Dodaj publikację
Autor
Alicja Lejmel
Data publikacji
2009-11-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
177

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł opisuje zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych. Wyszczególnia jakie objawy występują u dzieci z zaburzoną percepcją wzrokową, słuchową, zaburzoną orientacją przestrzenną, zaburzoną koordynacją wzrokowo-ruchową i zaburzoną sprawnością motoryczną.
 Pobierz (doc, 56,0 KB)

Komentarze

okularnik, 2009-11-22

Artykuł o dużych zaletach merytorycznych i co ważne krótki i konkretny. Proponuję autorce zredagować jego dalszą cześć dotyczącą terapii takich zaburzeń. Pozdrawiam BL

Podgląd treści


Alicja Lejmel
Dubeninki

Sytuacja psychologiczno- pedagogiczna dziecka z zaburzonymi funkcjami percepcyjno- motorycznymi

Zaburzona percepcja wzrokowa

Percepcja wzrokowa jest to zdolność do różnicowania kształtów, ich zapamiętywania i odtwarzania ze wzoru i z pamięci. Ten rodzaj percepcji uczestniczy we wszystkich działaniach człowieka, dlatego tak istotny jest odpowiedni poziom jej rozwoju. Umożliwia on wówczas dziecku naukę czytania , pisania, stosowania odpowiednich zasad ortograficznych, rozwiązywania zadań matematycznych.

Objawy ogólne

Dzieci z zaburzoną percepcją wzrokową mają trudności w dostrzeganiu różnic i podobieństw między przedmiotami, obrazami i układami przestrzennymi. Mają kłopoty z odtwarzaniem według kolejności, wyodrębnianiu części ze złożonych całości oraz scalaniu poszczególnych części w całość. Mają trudności rozumienia i wnioskowania na materiale obrazkowym. Ubogo wypowiadają się na temat obrazka.

Pisanie i czytanie

• mylą litery podobne: p-b, g-d, b-n, o-a, e-c, m- n, t- ł,

• mylą litery podobne pod względem wielkości: L- Ł, C- G,

• opuszczają litery, piszą tylko części napisu, pomijają drobne elementy graficzne,

• z trudnością mieszczą się w liniach,

• niski poziom graficzny pisma (litery wybiegają poza linie, nierówne, rozchwiane),

• mają trudności we wzrokowym zapamiętaniu wyrazu,

• popełniają więcej błędów ortograficznych ( w jednym zdaniu różne błędy w tym samym wyrazie),

• odwracają kolejność liter w wyrazach np. pan –nap, wór- rów,

• często piszą w niewłaściwych liniach,

• wolno czytają, zbyt długo koncentrują się przy rozpoznawaniu kształtu liter lub wyrazów do siebie podobnych, np. kot- kto, noc – nos,

• niechętnie czytają głośno, szybko się męczą,

• wydłużają literowanie i sylabizowanie,

• odpoznają napisy po cechach przypadkowych (obrazki, układ strony), często czytają na pamięć, zgadują,

• ,,gubią się” w tekście przez opuszczanie lub powtarzanie całego tekstu,

• mają trudności ze zrozumieniem czytanego tekstu ze względu na koncentrowanie się na się na technicznej stronie czytania.

Rysowanie

• mają trudności w rysowaniu i odwzorowywaniu kształtów geometrycznych zwłaszcza z pamięci i według wzoru,

• napotykają na trudności w prawidłowym rozplanowywaniu,

• rysunki są ubogie w treści, pozbawione szczegółów, prymitywne.

Inne przedmioty szkolne

• mają trudności w rozumieniu zadań z treścią,

• trudności w nauce geografii ( stosunki przestrzenne na mapie, orientacja w stronach świata)

• trudności w nauce geometrii wynikające z kłopotów w różnicowaniu kształtów geometrycznych, zakłóconej orientacji i wyobraźni przestrzennej,

• mają trudności w nauce języka rosyjskiego 9 nowe znaki pisarskie, mylenie liter podobnym kształcie i tych , które w języku polskim i języku rosyjskim mają ten sam obraz graficzny, a inne brzmienie- m, y, u, b.

Zaburzona orientacja przestrzenna

U dzieci z zaburzoną orientacją przestrzenną występuje lateralizacja skrzyżowana. Są one prawo- ręczne, ale lewo- oczne. Występuje u nich słaba orientacja w schemacie ciała. Mają trudności ze ...