Dodaj publikację
Autor
Agata Mazur - Świertnia
Data publikacji
2010-01-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
39

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł na temat: "Rola komputera na lekcjach informatyki w gimnazjum" jest adresowany przede wszystkim do nauczycieli uczących tego przedmiotu. Zawiera on uwagi, spostrzeżenia związane z realizacją treści programowych oraz miejsca jakie zajmuje komputer w codziennym działaniu nauczyciela. Może być również wykorzystany podczas szkolenia Rady Pedagogicznej, aby przekonać nauczycieli innych przedmiotów, że komputer stanowi ważny środek dydaktyczny przydatny w procesie kształcenia. Treści zawarte w artykule można wykorzystać jako wprowadzenie do dyskusji podczas prac zespołu samokształceniowego nauczycieli informatyki.
 Pobierz (doc, 69,0 KB)

Podgląd treści


ROLA KOMPUTERA NA LEKCJACH INFORMATYKI
W GIMNAZJUM
I. WSTĘP.
Komputer już od wielu lat na dobre zagościł w szkole. Jednak w dalszym ciągu stanowi on dla wielu uczniów pewną atrakcję, ponieważ nie wszyscy uczniowie posiadają sprzęt komputerowy w domu. Nie trzeba już dzisiaj nikogo przekonywać, że stanowi on dość ważny środek dydaktyczny przydatny w procesie kształcenia. Sprawne posługiwanie się technologią informacyjną i komunikacyjną przyczynia się do podnoszenia poziomu życia każdej jednostki i całego społeczeństwa. W tym także każdego ucznia. Wiadomo, że uczeń najlepiej poznaje rzeczywistość lub wiedzę o rzeczywistości, kiedy nauczanie i uczenie się przybiera charakter wielozmysłowy i wielostronnie aktywizujący. Stąd też komputer zajmuje ważną rolę w procesie kształcenia. Dzięki komputerowi można uatrakcyjnić i udoskonalić pracę dydaktyczną nauczyciela, można podnieść jej efektywność. Komputer może również w znacznym stopniu przyczynić się do tego, by uczeń procesie kształcenia był bardziej zainteresowany przedmiotem i wykazywał większą aktywność. Nauczyciel, zdając sobie sprawę jakie walory posiada komputer i wykorzystując go podczas zajęć ma okazję zerwać z werbalizmem, schematyzmem, a czasami wręcz z nudą i biernością uczących się.
Nie trzeba nikogo przekonywać, że komputer jako środek dydaktyczny ma ogromną wartość ze względu na to, że:
▪ zdecydowana większość informacji dociera do człowieka poprzez kanał wzrokowy;
▪ może zaprezentować procesy i zjawiska, które są niemożliwe do zaobserwowania w naturalnym środowisku, gdyż zwykle są to procesy, które zachodzą zbyt szybko lub zbyt wolno;
▪ stwarza zupełnie nowe możliwości dla wszystkich przedmiotów nauczania;
▪ może rejestrować, przechowywać zarówno informacje tekstowe, graficzne jaki i dźwiękowe;
▪ może prezentować informacje i ułatwiać ich powielanie;
▪ ułatwia komunikację między użytkownikami w sieciach lokalnych i globalnych.
Nauczyciele wszystkich przedmiotów, a szczególnie nauczyciele informatyki, dążąc do wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów oraz przygotowania ich do życia we współczesnym świecie powinni wykorzystywać podczas zajęć technologię informacyjną, która pozwala na stosowanie takich metod i środków, dzięki którym uczniowie mają możliwości pełniejszego zrozumienia treści programowych oraz nabycia umiejętności, których nie można posiąść bez pomocy komputerów. Komputery w edukacji dają szansę odnajdywania i wykorzystywania pojawiających się coraz to nowych informacji z zakresu różnych dziedzin. Technologia informacyjna wspomaga zdobywanie wykształcenia, umożliwia i ułatwia docieranie do rzeczywistych zasobów informacji, rozwija twórczą aktywność uczniów, rozwija ich zainteresowanie, daje nieograniczone możliwości komunikacyjne. Praca moja powstała w wyniku przemyśleń zagadnień związanych z nauczaniem informatyki. Może posłużyć jako materiał szkoleniowy Rady Pedagogicznej. Może być również wykorzystana jako materiał wprowadzający do dyskusji podczas prac zespołu samokształceniowego nauczycieli informatyki.

II. UCZEŃ NA PIERWSZYCH LEKCJACH INFORMATYKI W GIMNAZJUM.

Rozpoczynając pracę z uczniami na pierwszych ...