie w treści, pozbawione szczegółów, prymitywne.
Inne przedmioty szkolne
• mają trudności w rozumieniu zadań z treścią,
• trudności w nauce geografii ( stosunki przestrzenne na mapie, orientacja w stronach świata)
• trudności w nauce geometrii wynikające z kłopotów w różnicowaniu kształtów geometrycznych, zakłóconej orientacji i wyobraźni przestrzennej,
• mają trudności w nauce języka rosyjskiego 9 nowe znaki pisarskie, mylenie liter podobnym kształcie i tych , które w języku polskim i języku rosyjskim mają ten sam obraz graficzny, a inne brzmienie- m, y, u, b.
Zaburzona orientacja przestrzenna
U dzieci z zaburzoną orientacją przestrzenną występuje lateralizacja skrzyżowana. Są one prawo- ręczne, ale lewo- oczne. Występuje u nich słaba orientacja w schemacie ciała. Mają trudności ze ...