Dodaj publikację
Autor
Ismena Dzięgielewska
Data publikacji
2010-01-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
294

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Coroczne ogłaszanie wyników egzaminów zewnętrznych budzi zawsze sporo emocji i to nie tylko wśród uczniów, rodziców i nauczycieli, ale generalnie w całym społeczeństwie. Wynika to z faktu, że wyniki egzaminów zewnętrznych stają się narzędziem oceny pracy szkół i nauczycieli. Tworzone i publikowane rankingi szkół budzą sprzeciw przede wszystkim nauczycieli. I jest to zrozumiałe. Profesor Bolesław Niemierko stwierdził, że „gdy szkoły traktowane są jako dobre i słabe na podstawie jednej tylko miary, wyniku egzaminu zewnętrznego, popełniany jest podstawowy błąd atrybucji osiągnięć uczniów polegający na przecenianiu roli szkoły w uzyskiwaniu tych osiągnięć przez uczniów, a niedocenianiu znaczenia sytuacji na wejściu oraz kontekstu w systemie kształcenia” Niestety, mimo coraz liczniejszych głosów na ten temat, nadal media tworzą rankingi szkół, z których czasami skwapliwie korzystają organy prowadzące placówki oświatowe. Trudno w tej sytuacji się dziwić narastającemu rozgoryczeniu wśród nauczyciel. Poza tym, jak pisze profesor Niemierko, „badania przeprowadzone w Irlandii, gdzie w początku lat osiemdziesiątych eksperymentalnie wprowadzono testy standaryzowane, wykazały, że informacja o wynikach pomiaru jest wykorzystywana przez nauczycieli głównie wtedy, gdy zgadza się z ich własną opinią o uczniach, a zaufanie do testów rośnie w miarę zdobywania pewności, że wyniki testowania nie zburzą tej opinii”.
 Pobierz (doc, 79,0 KB)

Podgląd treści


I. Struktura respondentów, nauczany przedmiot:
1. Typ szkoły:  podstawowa  gimnazjum
2. Stopień awansu zawodowego:  stażysta  kontraktowy  mianowany  dyplomowany
3. Staż pracy w szkole:  do 5 lat  6 – 10 lat  11 – 15 lat  16 – 20 lat  21 i więcej lat
4. Nauczany przedmiot: …………………………………………………………………………….
5. W swojej pracy włączam standardy wymagań egzaminacyjnych w ciągły proces dydaktyczny:
 tak  nie
6. Egzaminatorzy:  tak  nie
7. Potrafię samodzielnie dokonać analizy egzaminu doniosłego:  tak  nie
8. Byłam odpowiedzialna za dokonanie analizy egzaminu zewnętrznego w roku: ………………….
9. Porównuję średnie wyniki szkoły w 9 – stopniowej skali stanikowej:  tak  nie
10. Wyniki moich uczniów na egzaminie zewnętrznym są:  przeważnie wysokie (7-9 stanin)
 przeważnie przeciętne (4-6 stanin)  przeważnie niskie (1-3 stanin)
II. Analiza jakościowa:
1. W opracowaniu analizy wyników sprawdzianu/egzaminu gimnazjalnego moich uczniów pomagają mi następujące raporty dotyczące poziomu osiągnięć uczniów na poszczególnych etapach kształcenia: ………………………………………………………………………………
2. W przeprowadzanych przez siebie analizach wyników sprawdzianu/egzaminu uwzględniam następujące zestawienia miar statystycznych:
…………………………………………. ………………………………………….
…………………………………………. ………………………………………….
…………………………………………. ………………………………………….
…………………………………………. ………………………………………….
…………………………………………. ………………………………………….
…………………………………………. ………………………………………….
3. Dokonuję analizy wyników dla obszarów standardów wymagań egzaminacyjnych:
 tak  nie
4. Wyznaczam współczynnik łatwości poszczególnych kategorii umiejętności dla oddziałów i dla szkoły (bardzo trudne, trudne, umiarkowanie trudne, łatwe, bardzo łatwe):
 tak  nie
5. Dokonuję analizy porównawczej wyników uzyskanych przez uczniów w skali szkoły, porównując wyniki uzyskane przez poszczególne oddziały:  tak  nie
6. Obserwuję tendencję rozwojową szkoły na przestrzeni ostatnich lat:
 tak  nie
7. Obserwuję:  wzrost wyników  stagnację  spadek wyników
8. Wyniki moich uczniów porównuję z wynikami:
gminy  tak  nie
powiatu  tak  nie
województwa  tak  nie
OKE  tak  nie
9. Dokonuję oceny zgodności oceniania z własnego przedmiotu z wynikami oceniania zewnętrznego
 tak  nie
10. Analiza wyników oceniania zewnętrznego na poziomie szkoły dokonywana jest na posiedzeniach różnych gremiów funkcjonujących na terenie szkoły. Najczęściej czyni się to na posiedzeniach:
 zespołu samokształceniowego  posiedzeniach rad pedagogicznych
 zespołów zadaniowych  zespołów przedmiotowych
11. Obszary wprowadzonych przeze mnie zmian we własnej pracy w kontekście analizy wyników egzaminu zewnętrznego dotyczą:
 planowania i projektowania pracy dydaktycznej  metod nauczania
 organizacji zajęć lekcyjnych i pracy domowej  doskonalenia zawodowego
 sposobów motywowania uczniów do pracy  współpracy z rodzicami  doboru i stosowania pomocy dydaktycznych  organizacji zajęć pozalekcyjnych
 współpracy nauczycieli kształtujących u uczniów te same umiejętności
 …………………………………………………………………………………………………
 …………………………………………………………………………………………………
12. Niezwykle przydatne przy wykonywaniu analiz dotyczących egzaminu zewnętrznego okazały się wiadomości zdobyte przeze mnie podczas: szkolenia, kursu, spotkania zespołu humanistycznego, spotkania zespołu matematyczno przyrodniczego, rady szkoleniowej, (inne)……………………....
(właściwe podkreślić)
Temat: ……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………….

III. Szanse i bariery wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych jako narzędzie doskonalenia pracy szkoły ukierunkowanego na rozwój ucznia:
1. Uważam, że szanse wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych do rozwoju ucznia ...