Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
1. Scenariusz zajęć integracyjnych
Moi koledzy na wiele lat.
1. Rozpoczęcie zajęć.
Nauczyciel mówi wierszyk- dzieci wykonują polecenia.
Stańmy ramię przy ramieniu- ustawiamy się w kole, ciasno przy sobie
Możemy być wielcy w oka mgnieniu- ręce wyciągamy do góry
Możemy też być mali- przykucnięcie
Ale nigdy nie będziemy sami.- podanie dłoni w geście powitania.
Cel ćwiczenia- zorganizowanie klasy, lepsze samopoczucie.
2. „Szczególne powitanie”
Prowadzący prosi, aby pomachali mu dłonią wszyscy ci, którzy poczują się pozdrowieni, a sam mówi: „Pozdrawiam wszystkich tych, którzy mają niebieskie oczy… lubią biegać itp.”
Cel ćwiczenia- pokazanie cech wspólnych i różnicujących uczniów.
3. Zawarcie kontraktu, który obejmuje następujące zasady:
- uważnie słuchamy innych,
- formy nagradzania- klaskanie, okrzyki,
- przestrzeganie umownych znaków- ściśnięta dłoń prowadzącego oznacza ciszę,
otwarta- głośny wspólny krzyk)
- dobrowolność udziału w zabawach.
4. Poznanie imion.
Dzieci kolejno przedstawiają się: „Mam na imię … i lubię…”
Cel ćwiczenia- autoprezentacja uczniów, „przełamanie lodów”.
5. Imię i gest.
Dzieci kolejno przedstawiają się wykonując śmieszny ruch ciała. Zaraz potem cała klasa powtarza imię i gest.
Cel ćwiczenia- utrwalenie poznanych imion, podniesienie nastroju.
6. Obcy w obcym mieście- zabawa przy muzyce.
Nauczyciel opowiada (w tle słychać muzykę): „Do wielkiego miasta przyjeżdża grupa obcych przybyszów. Wysiadają z pociągu. Speszeni i zawstydzeni patrzą na czubki swoich nóg. Gdy kogoś potrącą, drżą onieśmieleni. Cichutko przepraszają. W miarę upływu czasu, ośmielają się nieco i zaczynają dostrzegać coś więcej, widzą również inne stopy, witają się z nimi czubkami swoich butów. Czują się pewniej, podnoszą wzrok na swoje kolana- witają się z innymi kolanami… itd. … z czasem pewnych wzrokiem rozglądają się wokół i spostrzegają, że są w gronie bliskich osób- witają się z nimi radośnie.”
Cel ćwiczenia- swobodne nawiązywanie kontaktów, utrwalenie imion.
7. Moje miejsce po prawej stronie jest puste.
Dzieci siedzą w kręgu na krzesłach (jest o jedno krzesło więcej niż uczestników).
Osoba, która ma wolne miejsce po swojej prawej stronie zaczyna zabawę mówiąc: „Miejsce po mojej prawej stronie jest puste i zapraszam tu ...” i wskazuje konkretną osobę, którą chce na to miejsce zaprosić- mówiąc imię osoby zapraszanej, oraz nazwę zwierzęcia, które powinna naśladować np.: „…Wojtka jako słonia” itp.
Cel ćwiczenia- utrwalenie poznanych imion, obserwacja koleżeństwa wśród uczniów.
8. Zabawa z chustą animacyjną wg KLANZA.
Kogo brakuje?
Uczestnicy soją w kręgu z zamkniętymi oczami, trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący wybiera osobę (może ich być więcej), która wchodzi pod chustę. Następnie wszyscy otwierają oczy i zgadują kto jest pod nią.
Cel ćwiczenia- sprawdzenie, czy dzieci pamiętają kolegów ...