Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
HARMONOGRAM PRACY
ZAJĘCIA REWALIDACYJNE
Uczestnik: ……………..
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
PPP –P ….
Realizator: pedagog z uprawnieniami do prowadzenia
socjoterapii, rewalidacji osób chorych i niepełnosprawnych i
muzykoterapii
Okres realizacji: ……
Czas: 4 jednostki lekcyjne tygodniowo
Miejsce realizacji: …..
DIAGNOZA:
Niepełnosprawność ruchowa w normie intelektualnej
Mózgowe porażenie dziecięce. Dysfunkcje ruchowe (częste potykanie). Wady postawy. W oparciu o wywiad przeprowadzony z matką i analizę dostępnej dokumentacji stwierdzono: możliwości intelektualne na poziomie przeciętnym normy wiekowej, rozwój funkcji poznawczych nieharmonijny, małą dojrzałość społeczną i emocjonalną, istotne braki w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych. Chłopiec zna obowiązujące normy i zasady postępowania, jednak często ich nie przestrzega, sprawiając problemy wychowawcze.
Ma słabe wyniki w nauce. Szkoła jest dla niego miejscem niepowodzeń w zadaniach i kontaktach społecznych, a porównywanie siebie z innymi wypada niekorzystnie. Brak stałości środowiska wychowawczego powoduje dezorientacje w świecie społecznych norm i wartości, nie rozumienie sensu przestrzegania zasad moralnych. Brak orientacji wyraża się niezrozumieniem emocji jakie przeżywają ludzie z jego najbliższego otoczenia. Często narusza standardy zachowań akceptowanych społecznie.
ZALECENIA OGÓLNE
• Wskazane zajęcia rewalidacyjne.
• Dostosować wymagania edukacyjne do aktualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających ze stanu zdrowia.
• Wskazane kontynuowanie specjalistycznej opieki medycznej (neurologicznej, rehabilitacji ruchowej).
• We wszelkich oddziaływaniach dydaktyczno – wychowawczych zastosować jednolity front i uważną konsekwencję.
• Stymulować rozwój kontaktów społecznych na terenie klasy szkolnej i szkoły.
• Doceniać wysiłek chłopca wkładany w próby pozytywnych zmian w swoim zachowaniu.
W szkole podstawowej ogólnodostępnej, w tym dla dzieci niepełnosprawnych (oprócz dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym) obowiązuje ta sama podstawa programowa kształcenia ogólnego (załącznik do rozporządzenia MEN i S z dn. 13 stycznia 2005r.) Dz. U. Nr 19 poz. 165.
SFERY WYMAGAJĄCE DODATKOWEJ STYMULACJI
EDUKACYJNA
1. Wiadomości i umiejętności szkolne
2. Inne:
• Doskonalenie koordynacji wzrokowo –słuchowo - ruchowej (stosowanie elementów kinezjologii edukacyjnej Dennisona oraz ćwiczeń integracji sensorycznej).
• Ćwiczenia procesów pamięci.
• Usprawnianie logicznego i krytycznego myślenia
• Ćwiczenia funkcji spostrzegania
• Wydłużanie czasu koncentracji uwagi
• Doskonalenie orientacji przestrzennej
• Kształtowanie wyobraźni
WYCHOWAWCZA i OPIEKUŃCZA
• Otaczanie atmosferą spokoju, życzliwości, akceptacji, wsparcia emocjonalnego.
• Motywowanie do podejmowania różnorodnych działań edukacyjnych i społecznych.
• Dostrzeganie i podkreślanie pozytywnych, mocnych stron ucznia
• Nieustannie motywować do dalszych działań, stosowanie różnego rodzaju wzmocnień
• Wzmacniać wiarę we własne siły na rzecz podniesienia samooceny.
CELE GŁÓWNE
• zwiększenie motywacji do nauki i wiary we własne możliwości, zwiększenie kompetencji społecznych i osobistych (m.in. komunikacja, relacje z innymi, radzenie sobie z trudnościami),
• wyrównanie braków w wiadomościach i umiejętnościach, podnoszenie umiejętności komunikacyjnych
• nabycie podstawowych umiejętności interpersonalnych,
• wyrównywanie szans edukacyjnych ze względu na problemy w nauce i ...