Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
grazyna19, 2010-01-09
BARDZO DUŻO RÓŻNORODNYCH ĆWICZEŃ DO WYKORZYSTANIA TAKŻE PODCZAS LEKCJI JĘZYKOWYCH, A NIE TYLKO W FORMIE KONKURSU. DOBRZE,ŻE SĄ TAKŻE ODPOWIEDZI.
Konkurs poprawnej polszczyzny
„Językowy bon ton”, czyli jak poprawnie mówić i pisać po polsku
Szkolny konkurs językowy dla klas I-III gimnazjum
Cel główny: Kształcenie umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną
Cele szczegółowe:
- Rozbudzanie zamiłowania do pięknej i poprawnej polszczyzny.
- Zachęcanie młodzieży do posługiwania się poprawną polszczyzną na co dzień,
- Sprawdzenie wiadomości i umiejętności z zakresu wiedzy o języku polskim,
- Wyrabianie nawyku dbałości o czystość języka polskiego.
Regulamin konkursu:
Konkurs przeznaczony jest dla uczniów gimnazjum klas I-III. Składa się z II etapów: klasowego( indywidualnego) i szkolnego (drużynowego). Nad prawidłowym przebiegiem czuwa komisja składająca się z nauczycieli polonistów.
Etap I klasowy ma formę pisemną. Uczniowie indywidualnie piszą test językowy, a następnie z każdej klasy zostają wyłonione trzy osoby, które najlepiej napisały test. Trzyosobowe zespoły z każdej klasy będą rywalizowały ze sobą w II etapie konkursu.
Etap II szkolny polega na drużynowym zmaganiu się z zadaniami ustnymi i pisemnymi wylosowanymi przez grupę uczniów z danej klasy.
Odpowiedzi poprawne premiowane są punktami. Drużyna, która zgromadzi najwięcej punktów zajmuje kolejne I, II, lub III miejsce. Uczestnicy otrzymują dyplomy i nagrody książkowe.
ETAP I
1. Wyrazy podane w nawiasach wstaw w zdania w odpowiedniej formie:
( 0-5punktów)
a) Tłumaczyłam bratu, żeby nie używał małych ...........(agrafka)
odp. agrafek
b) Poproszę dwadzieścia ...........szynki( deko) odp. deka
c) W tym budynku urządzili magazyn ...........( materac)
odp. materaców
d) Nie należy spożywać zbyt dużo ...................(tłuszcze)
odp. tłuszczów
e) Poproszę kilogram.................(kasza manna) odp. kaszy manny
2. Rozpoznaj i popraw błędy w podanym tekście. Zapisz poprawne sformułowania: ( 0-5punktów)
a) Mój wujek pracuje na kopalni. odp. w kopalni
.......................................................................................................................
b) Studiuję w uniwersytecie. odp. na uniwersytecie
........................................................................................................................
c) Wyjazd nastąpi w miesiącu lipcu. odp. w lipcu
..........................................................................................................................
d) Daj mi tą książkę. odp. tę
...........................................................................................................................
e) Piosenka posiada prostą budowę. odp. ma
............................................................................................................................
3. Dopisz odpowiednią formę czasownika: ( 0-3punktów)
a) Codziennie wieczorem ...............................radio. ( włączać)
(cz. ter.,os1., l. poj.) odp. włączam
b) Bezdomni często............. na ulicy. ( żebrać) ( cz. ter., os.3., l.mn.)odp. żebrzą
c) Tomku dlaczego tak bezczelnie..............(łgać) (cz. ter. os.2.,l.poj.)
odp. łżesz
4. Poprawna czy niepoprawna? Podkreśl poprawną formę:
(0-13punktów)
a) sweter- swetr odp. sweter
b) co niedziela- co niedzielę odp. co niedziela
c) diabłu-diabłowi odp. diabłu
d) wziąść- wziąć odp. wziąć
e) łabędź- łabądź odp. łabędź
f) liczba dzieci- ilość dzieci odp. liczba dzieci
g) keczup- keczap odp. keczup
h) mimo to- mimo tego odp. mimo to
i) niemawidzieć- nienawidzić odp. nienawidzić
j) plastik- plastyk odp. plastik
k) w cudzysłowiu- w cudzysłowie ...