Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Danuta Wosz
Nauczany przedmiot: język polski
Zespół Szkół Sportowych
Al. Niepodległości 190
43 – 100 Tychy
PROGRAM AUTORSKI ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW
ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI W CZYTANIU
I PISANIU REALIZOWANY W KLASACH IV –VI
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Opracowany przez:
mgr Danutę Wosz
Tychy, sierpień 2008r.
SPIS TREŚCI
1. Wstęp……………………………………………………………………………….3
2. Założenia programowe……………………………………………………………...4
3. Cele edukacyjne……………………………………………………………………..4
4. Tematyka zajęć i sposoby realizacji…………………………………………………5
5. Przewidywane osiągnięcia uczniów…………………………………………………7
6. Metody i formy pracy………………………………………………………………..8
7. Środki dydaktyczne………………………………………………………………….8
8. Ewaluacja…………………………………………………………………………….8
1. WSTĘP
Dysleksja stała się ostatnio bardzo popularnym określeniem różnych problemów
uczenia się.
Pojęciem tym określa się specyficzne trudności związane z czytaniem i pisaniem u dzieci
o prawidłowym rozwoju umysłowym. Bardzo często dyslektycy prezentują ponadprzeciętny poziom inteligencji, a pomimo to nie mogą opanować pisania, tabliczki mnożenia czy języka obcego. Przyczyny tego zjawiska są przedmiotem dociekań naukowych, zainteresowań pedagogów, nauczycieli i rodziców.
Trudności w nauce czytania i pisania zazwyczaj są spowodowane dysfunkcjami w sferze percepcji wzrokowej, słuchowej lub ruchowej oraz zaburzeniami lateralizacji i orientacji przestrzennej. Mogą współwystępować zaburzenia koncentracji uwagi lub zaburzenia pamięci.
Trzeba jednak pamiętać, że dysleksja to nie choroba czy kalectwo. To zaburzenia uczenia się, nad którymi trzeba popracować za pomocą metod pedagogicznych.
Oczywisty jest fakt, że bezbłędne, ortograficzne pisanie, podobnie jak bezbłędne czytanie jest podstawowym warunkiem osiągania dobrych wyników w nauce. Bez tych umiejętności trudno sobie wyobrazić, by poznawanie i utrwalanie nowych treści programowych przebiegało bez zakłóceń i opóźnień. Nabycie umiejętności czytania i pisania w toku pierwszych lat nauki szkolnej umożliwia zdobywanie wiedzy na kolejnych etapach kształcenia, rozwija intelektualnie, dostarcza przeżyć emocjonalnych i estetycznych, przygotowuje do uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym.
W swojej codziennej pracy nauczyciele języka polskiego widzą coraz bardziej narastający problem występujących u uczniów specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Z każdym rokiem przybywa uczniów dotkniętych tą przypadłością.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom nauczycieli, uczniów i rodziców zaniepokojonych
o karierę szkolną dzieci postanowiłam opracować program, w którym znalazłyby się ćwiczenia prowadzące do podniesienia sprawności czytania i pisania. Tego typu problemy
są przecież przyczyną wielu niepowodzeń szkolnych, nie tylko w zakresie języka polskiego, ale wszystkich przedmiotów, których nauka wymaga umiejętności sprawnego czytania
i pisania.
Program ma również na celu dowartościowanie dzieci, podniesienie ich samooceny,
(co w przypadku dzieci z dysleksją jest bardzo ważne) oraz wzbudzenie motywacji do pracy.
Zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznej postanowiłam szczególną uwagę zwrócić na usprawnienie zaburzonych funkcji:
- analizę i syntezę wzrokową
- analizę i syntezę słuchową
- orientacje przestrzenną
- rozwój ruchowy małej i dużej motoryki ...