Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
aniasp64, 2010-01-11
Świetne zajęcia. Wykorzystałam już w mojej klasie. Dzieciaki były zachwycone.
granutka, 2012-01-28
Dziękuję.Świetny scenariusz i zastosuję go na zajęciach z ,,DiAMEnT-u.Pozdrawiam.
Temat: Marzenia o lataniu
Cele:
Uczeń:
• rozwija twórczą wyobraźnię
• rozwija twórcze myślenie
• wykazuje się płynnością skojarzeń
• potrafi podać wiele oryginalnych pomysłów
• wzbogaca swoje słownictwo
• rozwija umiejętność tworzenia fabuły i opowiadania
• umie współpracować w grupie
• ugruntowuje własną wartość
• potrafi słuchać innych
Cel ogólny:
wspieranie rozwoju zdolności dzieci
Metody pracy:
aktywizujące
problemowe
praktycznego działania
werbalne
ćwiczenia
pokaz
Formy pracy:
praca z całą grupą
praca w grupach
praca indywidualna
jednolita, indywidualna,
1. Powitanie
2. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych uczniów w danej chwili. Uczniowie stają przy ilustracjach, które odpowiadają ich nastrojom w chwili obecnej (ilustracje: słońce, chmury, chmury z deszczem, słońce częściowo zachmurzone)
3. Ćwiczenia z kartami kreatywnymi
a. ćwiczenie “Gdzie jest chmurka?” – uczniowie wybierają z zestawu kart jedną. Nauczyciel informuje, że w ich kartach ukryła się chmurka , uczniowie wymyślają, gdzie mogła ona ukryć się w ich karcie.
b. ćwiczenie “Okoliczności” –nauczyciel prosi uczniów, aby wybrali z zestawu kart jedną, ale taką, którą podarowaliby koleżance na Boże Narodzenie. Uczniowie uzasadniają swój wybór.
c. ćwiczenie “Wycieczka” - uczniowie wybierają z zestawu trzy karty. Nauczyciel proponuje, aby wyobrazili sobie, że wyjechali na wycieczkę. Trasę wycieczki przedstawiają te trzy karty. Uczniowie w oparciu o karty opowiadają o tym, co widzieli ,co przydarzyło im się ciekawego.
4. Kończenie zdań zapisanych na tablicy:
Czuje się zadowolony, gdy……………
Jest mi smutno, kiedy ……………..
5. Rozmowa o marzeniach dzieci. Co zrobić, żeby się spełniły. Dzieci wypowiadają zdanie: Marzę o tym, żeby mieć……., w tym celu ….
Nauczyciel pyta dzieci czy marzą o lataniu wśród chmur (tu nastąpią różne wypowiedzi dzieci)
6. Rozmowa z dziećmi na temat mitu o Dedalu i Ikarze
7. Chmurki. Na kartce każdy uczestnik obrysowuje ołówkiem swoją pieść, trzy razy. Potem ślad pogrubia mazakiem. Następnie każdy uczestnik wykonuje polecenia:
• pierwszą chmurkę zamaluj swoim ulubionym kolorem;
• w drugiej chmurce narysuj ulubione miejsce spędzania wakacji;
• w trzeciej chmurce narysuj co robiłbyś leżąc na chmurce?
- następnie wydrzyj poszczególne chmurki;
- „poszukaj osób, które lubią taki sam kolor jak Ty”.
Gdy stworzą się grupy kolorów, każda grupa wykonuje zadanie
a) Na kartce wypisują jak najwięcej nazw przedmiotów naturalnych w tym właśnie
kolorze, np. żółtym, następnie każda grupa prezentuje swoje pomysły
Potem uczniowie otrzymują kolejne zadanie:
b) „Poszukaj osób, które leżąc na chmurce wykonywałyby takie same czynności jak
ty”. Gdy stworzy się grupa podobnych sposobów spędzania czasu na chmurce,
uczniowie wspólnie ustalają i prezentują trzy takie, które uważają za
najprzyjemniejsze
c)„Poszukaj osób, które spędzają wakacje w tych samych miejscach co Ty”.
W danej grupie uczestnicy wymyślają, co ...