Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Nowoczesne metody nauczania –
projekt edukacyjny
Klasyczną definicję oraz charakterystykę metody projektów sformułował W. H. Kilpatrick. Za najważniejsze uważa planowanie i zaangażowane działania w środowisku społecznym. Według autora projekt to odważne, planowe działanie wykonywane całym sercem w środowisku społecznym.
Szeroką analizę metody projektów przeprowadził J. A. Stevenson. Projekt definiuje on jako czynność mającą źródło w jakimś zagadnieniu, wypełnioną całkowicie, a przeprowadzoną na swoim naturalnym podłożu.
Projekt w ujęciu A. McMurry’ego to nie tylko zamierzenia projektowane, podejmowane i realizowane przez dzieci, ale również wielkie przedsięwzięcia jednostek ludzkich i zespołów. Oprócz projektów realizowanych przez wychowanków należy wprowadzać ich w świat wielkich projektów ludzi dorosłych.
Mimo zachodzących różnic w stanowiskach wobec metody projektu w ujęciu Kilpatricka, Stevensona i McMurry’ego, łączą je następujące cechy:
- problemowe ujmowanie materiału nauczania i odrzucenie systematycznego układu programu nauczania,
- podjęte zadanie i działanie dziecka oraz różnorodna aktywność są podstawą wzbogacania jego doświadczeń,
- zbliżenie szkoły do życia,
- nauczyciel pełni funkcję animacyjną, wspomagającą ucznia na drodze zdobywania kompetencji.
W dużym uproszczeniu projekty można określić jako cykl zaplanowanych działań, które:
- mają wyznaczone cele,
- mają określone sposoby realizacji,
- mają ustalone terminy ukończenia całości przedsięwzięcia oraz kolejnych etapów,
- wykorzystują pewne zasoby,
- mają określonych odbiorców,
- realizowane są przez określone osoby (koordynatorzy projektu),
- mają ustalone sposoby mierzenia tego, w jakim stopniu zakładane cele zostały osiągnięte (ewaluacja).
Projekty realizowane w praktyce szkolnej można podzielić na kilka grup. Kryteriami podziału są:
- charakter działania,
- liczba uczestników realizujących projekt,
- program nauki szkolnej,
- czas realizacji.
Biorąc pod uwagę charakter działania, projekty dzielimy na dwie grupy:
- projekty zorientowane na działalność poznawczą,
- projekty zorientowane na działalność praktyczną.
Ze względu na teren działania projekty można podzielić na:
- szkolne- podejmowane na terenie szkoły,
- działania lokalnego – podejmowane w pozaszkolnym środowisku społecznym,
- ponadlokalne.
Podział ze względu na liczbę uczestników realizujących projekt przedstawia się następująco:
- projekt międzyklasowy – realizowany przez kilka klas, a nawet całą społeczność szkolną,
- projekt klasowy – realizowany przez całą klasę,
- projekt grupowy,
- projekt indywidualny – realizowany przez indywidualnie przez kazdego ucznia.
Projekty można podzielić ze względu na dziedziny nauki szkolnej np. z zakresu j. polskiego, biologii, chemii, itd.
Biorąc pod uwagę kryterium czasowe, projekty dzielimy na:
- kilkuletnie,
- kilkutygodniowe,
- semestralne,
- roczne.
Układ ogniw w metodzie projektów przedstawia się następująco:
Etap wstępny
1. Planowanie projektów przez nauczyciela.
2. Zainicjowanie projektów.
Etap właściwy
1. Wybór i sformułowanie tematów, określenie celów.
2. Analiza warunków realizacji projektu.
3. Planowanie i organizacja działań.
4. Przygotowanie do realizacji, spisanie kontraktu.
5. Realizacja projektu.
6. Opracowanie projektu.
7. Prezentacja.
8. Ocena projektu.
Podstawowym warunkiem ...