Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ANALIZA
I
OPIS PRZYPADKU
KŁOPOTY W ZAKRESIE UCZENIA SIĘ, ZAPAMIĘTYWANIA, TRUDNOŚCI SZKOLNE,
PROBLEMY EMOCJONALNO - SPOŁECZNE
MGR DOROTA FLOREK
1. Identyfikacja problemu.
Uczennica, której analizę przedstawiam, choruje na zespół nowotworowy z zaburzeniami
skupienia uwagi oraz postępującym zanikiem nerwu wzrokowego. Jest otyła. U dziewczynki stwierdzono niższy niż przeciętny poziom wiadomości i umiejętności szkolnych oraz nieharmonijny, choć mieszczący się w granicach normy rozwój intelektualny. Odznacza się przy tym małą motywacją do nauki i dużą męczliwością wysiłkiem umysłowym. Ma trudności w orientacji przestrzennej, niską sprawność percepcji wzrokowej i słuchowej , niski poziom koordynacji ruchowej oraz duże zaburzenia natury emocjonalnej. W związku z tymi problemami natrafia na trudności i niepowodzenia nie tylko w nauce, ale także w zakresie zdobywania innych umiejętności w trakcie nauki szkolnej. Trudności w orientacji przestrzennej sprawiły , iż uczennica ma problem z pisaniem – poziom grafomotoryczny pisma jest znacznie obniżony, „wyjeżdża” na margines, nie mieści się w liniach, pisze lewą ręką. Prace plastyczno- techniczne są niestaranne, elementy rysunku są źle rozmieszczone i
mają złe proporcje.
Na zajęciach motoryczno- zdrowotnych w złą stronę wykonuje zwroty ,błędnie wykonuje polecenia, ponieważ jej percepcja kierunku jest nieprecyzyjna.
Niska koordynacja wzrokowa utrudnia jej ważną w nauce analizę i syntezę wzrokową.
Uczennica ma kłopoty z różnicowaniem kształtów zarówno poszczególnych liter , jak i całych napisów. Mała sprawność percepcji słuchowej powoduje trudności w czytaniu. Zaniżony jest
również poziom koordynacji ruchowej.
Zauważyłam u dziewczynki brak koncentracji i labilność uwagi. Sama wykonuje tylko krótkie zadania, przy dłuższych jest zniecierpliwiona. Tymczasem zamiast skupić uwagę na wykonywaniu czynności związanych z lekcją, rozprasza nauczycieli zadając pytania zupełnie nie związane z tematem zajęć. Przeszkadza koleżankom i kolegom, zajmując ich uwagę czymś – z punktu jej widzenia – ciekawym i absorbującym
Ma zaniżoną samoocenę własnych możliwości i wiarę we własne siły. Ponadto cechuje ją duża chwiejność emocjonalna oraz spore trudności z nawiązaniem relacji w grupie rówieśniczej do której to nastawiona jest egoistycznie.
2.Geneza problemu
W ciągu kilkumiesięcznego pobytu w szkole dała się poznać jako dziecko konfliktowe. Nie nawiązała przyjaźni z żadną z koleżanek. Próby nawiązania bliższej znajomości z dziewczynkami z klasy kończyły się kłótniami i skargami. W efekcie żadna z dziewcząt nie chciała siedzieć z nią w ławce. W czasie przerw dziewczynka nie próbowała nawiązywać kontaktów z innymi dziećmi, jednocześnie mając żal, że nikt jej nie lubi. Do szkoły i z powrotem prowadza ją mama. W rezultacie dzieci zaczęły stronić od koleżanki, stały się wobec niej bezwzględne: podczas rozwiązywania konfliktu między nią a inną dziewczynką, klasa jednogłośnie stawała po stronie ...