Dodaj publikację
Autor
Wiesława Dolańska
Data publikacji
2010-01-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
192

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt z geografii dla klasy I dotyczący pracy z mapą.
 Pobierz (doc, 31,5 KB)

Podgląd treści

Konspekt lekcyjny klasa I

Temat: Mapa jako rysunek Ziemi w pomniejszeniu.

Osiągnięcia Ucznia:
Podstawowe: Uczeń wykonuje pomiary odległości na mapie,
posługuje się podziałką mapy,
przelicza skalę liczbową i mianowaną (i odwrotnie),
dokonuje klasyfikacji map, wymienia elementy mapy
oblicza odległość rzeczywistą za pomocą skali mianowanej
potrafi podać przykłady praktycznego zastosowania map w życiu
podaje definicję mapy, skali
Rozszerzone: Uczeń znając wymiary na mapie i w rzeczywistości, oblicza wymiary powierzchniowe na mapie
i w rzeczywistości za pomocą skali mapy
Kompletne: Uczeń oblicza skalę mapy, znając wymiary na mapie i w rzeczywistości,
oblicza wymiary powierzchniowe na mapie i w rzeczywistości za pomocą skali mapy

Środki dydaktyczne: mapa samochodowa, mapa topograficzna, mapy turystyczne, karta pracy uczniów,
atlas geograficzny, praca z mapą, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, plany miast, słownik
geograficzny

Metody i formy pracy: operatywne- praca z mapą, poszukujące - burza mózgów, praktyczna – ćwiczenia
obliczeniowe, praca w grupach, praca indywidualna,

Przebieg lekcji:

I. Wstęp:
• Podział uczniów na czteroosobowe grupy.
• Ustalenie zasad współpracy w grupie.
• Przedstawienie zadań do realizacji- kart pracy uczniów.
• Omówienie form i sposobu prezentacji efektów pracy.
• Określenie czasu na rozwiązywanie kart pracy.

II. Opracowanie do tematu:
1. Uczniowie w grupach opracowują zadania zawarte w karcie pracy ucznia (min. przeglądają mapy zamieszczone w atlasie geograficznym, próbują określić definicję mapy, wymieniają elementy mapy, dokonują klasyfikacji map, analizują różne rodzaje map pod względem zawierających informacji)
2. Nauczyciel dokonuje bieżącej kontroli pracy uczniów, udziela im pomocy, wskazówek.
3. Przedstawiciele grup prezentują swoją pracę.
Istotne informacje zapisywane są na tablicy.

Mapy

- ze względu na rodzaj i zakres przedstawianej treści

ogólnogeograficzne tematyczne

(geologiczne, roślinne, glebowe, klimatyczne, itp.)

- ze względu na zakres treści i stopień szczegółowości

topograficzne przeglądowo – topograficzne przeglądowe

(ogólnogeograficzne: fizyczne,
polityczne, administracyjne)
- ze względu na przeznaczenie

turystyczne samochodowe żeglarskie lotnicze wojskowe
4. Nauczyciel ocenia pracę uczniów.
5. Wyciągnięcie końcowych wniosków.

6. Burza mózgów – wykorzystanie map w różnych celach.

7. Uczniowie w grupach próbują określić definicję skali.
8. Dokonują swoich korekt w definicji skali na podstawie definicji zamieszczonej w podręczniku (stosunek odległości na mapie do odległości w terenie).
9. Uczniowie zapoznają się z rodzajami skali:

SKALA

( skala liczbowa 1 : 10 000
(skala mianowana – określa ile kilometrów lub kilometrów
1cm - 10 000 cm 1 m = 100 cm
1cm – 10 0 m 1km = 1000 m
(Gdy chcemy wiedzieć, ilu metom w terenie odpowiada 1 cm na mapie, odrzucamy od skali liczbowej 2 zera)
1cm – 10 km
(Gdy chcemy wiedzieć, ilu kilometrom w terenie odpowiada 1 cm na mapie, odrzucamy 5 ostatnich zer)
(skala ...