Dodaj publikację
Autor
Ismena Dzięgielewska
Data publikacji
2010-01-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
97

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jakie korzyści niesie za sobą praca metodą projektu? Projekt klasowy staje się wspólną sprawą, na której rzecz zespół klasowy podejmuje działania. Wspólnie stara się o zbiorowy sukces w określonej dziedzinie. Życie klasy koncentruje się na określonym problemie, który należy rozwiązać. Efektem jest wiedza teoretyczna z określonej dziedziny, jak również wiedza praktyczna o zbiorowym planowaniu, przygotowaniu do wykonania działania, zintegrowanym działaniu, kontroli i ocenie skutków działania. Wspólnotowy charakter projektu, samodzielność w podejmowaniu decyzji dotyczących celu, treści, procedury realizacji projektu motywują do pracy, różnorodnej aktywności podyktowanej rodzajem projektu, zaangażowania w uzyskanie jak najlepszych wyników, by zdobyć uznanie wśród społeczności klasowej. Wspólne działania integrują klasę. Poprzez realizację projektu klasa wyraża swoją podmiotowość. Sprzyja temu podejmowanie samodzielnych decyzji i umiejętność korzystania z przywilejów samodzielności.
 Pobierz (doc, 63,0 KB)

Podgląd treści

Nowoczesne metody nauczania –

projekt edukacyjny

Klasyczną definicję oraz charakterystykę metody projektów sformułował W. H. Kilpatrick. Za najważniejsze uważa planowanie i zaangażowane działania w środowisku społecznym. Według autora projekt to odważne, planowe działanie wykonywane całym sercem w środowisku społecznym.
Szeroką analizę metody projektów przeprowadził J. A. Stevenson. Projekt definiuje on jako czynność mającą źródło w jakimś zagadnieniu, wypełnioną całkowicie, a przeprowadzoną na swoim naturalnym podłożu.
Projekt w ujęciu A. McMurry’ego to nie tylko zamierzenia projektowane, podejmowane i realizowane przez dzieci, ale również wielkie przedsięwzięcia jednostek ludzkich i zespołów. Oprócz projektów realizowanych przez wychowanków należy wprowadzać ich w świat wielkich projektów ludzi dorosłych.
Mimo zachodzących różnic w stanowiskach wobec metody projektu w ujęciu Kilpatricka, Stevensona i McMurry’ego, łączą je następujące cechy:
- problemowe ujmowanie materiału nauczania i odrzucenie systematycznego układu programu nauczania,
- podjęte zadanie i działanie dziecka oraz różnorodna aktywność są podstawą wzbogacania jego doświadczeń,
- zbliżenie szkoły do życia,
- nauczyciel pełni funkcję animacyjną, wspomagającą ucznia na drodze zdobywania kompetencji.
W dużym uproszczeniu projekty można określić jako cykl zaplanowanych działań, które:
- mają wyznaczone cele,
- mają określone sposoby realizacji,
- mają ustalone terminy ukończenia całości przedsięwzięcia oraz kolejnych etapów,
- wykorzystują pewne zasoby,
- mają określonych odbiorców,
- realizowane są przez określone osoby (koordynatorzy projektu),
- mają ustalone sposoby mierzenia tego, w jakim stopniu zakładane cele zostały osiągnięte (ewaluacja).
Projekty realizowane w praktyce szkolnej można podzielić na kilka grup. Kryteriami podziału są:
- charakter działania,
- liczba uczestników realizujących projekt,
- program nauki szkolnej,
- czas realizacji.
Biorąc pod uwagę charakter działania, projekty dzielimy na dwie grupy:
- projekty zorientowane na działalność poznawczą,
- projekty zorientowane na działalność praktyczną.
Ze względu na teren działania projekty można podzielić na:
- szkolne- podejmowane na terenie szkoły,
- działania lokalnego – podejmowane w pozaszkolnym środowisku społecznym,
- ponadlokalne.
Podział ze względu na liczbę uczestników realizujących projekt przedstawia się następująco:
- projekt międzyklasowy – realizowany przez kilka klas, a nawet całą społeczność szkolną,
- projekt klasowy – realizowany przez całą klasę,
- projekt grupowy,
- projekt indywidualny – realizowany przez indywidualnie przez kazdego ucznia.
Projekty można podzielić ze względu na dziedziny nauki szkolnej np. z zakresu j. polskiego, biologii, chemii, itd.
Biorąc pod uwagę kryterium czasowe, projekty dzielimy na:
- kilkuletnie,
- kilkutygodniowe,
- semestralne,
- roczne.
Układ ogniw w metodzie projektów przedstawia się następująco:
Etap wstępny
1. Planowanie projektów przez nauczyciela.
2. Zainicjowanie projektów.
Etap właściwy
1. Wybór i sformułowanie tematów, określenie celów.
2. Analiza warunków realizacji projektu.
3. Planowanie i organizacja działań.
4. Przygotowanie do realizacji, spisanie kontraktu.
5. Realizacja projektu.
6. Opracowanie projektu.
7. Prezentacja.
8. Ocena projektu.
Podstawowym warunkiem ...