Dodaj publikację
Autor
Dagmara Rugała
Data publikacji
2009-11-23
Średnia ocena
0,00
Pobrań
294

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Test obejmuje: akt komunikacji, język ogólnonarodowy, funkcje języka, kulturę języka, style językowe, słowniki i słownictwo. Przewidziany na pełną godzinę. Dla klasy III gimnazjum.
 Pobierz (doc, 38,5 KB)

Podgląd treści


SPRAWDZIAN WIEDZY O JĘZYKU

KLASA III GIMNAZJUM

1. Wymień elementy aktu komunikacji. Scharakteryzuj wybrane dwa. (10 p.)

2. Co to jest poprawność językowa? (3 p.)

3. Scharakteryzuj:

a) Język ogólnonarodowy pisany (5 p.)

b) Funkcję impresywną języka (5 p.)

c) Kryterium funkcjonalności wypowiedzi (5 p.)

d) Styl retoryczny (5 p.)

4. Napisz życzenia urodzinowe stylem urzędowym. (15 p.)

5. Wyjaśnij, jaka jest różnica między dialektem a gwarą. Wymień po dwa przykłady dialektu i gwary. (10 p.)

6. Do podanych wyrazów dopisz po 3 synonimy i 3 antonimy: (9 p.)

a) Odpoczywać

b) Uczciwość

c) Łatwy

7. Uzupełnij tabelkę neologizmami. (8 p.)

wieża, sieć, mikrofalówka, rekin finansowy, walkman, leser, Internet, cena promocyjna, , przewijarka, burza mózgów, spray, małpa, akwizytor, odnowa biologiczna, rzep,

|SŁOWOTWÓRCZE |ZNACZENIOWE |ZAPOŻYCZENIA |FRAZEOLOGICZNE |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |

8. Jaka jest różnica między hiperonimami a hiponimami? Podaj dwa przykłady. (7 p.)

9. Połącz pojęcia z ich definicjami: (4 p.)

a) Błąd językowy

b) Treść wyrazu

c) Puryzm

d) Zakres wyrazu

1) Przesadna dbałość o poprawność i czystość języka

2) Niezamierzone odstępstwo od normy językowej, niepełniące funkcji poetyckiej

3) Zbiór wszystkich przedmiotów, pojęć, zjawisk, nazwanych tym wyrazem

4) Zespół cech charakterystycznych dla wszystkich przedmiotów, pojęć zjawisk, pozwalających je odróżnić od innych i nazwanych tym wyrazem

10. Wymień przynajmniej 4 rodzaje słowników i podaj, jakie informacje można w nich znaleźć. (8 p.)

MAKSYMALNA ILOŚĆ PUNKTÓW: ***84 ***

|procent |punktów |ocena |
|98-100% |82-84 |celujący |
|86-97% |72-81.5 |bardzo dobry |
|70-85% |58- 71.5 |dobry |
|49-69% |41-57.5 |dostateczny |
|30-48% |25-40.5 |dopuszczający |
|0-29 % |0-24.5 |niedostateczny |