Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Jak powstała książka Aleksandra Kamińskiego „Kamienie na szaniec?
Cele lekcji:
- uczeń wie, kim był Aleksander Kamiński;
- uczeń wie, w jakich okolicznościach powstała lektura;
- uczeń zna treść lektury;
- potrafi posługiwać się tekstem; wyszukuje w nim potrzebne informacje.
NACOBEZU
- wiem, w jaki sposób powstała książka
- potrafię wyszukać w tekście potrzebne informacje
Metody- praca z tekstem, ćwiczeń praktycznych
Techniki pracy- praca z zespołach, mam problem
TOK LEKCJI
Uświadomienie celów lekcji; zapisanie tematu i NACOBEZU
Kim był Aleksander Kamiński?- swobodne wypowiedzi uczniów.
Jak powstała książka „Kamienie na szaniec”?
Po śmierci przyjaciół Zośka był w fatalnym stanie psychicznym. Wtedy to jego ojciec, profesor Józef Zawadzki, namówił go do napisania wspomnień. Zośka swoim wspomnieniom nadał tytuł „Kamienie rzucane na szaniec”.
Z kolei Aleksander Kamiński bardzo chciał opisać dzieje bohaterskich chłopców. Miał do dyspozycji:
- relacje bezpośrednich uczestników wydarzeń: m.in. od Barbary Sapińskiej oraz Stanisława Broniewskiego „Orszy”;
- pamiętnik Zośki.
Pierwsze wydanie książki ukazało się w 1943 roku, drugie, które autor poszerzył o rozdziały „celestynów” i „Wielka gra” w 1944.
Ćwiczenia w korzystaniu z tekstu lektury praca w zespołach 2-3- osobowych.
Słoneczne dni
do tego zespołu należeli Alek i Rudy- …………………………………………………
najzdolniejszy intelektualista w zespole- ………………………………………………
miejsce, w którym profesor Domański czasem kończył lekcje- ………………………………………………………………………………
podobnie jak szkoła i środowisko koleżeńskie wpłynął na kształtowanie się osobowości każdego z bohaterów- ………………………………………………………………………………………
bohater o dziewczęcej urodzie- ………………………………………………………
W burzy i we mgle
uczucie, które ogarnęło bohaterów we wrześniu 1939 roku- …………………………………………………
wydarzenia, pokazujące los ludności cywilnej na początku drugiej wojny światowej - ………………………………………………
miejscowość, w której bohaterowie dowiedzieli się o radzieckiej agresji na Polskę - ………………………………………………………………………………
aresztowany członek rodziny Alka - …………………………………
nazwa luksusowej restauracji, do której bohaterowie wpuścili gaz powodując wymioty- ………………………………………………………
szkoła, w której uczyli się bohaterowie w czasie wojny- ………………………………………………………………………………………………………………………
W służbie Małego Sabotażu
akcja małego sabotażu zakończona niepowodzeniem - …………………………………………………
litera, która stała się przedmiotem wojny propagandowej - ………………………………………………
nazwisko człowieka, którego akcje małego sabotażu zniechęciły do pośredniczenia w prenumeracie niemieckich czasopism- ………………………………………………………………………………
miejsce, w którym odbyło się przyrzeczenie- ………………………………………………………………………………………
Rudy zawieszał je systemem „blokowym”- ………………………………………………………
Najsłynniejsza akcja przeprowadzona przez Wawer- ………………………………………………………………………………………………..
Dywersja
Zadanie wykonane w noc sylwestrową- ………………………………………………
Uciekł z łapanki- …………………………………………………………………………………
Uciekł z domu otoczonego przez Niemców- …………………………………………
Przedmiot marzeń Alka- ……………………………………………………………………
Część miasta, w której mieściło się ewakuowane mieszkanie - …………………………………………………………
Zawód człowieka, którego nazwisko Zośka znalazł na liście rzekomych agentów gestapo- …………………………………………………………………….
Pod Arsenałem
Przyczyna aresztowania Rudego- ………………………………………………………………
Miejsce pierwszych przesłuchań Rudego- ……………………………………………….
Pseudonim polskiego informatora w siedzibie gestapo- …………………………………………………………………………………………..
Liczba więźniów uwolniona wraz z Rudym- …………………………………………….
Przyjaciel Rudego ranny podczas akcji pod Arsenałem - ………………………………………………..
Celestynów
Przyczyna pisania przez Zośkę wspomnień o Rudym- ……………………………
Odznaczenie, którym uhonorowano Zośkę i Rudego - ………………………………………………………………………………
Odznaczenie, którym uhonorowano Alka- ………………………………………………………………………….
Środek transportu ...