Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Iwona Hawryluk
Data publikacji
2009-12-28
Średnia ocena
5,00
Pobrań
191

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji chemii przeprowadzonej w klasie III gimnazjum. Przedstawiony został szczegółowy konspekt wraz z kartami pracy.
 Pobierz (doc, 46,0 KB)

Podgląd treści


Temat: Szereg homologiczny alkoholi.

Cele operacyjne lekcji:

Uczeń:
- Potrafi zapisać wzór i podać nazwę grupy węglowodorowej,
- Zbuduje cząsteczki pierwszych czterech alkoholi,
- Zapisze wzory strukturalne i sumaryczne tych alkoholi oraz poda ich nazwy,
- Zapisze wzór ogólny alkoholi,
- Potrafi wskazać i nazwać grupę węglowodorową i grupę funkcyjną alkoholi.

Uczeń wie:
- Co to są pochodne węglowodorów?
- Jaka grupa atomów jest grupą funkcyjną alkoholi?
- Co to jest szereg homologiczny alkoholi?
- Jak tworzy się wzory i nazwy alkoholi?
Uczeń umie:
- Zbudować model cząsteczki alkoholu.
- Podać nazwy i napisać wzory sumaryczne i strukturalne alkoholi.
Cele kształcące:
- umiejętność logicznego myślenia
Cele wychowawcze:
- dyscyplina i porządek na lekcji
- aktywny udział uczniów
Metody pracy:
- praktyczna-ćwiczenia uczniowskie,
- słowna - wykład.

Materiały dydaktyczne:

- karty z treścią zadań do wykonania,
- zeszyty ćwiczeń,
- kreda, tablica

STRUKTURA LEKCJI

Nawiązanie do tematu lekcji

1. Sprawdzenie listy obecności
2. Sprawdzenie wiadomości wybranego ucznia
3. Powtórzenie wiadomości grupowo ( całą klasą )
Przypomnienie:
- pojęcia – szereg homologiczny,
- nazw i wzorów alkanów oraz wzoru ogólnego.
4. Podanie tematu lekcji.

Opracowanie tematu

-         Wyjaśnienie uczniom pojęcia – pochodne węglowodorów.
-         Wykonanie ćwiczenia 1. (karta zadań).
-         Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel podaje nazwy grup węglowodorowych.
-         Zapis wzoru ogólnego grupy węglowodorowej.

                            CnH2n+1-

-         Wykonanie ćwiczenia 2. (karta zadań).
-         Wyjaśnienie uczniom jak tworzy się nazwy alkoholi.
-         Zapis nazw pierwszych czterech alkoholi obok wcześniej zapisanych wzorów.
-         Ustalenie wzoru ogólnego alkoholi.

            CnH2n+1 OH     lub            ROH
grupa węglowodorowa   grupa hydroksylowa (grupa funkcyjna)

Ostatnie ogniwo lekcji

5. Podsumowanie lekcji.
- jaką grupę związków poznaliście?
- jaką te związki mają grupę funkcyjną?
- jak tworzymy nazwy alkoholi?
- co to znaczy, że alkohole są pochodnymi alkanów?
- co to jest szereg homologiczny?
- czy alkohole tworzą szereg homologiczny?
- jaki jest wzór ogólny alkoholi?

(karta zadań)

Uzupełnij tekst:

Alkohole to pochodne ....węglowodorów... zawierające w cząsteczkach     .....grupę hydroksylową..... –OH, która jest tzw. grupą funkcyjną.
Nazwy alkoholi tworzy się od nazwy .. alkanu(węglowodoru)... dodając końcówkę .... ol....... Wzór ogólny alkoholi jest następujący ... CnH2n+1-OH...
Cząsteczki alkoholi zawierają grupę...... alkilową.... i grupę    ...hydroksylową.

- Rozwiązywanie zadań z zeszytu ćwiczeń

6. Zadanie pracy domowej
Zapisz wzór sumaryczny, strukturalny oraz podaj nazwę alkoholu
1. o 5 atomach węgla,
2. o 7 atomach węgla.

Uzupełnij zeszyt ćwiczeń: Zad.5/34; zad.7/35- dla chętnych.

Ocena uczniów za aktywność (cząstkowa lub +)

Karta zadań

Ćwiczenie 1. Cząsteczki grup węglowodorowych.

Narysuj cząsteczki pierwszych czterech alkanów. Z cząsteczki każdego alkanu odłącz jeden atom wodoru przy ostatnim atomie węgla.

Zapisz wzory sumaryczne powstałych grup węglowodorowych.

Ćwiczenie 2. Cząsteczki alkoholi.

Do każdej grupy węglowodorowej w miejsce zabranego atomu wodoru dołącz grupę atomów    -O-H.

Zapisz ...