Dodaj publikację
Autor
Ewa Zelek
Data publikacji
2010-01-11
Średnia ocena
5,00
Pobrań
141

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca zawiera ogólny plan zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dzieckiem z ryzyka dysleksji oraz program jednostkowych zajęć pt. Adresujemy kopertę i piszemy list. W publikacji umieściłam liczne ćwiczenia praktyczne: usprawniania funkcji percepcji wzrokowej, funkcji motorycznej, doskonalenia kompetencji lingwistycznych, usprawniania czytania i pisania, utrwalania reguł pisowni, ćwiczenia relaksacyjne.
 Pobierz (doc, 58,5 KB)

Podgląd treści


mgr Ewa Zelek[1]

PRACA ZALICZENIOWA

CHARAKTERYSTYKA UCZNIA

Krzysztof P. jest uczniem czwartej klasy. To najmłodsze dziecko z trojga rodzeństwa. Pozostaje pod opieką ojca, ponieważ jego matka zmarła kilka lat temu.
Chłopiec ma problemy w zakresie czytania, w szczególności rozumienia samodzielnie czytanego tekstu. Czyta wolno, „przekręca” wyrazy, niektóre głoskuje. Wypowiada się
w mało poprawnej i nieuporządkowanej formie.
Popełnia błędy podczas pisania ze słuchu, a także podczas przepisywania. Redagowane samodzielnie przez chłopca teksty są dobre pod względem treści, ale zbyt krótkie (bardzo wolne tempo pracy), zawierają błędy ortograficzne I kategorii (ó, rz, ch, h), interpunkcyjne, językowe oraz wzrokowe: gubi drobne elementy liter, gubi litery itp.. Charakter pisma bardzo ładny.
Ponadto Krzyś pracuje powoli, nie nadąża z wykonywaniem ćwiczeń
i zapisywaniem notatek, co wywołuje smutek i stres u dziecka. Ma problemy
z koncentracją uwagi, szybciej się męczy i rozprasza od innych dzieci. Wymaga podczas zajęć pomocy nauczyciela. Aby przyswoić sobie nowe pojęcia, potrzebuje wielu dodatkowych ćwiczeń.
Ponadto padanie pedagogiczne wykazało, że uczeń ma dobre umiejętności fonologiczne. Percepcja słuchowa w obrębie analizy i syntezy słuchowej w normie. Dobra pamięć słuchowa. Pamięć wzrokowa zaburzona. Percepcja wzrokowa i koordynacja wzrokowo-ruchowa obniżona.
W kontakcie napięty emocjonalnie, niepewny siebie, ruchowo niespokojny.
W działaniu ujawnia trudności w koncentracji uwagi, problemy z organizacją działania. Męczliwy, łatwo rezygnujący, mało zainteresowany badaniem.

Zalecenia poradni:
usprawniać funkcje wzrokowe; ćwiczyć pamięć i spostrzegawczość na materiale obrazkowym, geometrycznym, literopodobnym i literowym; usprawniać koordynację wzrokowo-ruchową; usprawniać motorykę dużą; wzbogacać słowniki czynny i bierny; pracować nad poprawnością gramatyczną i logiczną ustnych wypowiedzi; doskonalić kompetencje komunikacyjne; doskonalić umiejętności czytania i pisania; wyrabiać wrażliwość ortograficzną i wypracowywać nawyk pisania poprawny pod względem ortograficznym; kształcić czytanie ze zrozumieniem; inscenizować przeczytany tekst; rozwiązywać krzyżówki, zagadki rebusy; pracować w atmosferze życzliwości i akceptacji; motywować chłopca; ukazywać mocne strony dziecka.

OGÓLNY PLAN ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH

Cele główne zajęć korekcyjno-kompensacyjnych:

1. Stymulowanie rozwoju ucznia.
2. Usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych.
3. Usprawnianie funkcji językowych.

Cele szczegółowe:

1. Usprawnianie funkcji percepcji wzrokowej:
- wyszukiwanie podobieństw i różnic w obrazkach,
- klasyfikowanie przedmiotów, np. z wykorzystaniem układanki PUS,
- układanie figur geometrycznych z mozaiki według wzoru,
- odwracanie liter i wzorów literopodobnych, wyszukiwanie identycznych,
- wyodrębnianie części pola spostrzeżeniowego, np. oglądanie ilustracji ze złudzeniami optycznymi, z nakładającymi się figurami,
- obserwowanie położenia przedmiotów w przestrzeni,
- rysowanie w ograniczonym polu, uzupełnianie figur, łączenie kropek,
- zapamiętywanie ciągów rysunków, gra memory.

2. Usprawnianie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni:
- pokazywanie wymienionych części ciała podczas śpiewania piosenki, coraz szybciej,
- naśladowanie ruchów tanecznych terapeuty,
- napinanie i rozluźnianie wskazanych ...