Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ W KLASIE II GIMNAZJUM
TEMAT:MIŁOŚĆ DO OJCZYZNY DAWNIEJ I DZIŚ
PRZEWIDYWANY CZAS TRWANIA: 1-2 jednostki lekcyjne
CELE:
OGÓLNY: uczeń rozumie pojęcie miłości do Ojczyzny
SZCZEGÓŁOWE:
- wyjaśnia, czym jest patriotyzm
- podaje znaczenie słów ,,BÓG, HONOR, OJCZYZNA’’
- wyjaśnia czym objawiała się kiedyś miłość do Ojczyzny
- wyjaśnia, czym teraz objawia się miłość do Ojczyzny
- wymienia postawy i zachowania, które świadczą o pozytywnym bądź negatywnym stosunku do Ojczyzny
- umie pracować w grupie
- potrafi zaprezentować efekty swej pracy
METODY:
- wykład, dyskusja, burza mózgów, elementy dramy
FORMY:
praca indywidualna, w grupach
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1 Faza wstępna, sprawdzenie pracy domowej. Uczniowie mieli się w domu zastanowić nad pojęciem patriotyzmu i stosunku obywateli do Ojczyzny dawniej i dziś.
2 Wyjaśnienie pojęcia patriotyzmu jako miłości do Ojczyzny realizowanej w różnoraki sposób. Nauczyciel uświadamia uczniom, że w wyniku pewnych uwarunkowań historycznych inaczej realizowano miłość do Ojczyzny dawniej, a inaczej robi się to dziś. Nauczyciel wprowadza pojęcia ‘’Bóg, Honor, Ojczyzna’’ i może wyjaśnić, że niegdyś te hasła tworzyły pewną jedność, podczas gdy dziś dla niektórych straciły na wartości.
3 Uczniowie podzieleni zostają na 4 grupy (dwa zespoły). Jeden zespół zajmuje się zagadnieniem miłości do Ojczyzny dawniej, a drugi stara się wyjaśnić jak to pojęcie funkcjonuje dziś, jak obecnie rozumie je młody człowiek. Zespoły myślą jednocześnie nad przykładami postaw obrazującymi pojęcia miłości do Ojczyzny dawniej i dziś, mogą też wymienić nazwiska ważnych postaci - patriotów, dawniej i dziś. Oba zespoły notują swoje pomysły, by potem podzielić się nimi w trakcie ‘’burzy mózgów’’.
4 Zespoły dzielą się swymi pomysłami, a nauczyciel notuje wszystkie na tablicy lub papierze w formie mapy pamięci. Im więcej pomysłów, tym lepiej. Wnioski, których można się spodziewać, to takie, że niegdyś miłość do Ojczyzny objawiała się walką o jej niepodległość, honor, flagę, itp., a obecnie, kiedy już mamy niepodległość – godną postawą, godnym reprezentowaniem Ojczyzny w różnych sytuacjach, uczciwą pracą, bronieniem jej dobrego imienia, itp. Nauczyciel zachęca uczniów, by wymienili nazwiska dawnych i współczesnych patriotów (Jan III Sobieski, Tadeusz Kościuszko, Jan Paweł II, Jan Nowak Jeziorański, Władysław Bartoszewski, Adam Małysz, itp.)
5 Uczniowie w grupach (4-5 osobowych) tworzą scenkę z udziałem sławnego patrioty obrazującą postawę tej osoby wobec Ojczyzny. Scenka może być oparta o wydarzenie historyczne, w którym brała udział osoba. Nie zdradzają jednak jej nazwiska, bo to należy do zadań obserwatorów (członków innych grup) w trakcie prezentacji scenek.
6 Ogólna ‘’burza mózgów’’ podczas której uczniowie dzielą się pomysłami w jaki sposób młody, zwyczajny człowiek (taki jak ...