Dodaj publikację
Autor
Alina Kononiuk
Data publikacji
2009-12-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
332

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycja dwóch lekcji dotyczących omawiania "Kamieni na szaniec" z wykorzystaniem technik i metod oceniania kształtującego.
 Pobierz (docx, 22,9 KB)

Podgląd treści

Temat: Jak powstała książka Aleksandra Kamińskiego „Kamienie na szaniec?

Cele lekcji:

- uczeń wie, kim był Aleksander Kamiński;

- uczeń wie, w jakich okolicznościach powstała lektura;

- uczeń zna treść lektury;

- potrafi posługiwać się tekstem; wyszukuje w nim potrzebne informacje.

NACOBEZU

- wiem, w jaki sposób powstała książka

- potrafię wyszukać w tekście potrzebne informacje

Metody- praca z tekstem, ćwiczeń praktycznych

Techniki pracy- praca z zespołach, mam problem

TOK LEKCJI

Uświadomienie celów lekcji; zapisanie tematu i NACOBEZU

Kim był Aleksander Kamiński?- swobodne wypowiedzi uczniów.

Jak powstała książka „Kamienie na szaniec”?

Po śmierci przyjaciół Zośka był w fatalnym stanie psychicznym. Wtedy to jego ojciec, profesor Józef Zawadzki, namówił go do napisania wspomnień. Zośka swoim wspomnieniom nadał tytuł „Kamienie rzucane na szaniec”.

Z kolei Aleksander Kamiński bardzo chciał opisać dzieje bohaterskich chłopców. Miał do dyspozycji:

- relacje bezpośrednich uczestników wydarzeń: m.in. od Barbary Sapińskiej oraz Stanisława Broniewskiego „Orszy”;

- pamiętnik Zośki.

Pierwsze wydanie książki ukazało się w 1943 roku, drugie, które autor poszerzył o rozdziały „celestynów” i „Wielka gra” w 1944.

Ćwiczenia w korzystaniu z tekstu lektury praca w zespołach 2-3- osobowych.

Słoneczne dni

do tego zespołu należeli Alek i Rudy- …………………………………………………

najzdolniejszy intelektualista w zespole- ………………………………………………

miejsce, w którym profesor Domański czasem kończył lekcje- ………………………………………………………………………………

podobnie jak szkoła i środowisko koleżeńskie wpłynął na kształtowanie się osobowości każdego z bohaterów- ………………………………………………………………………………………

bohater o dziewczęcej urodzie- ………………………………………………………

W burzy i we mgle

uczucie, które ogarnęło bohaterów we wrześniu 1939 roku- …………………………………………………

wydarzenia, pokazujące los ludności cywilnej na początku drugiej wojny światowej - ………………………………………………

miejscowość, w której bohaterowie dowiedzieli się o radzieckiej agresji na Polskę - ………………………………………………………………………………

aresztowany członek rodziny Alka - …………………………………

nazwa luksusowej restauracji, do której bohaterowie wpuścili gaz powodując wymioty- ………………………………………………………

szkoła, w której uczyli się bohaterowie w czasie wojny- ………………………………………………………………………………………………………………………

W służbie Małego Sabotażu

akcja małego sabotażu zakończona niepowodzeniem - …………………………………………………

litera, która stała się przedmiotem wojny propagandowej - ………………………………………………

nazwisko człowieka, którego akcje małego sabotażu zniechęciły do pośredniczenia w prenumeracie niemieckich czasopism- ………………………………………………………………………………

miejsce, w którym odbyło się przyrzeczenie- ………………………………………………………………………………………

Rudy zawieszał je systemem „blokowym”- ………………………………………………………

Najsłynniejsza akcja przeprowadzona przez Wawer- ………………………………………………………………………………………………..

Dywersja

Zadanie wykonane w noc sylwestrową- ………………………………………………

Uciekł z łapanki- …………………………………………………………………………………

Uciekł z domu otoczonego przez Niemców- …………………………………………

Przedmiot marzeń Alka- ……………………………………………………………………

Część miasta, w której mieściło się ewakuowane mieszkanie - …………………………………………………………

Zawód człowieka, którego nazwisko Zośka znalazł na liście rzekomych agentów gestapo- …………………………………………………………………….

Pod Arsenałem

Przyczyna aresztowania Rudego- ………………………………………………………………

Miejsce pierwszych przesłuchań Rudego- ……………………………………………….

Pseudonim polskiego informatora w siedzibie gestapo- …………………………………………………………………………………………..

Liczba więźniów uwolniona wraz z Rudym- …………………………………………….

Przyjaciel Rudego ranny podczas akcji pod Arsenałem - ………………………………………………..

Celestynów

Przyczyna pisania przez Zośkę wspomnień o Rudym- ……………………………

Odznaczenie, którym uhonorowano Zośkę i Rudego - ………………………………………………………………………………

Odznaczenie, którym uhonorowano Alka- ………………………………………………………………………….

Środek transportu ...