Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Krystyna Rura,
Bożena Bral – Ostrowska
Referat opracowany na spotkanie zespołu wychowawczego
O POTRZEBIE WALKI Z HAŁASEM
Wstęp
Ludzie są w różny sposób wrażliwi na czynniki powodujące osłabienie słuchu. Nie można z całą pewnością przewidzieć, czy i kiedy określona osoba straci słuch. Można jedynie określać prawdopodobieństwo utraty słuchu spowodowane nadmiernym hałasem.
Badania prowadzone w USA wykazały:
| | |
|Przebywanie w hałasie dziennie średnio |Prawdopodobieństwo utraty słuchu o ok. 25 dB |
| | |
|85 dB, przez 15 lat |Co dziesiąty – 10% |
|100 dB, przez 15 lat |Co drugi – 50% |
|100 dB, przez 5 lat |Co piąty – 20% |
|115 dB, przez 5 lat |Co drugi – 50% |
W opracowaniu zostaną poruszone następujące zagadnienia, które mogą również być tematami zajęć lekcyjnych:
1. Żyjemy w świecie dźwięków.
2. Hałas i jego wpływ na organizm człowieka.
3. Hałas w szkole i sposoby ochrony przed nim.
1. Żyjemy w świecie dźwięków.
Dźwięki są nierozerwalną częścią naszego życia. Niektóre z nich odbieramy z przyjemnością, inne męczą lub zakłócają odbiór tych pożądanych. Dzwonek telefonu czy pukanie do drzwi to dźwięki wymagające określonej reakcji. Praca silnika samochodu czy szmery w pracy serca należą do dźwięków, które pozwalają zdiagnozować potrzebę interwencji właściwych specjalistów. Dźwięki są wykorzystywane przez zwierzęta i ludzi do porozumiewania się.
Źródłem dźwięku są ciała drgające. Rozchodzenie się dźwięku wymaga obecności:
- źródła dźwięku ( np. drgająca struna gitary)
- ośrodka przenoszącego ( np. powietrze, woda, ciała stałe)
- odbiorcy.
Każdy dźwięk niesie ze sobą pewne informacje. Nawet wtedy, gdy nie widzimy źródła dźwięku, potrafimy je rozpoznać. Wiemy, kiedy biją dzwony, przejeżdża pociąg, śpiewa ptak itp. Dźwięki różnią się między sobą takimi cechami jak:
- wysokość dźwięku
- głośność dźwięku
- barwa.
Narządem, który odbiera z otoczenia informacje dźwiękowe jest ucho (rys.1).
|[pic] |
| Rys. 1. Budowa ucha |
Jednak, abyśmy mogli usłyszeć dźwięki , ucho musi mieć połączenie z mózgiem. Mózg analizuje i rozpoznaje dźwięki. Można przedstawić te zależności następującym schematem:
ODDZIAŁYWANIE BEZPOŚREDNIE (szarpnięcie struny gitary)
ŹRÓDŁO DŹWIĘKU (drgająca struna)
FALA DŹWIĘKOWA
UCHO
KOMÓRKI NERWOWE I MÓZG
REAKCJA ORGANIZMU
Reakcje organizmu na bodźce dźwiękowe są zróżnicowane i zależą od tego czy jest to dźwięk pożądany czy też nie, a także od naszego stosunku do danego dźwięku.
Podczas realizacji tego tematu można posłużyć się przykładami różnego rodzaju dźwięków (np.: śpiew ptaków, fragmenty muzyki Chopina, Mozarta, techno, piski, szuranie butami). Zwrócić uwagę dzieci na obserwowanie własnych reakcji na te dźwięki.
Można też zilustrować omawiane źródła dźwięków rysunkami dołączonymi do opracowania (Załącznik 1).
2. Hałas i jego wpływ na organizm człowieka.
Kiedy zwykły dźwięk zaczyna być ...